lilletvilling Skrevet 26. oktober 2008 #1 Skrevet 26. oktober 2008 Har veldig lyst til å kjøpe oss leil. før vi begynner å prøve. Vi tjener greit, han mer en meg men jeg jobber bare 80% stilling, noe mer i vintertider da det er sesongbetont arbeid. Ca 45-47 tusen før skatt tilsammen. Har hørt noe om at man kan få noe som heter etablererlån fra staten e.l? Noe slags billig lån for unge mennesker? Har BSU-konto, + sparepenger, er vell ca 100.000 til sammen. Er så veldig usikker på hvordan man skal gå fram når man vil kjøpe bolig for første gang? Har hørt at det er stort sett umulig å få lån for tiden pga. nye regler i bankene, man må ha "rike" foreldre som kan være sikkerhet osv? Vil ikke boligen i seg selv stå som sikkerhet? Og hvor mye av kjøpesummen kan jeg regne med å få låne? Litt OT, men skriver her pga. vi blir prøvere og i den forbindelse vil kjøpe leil. først:)
MissSofie - Jente09Baby11 Skrevet 26. oktober 2008 #2 Skrevet 26. oktober 2008 Heihei. Ring til banken dere bruker og avtal et møte med en av finansrådgiverne på kontoret nærmest dere. Ta med alle papirene deres dit(selvangivelse, lønnslipp, arbeidskontrakt og legitimasjon) og ta en prat med rådgiveren. Det er IKKE riktig at man må ha rike foreldre for å låne nå, men må jo selvfølgelig ha litt sikkerhet i grunn(noe dere får ved kjøp av en allright bolig) Nå som prisene er blitt lave er det supert å låne til kjøp av leilighet. Og hvis dere har 100.000 fra før + 45 000 kr. før skatt skal dere fint få et lån på 1.5-2 mill. (ut fra de få opplysningene jeg har fått, kan jo selvfølgelig ikke si noe sikkert). Du har muligheten til å få førstehjemslån når du er under 35 og ikke har eid bolig før, et veldig godt alternativ:-) Gode renter!! Er også mulighet til å ha det avdragsfritt de første årene, så dere kan få kjøpt inn litt inventar o.l. Det at dere har spart så mye som rundt 100.000kr er et STORT pluss for dere når dere skal ha lån! Viser at dere har evne til å spare og se ting i økonomisk perspektiv;) Lykke til Mvh, en finansrådgiver
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #3 Skrevet 26. oktober 2008 Så dere har samlet inntekt på rundt 550 000 brutto, og blir rådet her inne av finansrådgiver til å kjøpe mellom 1,5- 2 mill? IKKE hør på henne! Dere bør maks låne 1,5 (maks 3 ganger inntekt), selv ville ikke jeg lånt mer enn maks 1,3 (inkludert fellesgjeld- sjekk denne!). Vi gjorde også tabben å lytte til vår finansrådgiver, som glatt gav oss lån på 1,2 mill, i tillegg til fellesgjeld på ca. 1,4, hvilket vi faktisk ikke forstod betydningen av. Gode renter? Vi betaler 9000 per måned bare på banklånet, renten er på over 8 %! Vi har førstehjemslån. Og lave priser? Hvilken bygd snakker vi om da? I byene er prisene faktisk latterlig høye fremdeles, ofte over 2 mill for en 3- roms. Regn ut selv hva dere vil måtte betale for å betjene et lån på 1,8 mill, regn ut i fra 15% rente, legg til evt. husleie, fellesgjeld, kommunale avgifter, strøm, innvendig og utvendig forsikring, kabel- tv, internet og så videre. Med mindre dere vil snu og vende på hver eneste krone, kjøp noe langt billigere, eventuelt vent enda lenger med å kjøpe. Det er ventet ytterligere prisfall!
lilletvilling Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. oktober 2008 Tusen takk for svar fra dere begge to! Har uansett ikke tenkt å kjøpe for over 1,2, helst rundt 900.000 (har sett på noen utenfor Oslo, selveier). Det virker ganske håpløst å komme inn på boligmarkedet, men prisene har faktisk sunket litt i det siste. Kommer ikke på tale å kjøpe leil. midt i oslo uansett, vi vil aller helst ha en liten hage med hundegård og huske, noe man vel må punge ut 4-5 mill for om man skal være oslo-menneske:P Tusen takk igjen, nå vet jeg i hvertfall hvor jeg/vi skal begynne!
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #5 Skrevet 26. oktober 2008 Puh, puster lettet ut på deres vegne! Tror ikke dere vil få problemer med å få lån inntil 1.2 mill, kan være at dere trenger kauksjonist. Vi måtte ha det, vår inntekt er ganske lik deres. Vi har bare kauksjonist på 250 000, så trenger ikke å ha rike foreldre nei. Dessuten kan kauksjonisten trekke seg ut etter en stund. Dersom dere ikke har betalingsanmerkninger og har fast inntekt, vil det nok ikke by på problemer for dere. Lykke til i den spennende boligjakten:) Hilsen anonym over her.
MissSofie - Jente09Baby11 Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Haha, så at jeg på rappen regna feil. Tok det ut fra et potesiale om 65 000 kr i brutto i mnd, ikke 45 000. Beklager såååå mye! Enig med anonym over her på at et lån på rundt 1,2 mill er en god estimering av hva dere kan få. Jeg beklager så mye igjen, var litt i ørska igår, og blingsa litt;) Men det andre jeg skrev mente jeg da:-)
MissSofie - Jente09Baby11 Skrevet 27. oktober 2008 #7 Skrevet 27. oktober 2008 PS: Å beregne en rente på 15% er litt drøyt. Ville beregnet en mulig rente på rundt 4% høyere enn det den er idag, og sett på økonomien deres ut i fra det. Er veldig viktig å ikke presse økonomien helt, for du vet aldri om renten kommer til å gå opp(noe vi har sett ekstreme eksempler på i det siste). Finnes mange gode boliglånskalkulatorer på nett hvor du kan legge inn din egen estimerte rente, prøv å se på nettsiden til banken du ønsker å bruke. Men som sagt, det viktigste for deg er å ta en prat med den finansrådgiver i banken din, hun/han kan hjelpe deg å beregne hva deres økonomi tåler også i forhold til at dere tenker på å få barn. Banken vil ikke gi dere et større lån enn det de tror dere klarer å betale, det er dyrt og tungvindt med misligholdte lån, både for bank og lånetaker. Og selvfølgelig ønsker vi det beste for deg, vi gir ikke lån hvor vi vet at lånetakeren vil slite. Lykke til:-)
MissSofie - Jente09Baby11 Skrevet 27. oktober 2008 #8 Skrevet 27. oktober 2008 Hvis deres nominelle rente er på over 8% ville jeg ha vurdert å refinansiere lånet gjennom en annen bank. Dette er høyere enn flere andre banker tar. Jeg selv betaler 8.500,- i mnd på et førstehjemslån(ikke personallån) på 1.350.000,- Viktig å se rundt på betingelsene til bankene, ligger mange gode kalkulatorer ute på nett om hvilken bank som gir best rente på ditt lån.. Håper der ordner seg for dere og:)
lilletvilling Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 27. oktober 2008 Tusen takk, så snille dere er som svarer og hjelper! Han har noe han må betale bort før vi kan søke lån, så håper bare han får rævva i gir og ikke utsette det, er så kjedelig med sånne regninger. Han var ikke så ansvarlig før han møtte meg, da begynte han å tenke mye mer voksent med en gang, faktisk. Heldigvis er det ikke slik at man må vente 3 år eller hva det var lenger, før man kan søke lån etter en betalingsanmerkning. Har hatt litt uflaks der. Men gleder meg kjempemasse:) Lurer på èn ting til, siden jeg leser det er så mange som sliter etter at de slutta på pilla. Jeg har gått på pilla nesten sammenhengende siden jeg var 14, er det lurt å gå over til fruktbarhetstest nå selvom vi ikke skal bli prøvere før i juli? Så jeg kan være ganske sikker på normal syklus når vi skal begynne?
MissSofie - Jente09Baby11 Skrevet 28. oktober 2008 #10 Skrevet 28. oktober 2008 Bae hyggelig! Fikk så dårlig samvittighet når jeg så jeg hadde beregnet feil, og må jo ha hørtes ut som den dusten, men håper jeg fikk gitt deg gode råd i 2. omgang.-) Jeg skal begynne prøvinga i desember og sluttet på pillen i juli. Det var fordi jeg gjerne ville bli kjent med kroppen min fri for hormoner og syklusene mine før prøvingen starter. Noen kommer i normale sykluser rett etter pilleslutt(noe jeg sånn halvveis gjorde), men for noen tar det LANG tid. Det du må huske er at det ikke alltid er 100% sikkert når du regner etter dager du er fruktbar, så hvis det er veldig viktig at du ikke blir gravid før i juli er det nok greit å bruke kondom nesten hele tiden. Lykke til!
lilletvilling Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #11 Skrevet 28. oktober 2008 Hehe, det trenger du ikke å ha! Var ikke slik at jeg løp til banken i det øyeblikket jeg så svaret og forlangte lån på 2 millioner kroner:) Hehehe:) Det er ikke helt krise om jeg blir gravid, det er derfor jeg tenker å begynne på en sånn liten sak:)
lilletvilling Skrevet 30. oktober 2008 Forfatter #12 Skrevet 30. oktober 2008 Flytter til bligravid! Ikke noe mas på kjæresten her, han har vært klar i ett år han!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå