solstjernen - seksbarns mor Skrevet 26. oktober 2008 #1 Skrevet 26. oktober 2008 Hver uke kommer ett nytt innlegg med tips til ting man kan gjøre... Tar man tingene litt for litt...og rommene ett for ett ... så får man sakene unna...og det blir ikke så mye å stresse med rett før jul. I fjor brukte eg fire dager på hver del, men såg at noen deler trengte eg mer enn 4 dager. I år gir eg meg selv en uke til hver del og håper at dere andre også syns det blier bedre. Noen husker nok dette fra i fjor, og husker at noen skrev at dei lagret desse tipsene på datan sin. Men til dere som ikke lagret her kommer alt på nytt.. Det er faktisk bare rett over 8 uker til jul... går så alt for fort. (men her etter legger eg ut dei neste delene på lørdager) ... først ut er inngangspartiet. Hensikten er at man skal kunne få unna de tingene man til stadighet utsetter... F.eks å male døren, skifte pære...eller rett og slett male på navnet til minstemann på dørskiltet. Ta med deg de tipsene som passer for deg fra dag til dag... og vær med på å telle ned til julaften Del 1 - inngangspartiet Inngangspartiet er det første folk ser når de skal besøke deg - er du fornøyd med hvordan det ser ut? Det er best å fikse her før snøen kommer og dekker alt...for da blir det koslig til jul...og ikke minst blir det like koslig selv om snøen smelter. For de av dere som bor i blokk osv så er det vel ikke store greiene som skal til. Kanskje en blomst e.l? 1. Hvordan ser døren ut? Trenger den en vask? Eller kanskje et strøk lakk eller maling? 2. Hva med dørmatten? Har den sett sine bedre dager? Trenger den bare å spyles av eller er det på tide med utskifning? 3. Finnes det ting utenfor inngangspartiet som ikke burde være der? En eske som skal kastes? Gamle leker? Ta en opprydding og få vekk det som skal vekk. 4. Finn frem feiekost og fei vekk sand, gamle blader og annet rusk og rask. 5. Er det lys i utelampen? 6. Er dørskiltet "up to date"...eller mangler det et navn eller to? 7. Hvordan er lyden på ringeklokken? Batteriskift? 8. Skriv opp ting som må fikses og sett av tid til å fikse det. 9. Manglet du noe til inngangspartiet? Skriv det opp på handlelisten og få det med deg neste gang du handler. Maling til døren? Nye pærer? 10. Rydde inn hageredskaper, trenger ikke dem når snøen kommer. 11. Tøm blomsterkrukker og plante lyng eller noe i den duren i krukkene 12. henge opp en spiker til julekrans 13. luke vekk ugress rundt trappen 14. Skifte pære i ytterlyset 15. Rydd vekk alle sommerting, som blomsterkasser, bord og stoler 16. Stable opp den nysagde/høgde veden 17. Vaske og rydde vekk grillen. Se på inngangspartiet ditt fra litt avstand. Er du stolt av å bo der nå? Er det noe som mangler? Litt pynt eller noe? Er alt klart dersom du skal ha lyslenker der til jul? Etter at inngangspartiet er gjort er det på tide å skrive noen lister... Skaff deg enten en julebok eller opprett en mappe på datamaskinen. 1. Gavelister. Du trenger ikke komme på gaver du skal gi bort enda, men det er greit å ha en liste over HVEM du skal gi til. 2. Aktiviteter før jul. Skriv opp datoene for f.eks julebord, avslutningen på koret, barnas aktiviteter... 3. Julekortlisten. Er denne den samme som i fjor? Skal flere ha kort enn tidligere? 4. Tidlige handlelister. Start med å finne ut hvilke menyer dere skal ha til julen. Er det noe av det dere trenger som kan handles tidlig? Hermetikk osv. 5. Julekakelister. Hvilke kaker skal du bake i år? Alle 7 slagene eller bare noen Lykke til alle sammen.
Mom2Two Skrevet 26. oktober 2008 #2 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg blir helt svett av å lese dette, jeg... Herlighet, er det virkelig noen som legger SÅ mye i julen? Trodde det var en tid for å kose seg og være sammen meg nære og kjære, ikke stresse seg syk...
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2008 Eg har brukt denne ordningen i noen år nå. Og stresser ikke med rydding, kakelaging eller gaver. Tar dei tingene fra dei listene som passer til meg. Mange av tipsne reflekterer ikke til meg, men kanskje noen andre. Alltid små ting me ikke tenker over og når en leser det i en slik liste så går det opp for en at det skulle eg gjerne fikset. Eg er en av dei som vil ha det ekstra ryddigt og ordentlig til jul, så denne er til stooor hjelp for meg.
Mom2Two Skrevet 26. oktober 2008 #4 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg tenker at man ikke kan ha mye å fylle livet sitt med om man har så lange lister? Høres for meg ut som et litt trist liv.. Det viktigste er vel at det er rent, pent og at man pynter litt. Jeg trenger ikke nylakkert dør, ny dørmatte osv. osv. for å kunne feire jul.. Julen er 1 uke altså!!!! Synes folk overdriver sånn, jeg.
Sessa ruger igjen... Skrevet 26. oktober 2008 #5 Skrevet 26. oktober 2008 I fjor ble jeg helt stressa av å åpne disse listene. De var så langa jeg mista helt lysten til å lese igjennom, men nå som jeg hadde tid så var det jo faktisk ikke så dumme ting som sto her (ser jo mer omfattende ut enn hva det faktisk er). Jeg har lenge tenkt på at jeg må gjøre noe med inngangspartiet så kanskje dette var det sparket i ræva som trengtes!
Ella78 m/ A&M Skrevet 26. oktober 2008 #6 Skrevet 26. oktober 2008 Senest i går var det noen som etterlyste denne lista di, så noen setter absolutt pris på dette.... Om jeg ikke får gjort så mye av dette, så blir jeg kanskje inspirert til å gjøre biiiiiittelitt mer...... Det er ikke lenge til jul. Hurra!!
Tøysetipp Skrevet 26. oktober 2008 #7 Skrevet 26. oktober 2008 Hadde jeg hatt noe slikt på kjøleskapsdøren så hadde jeg klikket i vinkel og lagt meg ned på alle fire og bitt den i fillebiter, som en leken labrador.
Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #8 Skrevet 26. oktober 2008 Så positive de andre to var da...? Passer det ikke dem så er det vel bare å la være... Jeg likte listen, jeg. Kan alltids brukes til inspirasjon, plukker det som passer meg. Og mitt liv er verken perfekt eller trist og kjedelig. Stresser virkelig ikke med jula, det er en tid for kos.
Prosit Skrevet 26. oktober 2008 #9 Skrevet 26. oktober 2008 Ikke rart du rekker å ordne alt til jul da, hvis du begynner i uke 1 har du et helt år på deg...
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 26. oktober 2008 Huset trenger generelt litt oppmerksomhet noen ganger i året. Det er slike småting som blir luket bort i en ellers hektisk hverdag. Gidder ikke gjøre alt hele tiden. Mange bruker jul og sommer til å rydde opp i rot som er samlet seg overalt. Til Mom2Two ... eg skal ta bort alle som ikke reflekterer til meg, så ser du så lite det KAN bli. 3. Finnes det ting utenfor inngangspartiet som ikke burde være der? En eske som skal kastes? Gamle leker? Ta en opprydding og få vekk det som skal vekk. 4. Finn frem feiekost og fei vekk sand, gamle blader og annet rusk og rask. 10. Rydde inn hageredskaper, trenger ikke dem når snøen kommer. 11. Tøm blomsterkrukker og plante lyng eller noe i den duren i krukkene 13. luke vekk ugress rundt trappen 5 av 16 ting. Ser jo at dette med lyspære i utelyset står mer enn en gang også da... Det som eg trenger å gjøre er småting. Ikke se på alt, det skal være noe for ALLE. Plukk bort det som ikke passer slik som eg gjorde nå - da kan den henges på kjøleskaps døren.
Zaratustra Skrevet 26. oktober 2008 #11 Skrevet 26. oktober 2008 Tusen takk Pia og Gjengen! Jeg husker lista fra i fjor, jeg ble veldig inspirert da, men gikk dessverre glipp av noen av listene, klarte heller ikke å få lagret de jeg fant... Fint at du legger dem ut igjen, det må jo ha vært en stor jobb bare å lage dem! Nå skal jeg passe på å se etter dem på lørdager.
Lilletrollogmamma Skrevet 26. oktober 2008 #12 Skrevet 26. oktober 2008 Uff, blir helt svett jeg. Kommer hjem fra jobb kl 16.30 hver dag, og bruker ettermiddag kveld frem til 20.00 med mann og barn. Etter det er det trening og daglige gjøremål...så disse julegreiene er bare med på å øke blodtrykket mitt:) Men fint med sånn liste for de som ønsker å male og luke og sånn til jul:)
Mom2Two Skrevet 26. oktober 2008 #13 Skrevet 26. oktober 2008 Ler så jeg dauer, Tøysetipp:-D Det er det eneste fornuftige å gjøre med slike lister da!!!
Kvitrebekk Skrevet 26. oktober 2008 #15 Skrevet 26. oktober 2008 Ser at mange er negative, men..... ÅÅÅÅH! Nå gleder jeg meg virkelig til jul!!!!! Fikk ikke med meg disse fantastiske listene i fjor, men de er nå ærbødigst lagret. Eneste gangen i året det er morsomt med storrengjøring er til jul. Jeg har allerede begynt å lage julegaveliste og julekortliste. Må innrømme at jeg er en nevrotisk liten listeelsker og finnes det da noe bedre enn lister til jul?!? Kanskje en grunn til at jeg blir kalt Julla her hjemme.... :-) Jeg skal i hvertfall nyte listene dine og ser allerede frem til neste! Takk! Takk! Takk!
Twintipp og himmelblå Skrevet 26. oktober 2008 #17 Skrevet 26. oktober 2008 Åhh, jeg gleder meg til jul. Har allerede bgynt å planlegge jeg, så en slik liste er helt toppers for meg. Som ifjor skal vi ha en vaskelørdag hvor vi får hjelp til å vaske tak og vegger, glasser og pusse bestikk. Vet ikke, men det er noe med å forberede til jul, viten om at en bare kan slappe av når tiden kommer.. Også er et en genial unnskyldning for å få gjort alt grundig som man ikke rekker over ellers i året. Også er det kost i tillegg:o)) Oh holy night!)
Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #19 Skrevet 26. oktober 2008 Du er alltid så negativ du mom2two!! Er ikke første gang du har slengt dritt om emnet her. Husker det så godt da jeg la ut link.... Men da klarte jeg å bite det i meg. Nå derimot gjør jeg det ikke. Kan du ikke heller holde deg unna da? La oss som får energi av å lese at andre styrer til å styre selv få lov å lese det?? & ja, jeg har faktisk startet å ordne til jul jeg! Gavelistene var klare for lenge siden, samme med oppramsing av aktuelle tips. Nå har jeg startet med å tenke på hva som skal ryddes og hvordan! La oss som ønsker tips få tipsene våre da vell. Du kan få ha dine tips her inne i fred for meg.....
solstjernen - seksbarns mor Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter #20 Skrevet 31. oktober 2008 Klart er det forskjellige meninger om slike lister. Eg har brukt en dag utenfor og ryddet forann huset. Eg flyttet inn i ett gamelt hus som eg leiger 1 okt og det er gjort lite ute fra dei som bodde før. Eg har luket i beddet. Raket løv og tatt bort esker som stod igjen etter innflytting. Alt annet som trengs er på plass. I morgen kommer det ny del.
Skravlemamman Skrevet 31. oktober 2008 #21 Skrevet 31. oktober 2008 Tuuusen takk, for et surrehue som meg er dette genialt, hva andre synes bryr meg ikke:-) Takker og bukker.....
Gjest Skrevet 31. oktober 2008 #23 Skrevet 31. oktober 2008 Noen liker å ha det fint rundt seg i jula.
Raych Skrevet 31. oktober 2008 #24 Skrevet 31. oktober 2008 Oi, det var litt av en liste. Jeg er veldig glad i lister, og har en del selv til jul, men dette ble litt i meste laget for oss i alle fall. Høres mer ut som vårrengjøring dette her. Det er i alle fall da vi tar alt grundig, både innvendig og utvendig. Ingen som bryr seg om slike ting til jul allikevel. Da er det samværet som teller, ikke at alle skap og skuffer er rene og pene:) Tar vanlig helgevask vi, med litt grundigere vask på bad og kjøkken:) Koser oss før og i jula, og tar rundvasken til våren når dagene blir lysere og lengre.
Elise & Ella-Marie *250107* <3 Skrevet 1. november 2008 #25 Skrevet 1. november 2008 Wow, dette var litt av en liste, og jeg likte det!! Har allerede lagra dette i ett word dokument og gleder meg til fortsettelsen imorra, selv om jeg ikke bruker alle tipsene så er det gode ting å ha med seg hvis man er litt clueless og trenger ett tupp i rævva (meg vi snakker om nå i ett nøtteskall) Stå på! Syns du er snill som deler dette med oss, for du må ha lagt endel arbeid i å skrive ned dette også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå