Silvia Skrevet 26. oktober 2008 #1 Skrevet 26. oktober 2008 Hvordan lage god lapskaus? Har lammelårrester jeg har lyst å bruke opp.
Stjerne37 Skrevet 26. oktober 2008 #2 Skrevet 26. oktober 2008 Nå bruker ikke jeg lammekjøtt fordi det er jeg ikke no glad i. Men kjøper kraftbein,bibringe alt ettersom dem har. Bruker biffkjøtt i terninger som jeg koker sammen med kraftbein til kjøttet blir mørt. Ellers har jeg i: poteter purreløk gulerøtter kålrabi. Alt kokes sammen tilslutt så grønnsakene blir ferdige,bruk gjerne buljongterning,smak deg til. Til slutt sukkerkolør og potestappepulver til jeg for tykkelsen jeg vil ha.
Tommage♀♂ Skrevet 26. oktober 2008 #3 Skrevet 26. oktober 2008 Skikkelig lapskaus lages UTEN buljong, potetstappepulver og sukkerkulør! Poteter, gulrot, kålrot, litt finhakket løk, purreløk, kjøtt og pølse har jeg i. & salt og pepper. Åh, det vil jeg ha til middag en dag i uka=)
Silvia Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. oktober 2008 Takk for svar! Et dumt spm: Hva er kraftbein?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 26. oktober 2008 #5 Skrevet 26. oktober 2008 jeg kjøper saltet griseknoke, som jeg skjærer av skinnet på og stapper i en grytte med vann. så kutter jeg opp poteter, gullerøtter, kålrot og stangselleri i biter og putter i en stor gryte og heller kraft fra griseknoken. så skjærer jeg av kjøttet på griseknoken og putter oppi. og koker til det blir lapskaus (eller som regel har jeg grønnsaksuppe den ene dagen og koker det til lapskaus dagen etter... hihi)
ruffen Skrevet 26. oktober 2008 #6 Skrevet 26. oktober 2008 Enig med Tommage...trenger ikke potetstappepulver og buljong. Jeg bruker: poteter gulrøtter persillerot En liten bit sellerirot (Viktig! Gir veldig god smak) Kålrot Pølser eller restekjøtt Hvis du hadde en god saus til lammekjøttet, så ha den oppi sammen med grønnsakene. Det blir kjempegodt! Og ikke ha i for mye væske når du koker. Da blir den så tynn. Følg heller litt med på gryta og ha i litt ekstra vann hvis det blir tørt. Kok lenge. Kan også ha oppi litt meierismør. Pleier ha oppi litt ekstra fett til minstemann en stund. Hun trengte det, og det ga god smak.
Silvia Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. oktober 2008 Takk for tips alle sammen! Skal seg hva jeg får til i morra:) Jentene mine på 8 mnd kan sikkert spise lapskaus? Hvis jeg ikke salter den før de har forsynt seg? De er vant til mye forskjellig middagsmat, både hjemmelaga og kjøpt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå