*snartklar* Skrevet 26. oktober 2008 #1 Skrevet 26. oktober 2008 Snakk om helomvending i livet...for to uker siden gikk jeg fra samboeren min...det er ikke mer enn noen mnd siden vi snakket om hus, flere barn osv.....merkelig hvor fort ting kan snu her i livet!!! Det jeg lurer på er hvordan reglene for deling av hus osv er for samboere (uten samboerkontrakt vel og merke). Vi har bodd sammen i over 6 år i et hus vi kjøpte sammen, men kun han skrev under kontrakten ettersom jeg ikke var fylt 18 år den dagen vi skulle underskrive. I ettertid har jeg stått som medeier av lånet, men vi har delt det slik at han har betalt huset, mens jeg har betalt bil, mat osv....ting som ikke viser så godt igjen nå kan man si! Og han sier selvfølgelig at jeg ikke har rett på noen ting, fordi det er HANS hus..... noen her som vet hvordan slike ting fungerer????
Mamman til Daniel:) Skrevet 26. oktober 2008 #2 Skrevet 26. oktober 2008 dumt som det er finnes det ingen lovbestemte regler for samboere, i motstning til ektepar. Men prinsippene er nesten det samme. Selv om han har betalt ned mesteparten av lånet, så har du gjennom å være den som har betalt for mat bil og andre ting, mulighgjort det. Det er også på din side at det er snakk om felles bolig. Mye kommer nok til å ligge på hvem som får hovedansvaret fir deres felles barn. Da du står som medeier på lånet så tyder det på at huset er i sameie mellom dere, og at du derfor har rett på halvparten. Men siden dere er samboere hadde jeg tatt kontakt med en advokat med en gang. men jeg er nokså sikker på at han ikke kan stikke av med hele verdien av huset altså.. men ring en advokat i morgen og avtal et møte:) Lykke til
*snartklar* Skrevet 26. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. oktober 2008 Takk for svaret, det gav hvertfall noen forhåpninger:) Jeg har prøvd å lete på internett, bl.a. lovdata, men finner ikke ut av noenting. Så jeg bør nok kontakte en advokat ja, for dette klarer hvertfall ikke jeg og x`en å fikse opp i alene. Han har alltid vært "redd" for pengene sine, så jeg ante at han ville lage problemer av dette. Dattera vår skal vi ha delt omsorgsrett for, hun bor en uke hos hver av oss. Dette var et sterkt ønske fra han, og jeg synes selv det er en grei løsning. han er jo selvsagt kjempeglad i jenta vår og synes det er trist å være borte fra henne, men noe sier meg at han også velger denne løsningen pga å slippe å betale barnebidrag blant annet....det er stygt å si det, men han er typen til det. Selv om vi har vært forlovet og kjæresten i over 9 år, og samboer i 8 av disse, har hans penger vært hans penger, mens mine penger har vært våre penger. han har selvsagt betalt på mye han også, men han har ikke akkurat vært like blid hver gang han har måttet punge ut. Jeg har alltid ønsket å ha felles økonomi, men dette har blitt nedstemt hver gang. Nå skal det sies at disse økonomiske kranglene og konfliktene er en av grunnene til at det gikk som det gikk mellom oss...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå