gifteklar gravid og kvalm Skrevet 26. oktober 2008 #1 Skrevet 26. oktober 2008 var på legevakta i går pga utslett som snuppa fikk på torsdag som ble veldig mye mer "hissig" til lørdag. Væsket og ble hovent. På legevakta var de usikre på hva dette kunne være og sa vi skulle behandle det som brennkopper i helga og dra til fastlegen på mandag... Nå har salven til brennkoppene gjort utslettet veldig fint. de åpne sårene væsker ikke lenger og mange av de som var små er nesten helt tørket ut nå.. Bør vi dra til legen uansett i morgen eller er det ikke mer han kan gjøre siden salven ser ut til å virke godt? Tar man noen prøver som legevakta ikke gjorde eller? Jeg ser for meg at et par dager til med salva så vil hun være helt fin igjen. Vi har kompress over de smurte sårene nå. og de er på leggen under strømpebukse og ikke i kontakt med noe eller noen... kan hun gå i bhg i morgen da? Eller bør jeg holde henne hjemme uansett og komme oss til legen?!
erteposen + 4 Skrevet 26. oktober 2008 #2 Skrevet 26. oktober 2008 Ikke den rette å spørre fordi jeg går bare når det "brenner":) Kan du ikke ringe?
Mamma'n til Martin & Mille :) Skrevet 26. oktober 2008 #3 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg hadde tatt en snartur til legen Men ABSOLUTT IKKE sendt i bhg, er jo helt sinnsykt smittsomt...
fox`y Skrevet 26. oktober 2008 #4 Skrevet 26. oktober 2008 vist salva har gjort nytte,har jeg droppet legen. de gjør ikke så mye mere der enn hoss legevakten. Var igjennom en runde med brannkopper sist uke jeg. å da fikk jeg beskjed om at han kunne gå i bh etter 2-3 dager for da var han smittefri. så tror nokk d går bra med bh i mårra til snuppa de oxo:) god bedring til jenta di:)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 26. oktober 2008 #5 Skrevet 26. oktober 2008 Sålenge de ikke er helt uttørket skal hun ikke i bhg, uansett. For brennkopper er veldig smittsomt!!! Det går brennkopper i bhg jeg jober i og det er fordi en jente kom tilbake før såret var 100% tørt. Og de hadde ikke dekka det til.... Kan dere ikke bare ta dere en tur til legen for å evnt bekrefte brennkopper?? Greit å være sikker på hva det er slik at du kan fortslle bhg at det er brennkopper. Da kan de være mer obs på evnt andre barn som kan ha fått det allerede =))
Sørland-snuppa Skrevet 26. oktober 2008 #6 Skrevet 26. oktober 2008 er hun ellers fin i formen, så hadde jeg nok ikke gått til legen. hadde sett det an litt. men jeg hadde ikke sent hun i barnehagen før alt er slutta og veske og begynt og tørke. kansje tatt meg en tur til legen for og få bekreftelse på at det er smittsomt og må ha en sykemld for og være hjemme
*gruffalo* Skrevet 26. oktober 2008 #7 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg hadde ringt til legen og hørt hva de sa. Ang når en kan gå i bhg, så sies det dagen etter at behandling er satt i gang. Brennkopper smitter fort, men det er dette som står i skriv vi har i bhg. Før skulle vi ringe foreldre og sende barna hjem hvis vi merket brennkopper da de var i bhg, men det har de også gått vekk fra nå... Nå trenger de ikke sendes hjem
gifteklar gravid og kvalm Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 26. oktober 2008 de sårene som væsket er nå i kveld helt tørre og hun har jo hatt salve i 3 dager i morgen samt at hun er dekket til og under strømpebukse. jeg skal absolutt holde henne hjemme om det er nødvendig men sånn som det er nå syns ikke jeg det er nødvendig da. For nå er jo prikkene absolutt snart borte. Hvordan skal legen få gjort noe mer i morgen tenker jeg også?! Og vi har ikke muloghet til å bare stikke en kjapptur innom så for å være litt "stygg" så passer det dårlig å dra til legen om det ikke er nødvendig!! missforstå meg rett her!! Jeg drar jo om jeg bør det. Men jeg er ganske sikker på at når vi bytter kompresser i morge tislig vil det bare være litt røde prikker igjen og ingen sår i det hele tatt... dessuten må vel ungen ha fått smitten fra et sted og det eneste stedet hun er i ontakt med andre enn oss voksne i familien her hjemme den siste uken er i bhg så jeg vil tro det allerede er andre barn der med dette?! For ingen av oss andre har dette her hjemme og man får det vel ikke helt av seg selv eller?
Kamomille Skrevet 26. oktober 2008 #9 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg hadde nok ikke gått til legen dersom medisinene vi fikk på legevakta virket. Fastlegen kan nok ikke ta noen prøver spm legevakten ikka har tatt. Og jeg ville iallefall ikke gått for å få en sykemelding slik en annen foreslo her. Du kan bare sykemeldes for egen sykdom:)
*gruffalo* Skrevet 26. oktober 2008 #10 Skrevet 26. oktober 2008 Dette står på det skrivet vi leverer til foreldre hvis vi har brennkopper der. (fra barnehageforum) Skal barnet til lege? Hvis det er sår flere steder på kroppen, barnet er alment påvirket (f.eks. slapt eller feber), hvis ikke lokalbehandlingen virker innen få dager, eller det fortsetter å komme nye sår mens man behandler med tildekking og salve, bør man gå til legen med barnet. Det er da kanskje nødvendig med en antibiotikakur. Også hvis dette kommer raskt igjen og det er vanskelig å bli kvitt sykdommen i en familie. Kan barnet gå i barnehagen? Hvis såret oppdages i barnehagen dekkes det til med kompress, og håndhygienen innskjerpes. Barnet trenger ikke sendes hjem, men gjør foreldrene oppmerksom på såret og send med skrivet om brennkopper. Ved få og små sår kan barnet gå i barnehagen imens sårene behandles med lokalbehandling (salve og kompresser), og sårene er godt dekket til. Ved mange sår bør barnet holdes hjemme til sårene er tørre og i bedring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå