Gå til innhold

Kjempefortvila over jobben!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kontaktlærer i en 10. klasse og har termin 1. mai. Har vært sykemeldt i 6 uker allerede pga hyperemesis, og regner ikke med å jobbe fullt frem til permisjon pga tidligere medisinsk historie.

Det som gjør meg så fortvila, er at jobben min har bestemt seg for at de skal dele klassen min i 3 og fordele elevene på de andre tre 10. klassene i stedet for å få tak i vikar som kan følge klassen ut skoleåret. Elevene mine er knust, de ville jo gjerne har avsluttet skoletiden sammen.

Jeg skjønner jo at det er vanskelig å få tak i en god vikar som kan jobbe 50% frem til påske, og så 100% det påfølgende året, men jeg synes det er hjerteskjærende at de deler opp englene mine på denne måten!

Stakkars "barna" mine!

Dessuten er jeg usikker på hva jobben min egentlig er når jeg kommer på jobb etter sykemeldingen i slutten av november... Har jo mesteparten av timene mine i en klasse som nå er historie.

Måtte bare få det ut. Har verdens svarteste samvittighet for elevene, foreldrene og ikke minst kollegene mine...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slikt synes jeg er hårreisende. Forstår veldig godt frustrasjonen din. Jeg er sikker på at foreldrene deler den med deg, i tillegg til elevene. Hva med å samle foreldrene til et informasjonsmøte for så å diskutere dette. Kanskje foreldrene kan gjøre noe med saken - skriftlig klage til kommunen.

Dersom det er helt håpløst å få tak i vikar - er det selvsagt en mulighet å dele klassen, men andre løsninger bør prøves først.

Jeg ville vært tydelig ift rektor om din mening om denne løsningen.

Skrevet

Sitt deg ned og kom opp med gode argumenter på det sosiale og det pedagogiske planet...

Det burde ikke være umulig å holde klassen samlet fram til våren.

Det er viktig med god undervisning, og med litt hjelp fra lærervikarer så burde det være mulig å komme frem til en ordning.

lykke til, håper det ordner seg for klassen din.

utrolig kjipt at siste året skal bli slik.

Skrevet

Jeg er også lærer og blir antagelig sykmeldt fullt nå pga bekkenløsning. Er i uke 18 bare. Jeg har ufattelig dårlig samvittighet også, vet jo at det ikke er min skyld, men det går utover så mange når læreren blir sykmeldt. :-( Min inspektør hinta til meg at full sykemelding er bedre enn deltid for dem nettopp pga vikarproblemer. E det noe å tenke på? Det er rett og slett et yrke som er vanskelig å tilrettelegge. Jeg har vært 30 % sykmeldt en stund nå, og det har vært et kjempestyr med vikarer, tre klasser og enda flere lærere måtte få ny timeplan bare pga meg. Ikke lett. Men - det er bare sånn, du kan ikke gjøre noe med det, og du har ingen skyld. Å dele klassen syns jeg er uholdbart. Sikker på du har støtte fra kolleger på dette...

Skrevet

Jeg er jo 100% sykemeldt nå, og legen min regner ikke med at det blir mer enn 50% jobb på meg det neste halvåret.

Elevene er allerede informert om delinga, og synes det er forferdelig (har fått lange, triste meldinger fra dem). I og med at jeg er såpass dårlig, orker ikke jeg å tromme sammen et ekstraordinært foreldremøte.

Jeg synes det er sååå dårlig gjort mot elevene!

Bor i et lite fylke, med lærerutdanning 2 mil fra skolen jeg jobber, slik at det er god tilgang på nye lærere som ikke er i jobb (vet om flere som fortsatt jobber i matbutikker), tror egentlig dette er en fordekt sparegreie... Stakkars kollegene mine får nå klasser med 27-28 elever, i stedet for 19-20 som det har vært.

Synes det er så leit. Hva bli jobben min når jeg kommer tilbake? 3 timer engelsk og 4 timer RLE, hva med resten av posten min? 4 vikartimer i uka?

Sikker på at noen av de mindre forståelsesfulle kollegene snakker mye om meg for tiden...

Skrevet

Ja, de skal garantert spare. Det er helt utrolig... Kan det være noe å snakke med tillitsvalgt om? Går vel mer utover elevene enn deg, men.

Jeg føler også på at jeg ikke akkurat er elsket på skolen nå. Har ikke jobba der så lenge heller, så jeg var nok absolutt "katta i sekken" som ansatt. Det eneste vi kan gjøre er vel å bare tenke på oss selv, for det er det ikke alltid så mange andre som gjør på jobben...

Skrevet

Jeg synes egentlig at disse problemstillingene hører hjemme en annen plass. Selv om man er gravid trenger man ikke glemme profesjonaliteten sin. Hvis dere vil hjelpe englene deres så gå til de rette instansene, gå til sjefen din og hvis ikke han/hun vil høre gå videre opp i systemet og bruk argumentene dere legger frem her.

Skrevet

Takk, evaperon, det var akkurat det jeg trengte her jeg sitter og griner. Har kontakta hovedtillitsvalgt i kommunen, men hadde behov for å tømme meg litt for noen, og synes ikke det passer seg å snakke med noen som kjenner arbeidsplassen min, så da valgte jeg et forum der ingen vet hvor jeg jobber.

Sjefen min er nokså manipulerende, og jeg er hormonell, så jeg vet at enhver samtale med sjefen for øyeblikket vil ende med at jeg gråter og ikke får frem poenget mitt.

Helene 79 ogdere andre: Takk for støtten : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...