AO3 Skrevet 26. oktober 2008 #1 Skrevet 26. oktober 2008 Har dere tenkt på det? Nå er lillegutt to uker gammel, og vi fikk akkurat papirene fra folkeregisteret. Vi er samboere, og har selvsagt to ulike etternavn. Vi tenkte å bruke begge to, mitt først og så hans - men så er problemet: Med eller uten bindestrek?? Hva tenker dere om dette? På den ene siden tenker jeg at bindestrek kanskje blir litt "over the top" - men samtidig sikrer vi da at mitt navn, som er ganske sjeldent, alltid vil "henge med" på en annen måte enn om det "bare" blir mellomnavn.
Sina med Sprellings Skrevet 26. oktober 2008 #2 Skrevet 26. oktober 2008 Tenker det samme som deg, at uten bindestrek vil sannsynligvis ditt navn "forsvinne" som mellomnavn, men at det kan bli langt og kronglete hvis bindestreknavnet blir langt. Mannen min og jeg er gift og jeg tok hans etternavn (rett og slett fordi det var viktigere for han enn for meg hva vi het, og vi ville gjerne hete det samme). Jeg har beholdt pikenavnet mitt som mellomnavn og det skal jenta vår også få. Synes det er hyggelig at hun har litt forbindelse til min familie i navnet sitt, selv om det sikkert blir utelatt/forkortet bort etterhvert:)
Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #3 Skrevet 26. oktober 2008 Her har barna mitt navn som mellomnavn og sambos navn som etternavn. Gifter vi oss engang tar jeg også hans etternavn og beholder mitt som mellomnavn. Etternavnet mitt er det bare min familie som heter her til lands. Mens det er litt flere som heter hans.. Men er ikke så viktig for meg, så lenge barna har navnet mitt med.. siden vi ikke er gift.. så syns jeg det var kos å ha det som mellomnavn.. men hadde jo ikke giddet det hvis jeg hadde hatt en vanlig etternavn som johansen, hansen, olsen, nilsen, kristiansen, gustavsen osv osv..
Maya_1 Skrevet 26. oktober 2008 #4 Skrevet 26. oktober 2008 Her blir det mitt som mellomnavn og hans som etternavn, samme hvis/når vi gifter oss. Jeg er litt tradisjonell sånn men liker etternavnet mitt også da. Hadde brukt/vurder bindestrek hvis det var to korte navn, men hans er himmelangt, så orker ikke føye på mer. Begge er like sjeldne også, hadde vi hatt ett vanlig og ett sjeldent hadde nok sistnevnte blitt prioritert.
Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #5 Skrevet 26. oktober 2008 Vi velger å bruke mitt som etternavn og hans som mellomnavn. Dette fordi mitt er sjeldent og hans er helt vanlig. Vi er ikke gift. Bruker ikke bindestrek, da blir navnet altfor langt...
Gjest Tale30 Skrevet 26. oktober 2008 #6 Skrevet 26. oktober 2008 Jenta vår skal ha samboers navn som mellomnavn og mitt som etternavn. Tror mange mistenker at jeg har manipulert, men det var faktisk hans ide (jeg ville nok foreslått det selv også men det slapp jeg). Grunnen er enkel: Jeg er den siste i min slekt som bærer mitt etternavn. Enebarn.. Dersom det ikke føres videre av meg forsvinner det. Samboeren min har søsken som fører videre hans navn. I 2008 syns jeg ikke at det lengre burde være noen skandale at barnet tar morens navn som hovedetternavn..
Lullunutu Skrevet 26. oktober 2008 #7 Skrevet 26. oktober 2008 Vi skal bruke begges, men mitt som mellomnavn.. Har selv både mamma og pappas etternavn, med mamma sitt som mellomnavn, men velger å føre mellomnavnet vidre da det er fredet og veldig sjeldent.. Er ikke sagt at man må føre etternavnet videre, mitt inntrykk er ihvertfall at man tar med seg mellomnavnet videre, og evt bytter etternavn, er slik det er gjort i min familie..
siddismamma Skrevet 26. oktober 2008 #8 Skrevet 26. oktober 2008 Vi er gift, men har hvert vårt etternavn. Jeg har et vanlig -sen navn, mens hans etternavn er det bare ca 50 i Norge som heter. Babyen får derfor mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Det blir veldig langt, så vi velger å ikke bruke bindestrek. Jeg regner med at vi bare kommer til å bruke initialet til mitt etternavn i steden for å skrive hele, men det synes jeg er helt greit.
tingeling87 Skrevet 26. oktober 2008 #9 Skrevet 26. oktober 2008 Her har vi egentlig blitt enige om at babyen kun skal ta samboer sitt etternavn og ikke mine. Jeg har nemlig to etternavn fra før og vet ikke hvilket vi skulle brukt fra meg. Har først pikenavnet til mamma (som er litt spesielt) og sist pappas etternavn (et typisk -sen etternavn). Hvis vi skulle valgt et av disse til å ha som mellomnavn føler jeg at enten mamma eller pappa blir lei seg for at jeg ikke valgte "deres" etternavn. Det er sikkert bare teit at jeg tenker på det, men jeg kan altså ikke la være å tenke på at en av de blir skuffa. Så derfor er det best å bare stryke mine etternavn føler jeg, selv om det er litt leit det også.. Skal ikke være enkelt.. Hehe
Lullunutu Skrevet 26. oktober 2008 #10 Skrevet 26. oktober 2008 Hadde jeg vært deg Tingeling87, hadde jeg valgt mellomnavnet, altså moren din sitt navn, siden det er sjeldent og faren din sitt er ett vanlig navn, tror ikke faren din vil ta seg nært av det... Har samme problemet, bare at begge mine etternavn er sjeldne familienavn, det er også samboer sitt, så her blir det mitt mellomnavn som mellomnavn til den lille og barnefars etternavn som etternavn:-)
tingeling87 Skrevet 26. oktober 2008 #11 Skrevet 26. oktober 2008 Ja, det er jo sant det. Mamma sitt pikenavn passer veldig godt sammen med samboer sitt etternavn og navnet snuppa skal få. Det blir en fin klang over hele navnet. Får se hva det blir til:) Er enda en stund til hun kommer så har god tid på å bestemme oss. Takk for innspill:)
stinky-monkey Skrevet 26. oktober 2008 #12 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg tok mannen min sitt etternavn når vi giftet oss, og kvittet meg med mitt gamle. Så her har alle i familien ett og samme etternavn - enkelt og greit :-)
babyfrøken *mamma* Skrevet 26. oktober 2008 #13 Skrevet 26. oktober 2008 Mitt navn til mellomnavn og samboers til etternavn, uten bindestrek (",) (dette fordi det blir veldig langt ellers)
AO3 Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter #14 Skrevet 26. oktober 2008 Hmmm, virker som om de fleste har mors etternavn som mellomnavn, og fars etternavn. Jeg har det selv, og har endt opp med å bruke kun etternavnet mitt til vanlig - det er derfor jeg vurderer denne bindestreken. Huff, det er vanskelig!
Qvinde Skrevet 26. oktober 2008 #15 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg har åtte navn til sammen, og det samme har mannen min. Vi har fire mellomnavn, og to etternavn, og det samme får babyen vår. Han får også to fornavn slik som oss:) Vi synes det er gøy med så mange navn, så når vi giftet oss tok jeg hans navn, og han tok mine. Da kan en på sett og vis velge mellom hva en vil hete fra situasjon til situasjon. Det er hans navn som er etternavnene i alle fall, for oss alle. Jeg skulle gjerne hatt alle mine som etternavn óg, men det går jo desverre ikke... Litt vanskelig å foreslå hva dere skal gjøre når jeg ikke vet hva dere heter, men hvis ditt navn er sjeldent, og du ønsker å føre det videre, så synes jeg dere skal ha bindestrek:) Lykke til med valget!
jinte1983 Skrevet 26. oktober 2008 #16 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg og samboer har to forskjellige etternavn, men her gjør vi som med forrigemann: bruker ett fornavn og kun samboers etternavn. Etternavnet mitt er ikke så mye brukt i Norge, men jeg synes det er tull å ha så mange navn. Liker det best enkelt og greit. Jeg vet at de er mine, så det er nok, hehe...
halloween-termin :) Skrevet 27. oktober 2008 #17 Skrevet 27. oktober 2008 Vi bruker bindestrek - slik at begge blir med - men bruker mitt mellomnavn etternavn (etter min mors side av familien) og kjæresten min sitt ene etternavn. Jeg er vokst opp med to etternavn uten bindestrek og har like stor identitet til begge, synes det er irriterende at folk hele tiden forkorter navnet mitt - bare tar med siste etternavn eller tar mellomnavn med en bokstav.
Eline på vei med nummer to Skrevet 27. oktober 2008 #18 Skrevet 27. oktober 2008 Jeg synes doble etternavn er en uting - hvertfall når det begynner å bli 4-5 stavelser som endel slike doble navn har... Bekkemellem Orheim, Svarstad Haugland, Jensen Hansen osv - velger du dobbelt etternavn så bør du i hvertfall velge et fornavn.... Her blir det mitt etternavn på hele familien, sambo har et kjedelig sen-navn og har bestemt seg for å ta mitt i tillegg når vi gifter oss til sommeren, våre barn får kun mitt etternavn.
Mrs. Bouquet Skrevet 27. oktober 2008 #19 Skrevet 27. oktober 2008 Barna har/får pappans etternavn. Jeg skal også ha hans etternavn etterhvert, men kun jeg som holder på mitt originale etternavn, ikke noe fancy greier vi trenger å ta med videre.
Gjest yrild Skrevet 27. oktober 2008 #20 Skrevet 27. oktober 2008 Hei :-) Min mann vil at gutten vår skal ha mitt etternavn (som er et typisk -sen navn) og hans som mellomnavn. Jeg er vel litt mer på bindestrek... men mannen min har et navn som er utenlandsk og mer spesiellt og ønsker at gutten vår skal ha det som er mest "normalt" som sitt etternavn...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå