Maud Skrevet 26. oktober 2008 #1 Skrevet 26. oktober 2008 For noen år siden snakket jeg med en av dem som startet Alternativ til Vold i Oslo og han betegnet seg selv som miljøskadd. Han jobbet masse med å ansvarliggjøre voldsutøverne og opplevde på hjemmebane at sønnen (i barneskolealder) kranglet med noen kompiser på lekeplassen. Pappa ble psykolog og kom ut med alvorligstemmen sin. Sønnen syntes dette var noe pinlig... I helgen har jeg kjent igjen samme tendens hos meg selv ;-) Har jo startet opp i jobb igjen og ser at ungdom lurer foreldrene sine like bra i Follo og Moss som i Oslo. Storebror skulle sove hos en kompis på fredag og de gikk av sted rett etter skolen. Litt etterpå ringte jeg hjem til kompisen for å sjekke at foreldrene syntes det var greit og for å gjøre avtaler om dagen derpå. Og så fikk jeg ikke svar! Jeg ringte og ringte og minte meg selv på at de er bare 9 år, greie gutter og foreldrene er ryddige og jeg hørte jo kompisen snakke med moren om sovepose eller ikke sovepose. Den stemmen som vant var den som snakket om han 13-åringen hvis foreldre jeg nettopp møtte og som i stedet for å sove hos en kompis drakk seg sanseløs i skogen rett bortenfor her... Da moren til Storebrors kompis ringte tilbake kommenterte hun "Du har ringt noen ganger ser jeg". Ja, jeg hadde det og innser at jeg nok er litt miljøskadd. På den annen side kan ingen beskylde meg for å være naiv i hvert fall ;-)
iznogood Skrevet 26. oktober 2008 #2 Skrevet 26. oktober 2008 Enten aldri så lite miljøskadd - eller synlig, tydelig og engasjert :-) Du kan velge selv :-D
Mariamin Skrevet 26. oktober 2008 #3 Skrevet 26. oktober 2008 Tror det er helt naturlig å bli miljøskadd av det man opplever når man jobber med mennesker. Det er grunnen til at jeg ikke jobber på en barneavdeling. Tror jeg hadde tatt med meg jobben hjem, og det hadde blitt slitsomt i lengden. På den andre siden, opplever du på jobben din at barn gjør dumme ting, som å drikke seg fulle uten at foreldrene vet hvor de er. Jeg hadde gjort akkurat som deg, ringt til jeg fikk svar fra foreldrene til kompisen. Storebror hadde mest sansynlig ikke funnet på noe galt, men det er jo greit å vite at han har det bra og at foreldrene har alt under kontroll.
Trollmora Skrevet 26. oktober 2008 #4 Skrevet 26. oktober 2008 Miljøskadd? Tja - hvorfor ikke og hva er galt med det? Mye bedre det enn å være helt bevissløs i forhold til hva barna foretar seg! Storebror vet jo hvor han har deg og det er viktig. Klæm fra
Sara Rompompei Skrevet 26. oktober 2008 #5 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg synes det er flott du er såpass tydelig og synlig jeg. Det viser jo bare at du passer på. Og da ville jeg som "motforelder" være trygg på at deg kan man stole på. Og slikt er fint med tanke på hva de kan komme borti om noen år. Tydelige foreldre er det beste! Og det vet du jo )
frøydis m/ 4 Skrevet 27. oktober 2008 #6 Skrevet 27. oktober 2008 Mye bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Men det fører nok også til noen ekstra unødvendige bekymringer når man har det så nært innpå livet hvor galt det kan gå for noen, som du har det gjennom jobben din. Ikke ofte jeg blir så redd som når jeg prøver å få tak i noen på tlf som skulle svare, men som ikke gjør det. Mange tanker som raser gjennom hodet før kontakt oppnås da. Heldigvis er det som regel gode grunner til at det ikke svares!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå