Gå til innhold

Moralske spørsmål ang. HPV-vaksinen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i utgangspunktet ingen vaksinemotstander, men HPV vaksinen har jeg problemer med å godta..

For det første er den ikke utprøvd på gruppen den skal gis til, og derfor vet man heller ikke hvordan den vil virke. Det er forskell på en kropp før og etter pubertet.

For det andre skal den bare gis til jenter! Hvorfor? Fordi det er vi som får underlivskreft? Skal man være helt trygg på at man ikke får akkurat den varianten det vaksineres mot, bør vel begge kjønn vaksineres?

Sist men ikke minst: Hvor mange er det egentlig som får underlivskreft hvert år? I følge kreftregisteret var det 293 tilfeller i 2006 (kilde: http://www.kreftregisteret.no/no/Registrene/Kreftstatistikk/). Overlevelsesprosenten ligger på rundt 74%...

Er vi villige til å la jentene våre være prøvekaniner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde jeg vært ung og jomfru, ville jeg sagt ja takk til vaksinen med det samme. At overlevelsesprosenten ligger på 74 %, betyr at 26% ikke overlever. Det betyr at 77 kvinner dør av underlivskreft hvert år. Det synes jeg er mye. I tillegg til de 293 som fikk kreftdiagnosen, er det mange fler som berøres direkte av HPV. Tallene inkluderer ikke alle med forstadier til kreft, celleforandringer osv. Å vite at man har HPV, har celleforandringer, og må til kontroller for å sjekke om man må til operasjon gjør en engstelig, det er slitende og tungt. Hadde jeg kunnet, skulle jeg gjerne vært prøvekanin:(

Skrevet

Ja!

Jeg har selv vært med på HPV-studien, og jeg vil gjerne at dattera mi skal få denne vaksinen når hun blir stor nok. Jeg har selv fått påvist HPV-viruset (jeg fikk dessverre en type som ikke var dekket av vaksinen), og har hatt uttallige besøk til legen pga celleforandringer, tatt biopsier og flere celleprøver. Har heldigvis sluppet konisering foreløpig, men det er uansett ikke noe morsomt med all usikkerheten rundt det. Jeg er for at vaksinen skal inn i vaksineringsprogrammet!

Skrevet

Men hva med gutta da? Skal ikke de også vaksineres? De er jo bærere de også, og skal man være så godt som 100% sikker, bør vel de også få vaksinen?

Dessuten tror jeg HPV vaksinen kan bli en hvilepute for mange, slik at mange ikke lenger sjekker seg hvert tredje år. Det er jo ikke sånn at man er sikret mot kreft om man har tatt HPV vaksinen!

Skrevet

Eeehhhhh.... LIVMORHALSKREFT heter det

Skrevet

Det med gutta har jeg ikke tenkt på før, sikkert fordi de ikke kan få underlivskreft. Vil tro det vil bli sterke protester. Blir jo å vaksinere mot noe de uansett ikke kan få. Sålenge vaksiner er frivillig, vil jeg tro det er få gutter som ville latt seg vaksinere.

Ang hvilepute, er jeg ikke enig med deg. De som i dag drøyer intervallene mellom GU, vil fortsette å gjøre det, de andre vil gå som før. Det er jo mer enn en celleprøve de fleste beøker gynekolog for uansett.

Skrevet

Ja, men hva man kaller det er vel ikke så viktig sålenge man snakker om det samme, eller?

Skrevet

Underlivet består av mer enn livmorhalsen liksom. Blir som å si at man har kreft i overkroppen når man har brystkreft

Skrevet

Nei, det blir som å si at man har kreft i beinet når man har det i tåa. Men når man diskuterer HPV-vaksine, er det neppe noen som tror det handler om de ytre kjønnsleppene. Så om det sto underlivs- i stedet for livmorhals- var det ingen som la merke til det, for alle visste hva slags kreft HPV gir. Utenom du.

Skrevet

Med språket ditt, er du mest sannsynlig en gutt i 15-årsalderen, og har verken jenter eller forstand, så det er en selvfølge at du ikke vaksinerer noen anonym 21:36.

Skrevet

Vaksina dekker noen få av mange hundre viruser av typen hpv. (Husker ikke ant, men tror 5-6 virusstammer)

De som allerde har infeksjon/smitte risikerer voldsom oppblomstring av symptomer i etterkant av vaksine.

Vaksina er dårlig utprøvd.

Det er høy bivirknings frekvens, besvimelse, aborter, kramper etc.

Vaksina varer kun i 4-5 år, altså er de seksulet aktive ikke immune lengre når de når 15-16-17 års alder.

Ca 80% blir smitta gjennom liver, ikke veldig mange blir syke. De aller fleste blir naturlig immune mot viruset.

Skrevet

Det er ikke alle virusene som er like farlige, og ikke alle gir kreft. Vaksinen er mot kreft-variantene.

Ved å vaksinere de som ikke har debutert seksuelt, er punkt to ikke-eksiterende.

En vaksine vil aldri bli oppfattet som godt utprøvd før den er i bruk og har vært det noen år.

Bivirkninger: besvimelse: sjelden farlig. Aborter: ikke-eksisterende dersom punkt to overholdes.

Dersom vaksinen kun varer noen år, regner jeg med at det er snakk om revaksinering etter 4-5 år.

'Ikke veldig mange blir syke': for de som blir det, eller kjenner noen som blir det, eller er redd for at de selv har blitt det, er en person mer enn nok. At de aller fleste blir immune, spiller også liten rolle for de som ikke blir det.

Skrevet

Høres bare utrolig teit ut å si underlivet.. Men men.. ikke alle er like profesjonelle. Jeg hadde ALDRI hverken tatt den selv eller gitt dem til mine døtre

Skrevet

Det finnes langt flere kreftviruser enn de vaksinen dekker til opplysning.

Pungt to utelukkes ikke om alle vaksineres, det er ingen garanti mot immunitet uansett fra denne dårlig utprøve vaksinen.

Tror du at alle skal revaksineres hvert 4-5 år? det er en illusjon. samme som ved røde huner, kvinner i fertil aldre er sjelden vaksine-immune lengre da de skal bli gravide. kjenner du en enste en som har blitt anbefalt revaksinering ved 20-25 års alder???? og finnes det noen anbefalinger for dette???? nei!!!

Selvsagt skal man i store folkehelse prosjekter kikke på hvor mange som blir syke samt hvilken aldersgruppe. livmorhalskreft rammer iall hovedsak eldre kvinner over 45 år. vi har ennå ikke oppfunnet en enste vaksine eller medisin som beskytter oss mot alt livet medfører. Skal vi beskyttes mot alt??? i safall mister vi helsa underveis, kunstig immunisering er krevde for kroppen og for helsa, det er noe alle vet, blandannet fordi man hittil har en så inkomepetent legemiddel industri som vi har i dag. denne er skapt for å tjene penger på å holde folk i live med dårlig helse, slik at vi kan ligge som åtsler for utsugerne fram til vi når pensjonsalder!!!

lev i frykt, og du blir frykt!!!!

Skrevet

100 kvinner av 270 dør årlig...ta en titt på oncolex.no for dere som er interessert i kreft...

Skrevet

Enig, også er det faktisk antatt fra noen hold at vaksinen kan medføre kreft samt sterilitet.

Jeg kjenner på meg at noe lukter ullent når usa skal vaksinere alle innvandrer kvinner som krysser grensa. Og jeg lurer bittelitt på hvorfor de skal bruke så masse penger på en gruppe mennesker de utelukkende til nød ser på som arbeidskraft. Kjenner jeg får bidronningvibber.....sikkert veldig praktisk for vesten om de har billig arbeidskraft uten noen forfliktelser med tanke på eventulle neste generasjoner.....det finnes nok av de som trygler ved grensa.....og vi har jo ikke hørt om stivkrampevaksiner med hcg i utviklingsland????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...