Gå til innhold

Hvorfor skal ikke babyer ha vanlig melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor det egentlig? er det farlig for dem eller er det fordi det mangler noen vitaminer?

isåfall kan de jo få vitamintilskudd..?

henger det sammen med denne voldsomme fremmingen av morsmelk?

jeg ammer, barnet mitt er 6 mnd, og nekter å spise noe. Uansett hva jeg prøver å lage nekter gutten å spise. pupp er heller ikke godt nok lenger, spiser nesten ingenting, men om natten våkner han nå plutselig 4-5 ganger, har hittil sovet fra 8-9 :( tør jo ikke begynne med nattavvenning heller, for det er eneste gangen på døgnet han faktisk spiser og gutten må jo få mat..

så lurer jeg bare på dette med vanlig melk, hva som egentlig er grunnen til at de ikke skal ha det..

håper noen har svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel noe med at tarmene ikke er ferdig utviklet ennå og at kroppen ikke klarer å bryte ned melkeproteinet eller noe slikt?

Skrevet

Det er fordi det er for mye proteiner i kumelk i forhold til hva babyer har godt av. Det er ikke bra for tarmsystemet deres, og det kan føre til at barnet ikke får nok jern (kumelk hemmer opptak av jern). I tillegg har jo selvfølgelig morsmelk vitaminer og næringstoffer tilpasset barnets alder. Morsmelkerstatning er bedre enn kumelk fordi proteininnholdet er tilpasset småbabiser, og det er tilsatt vitaminer og jern.

Ta en prat med helsestasjonen du, jeg vil tro det ikke er noe stress med at han ikke spiser noe særlig enda, for det er nok ganske vanlig at det tar litt tid før mat er en ok ting. De har sikkert noe gode råd på lur :-)

Skrevet

heisann=)

disse små kan utvikle melkeallergi hvis di får kumelk.

tror det anbefales at men venter til 10 mnd, ikke alle som vil få allergi, men kjipt hvis det skulle oppstå, det er jo melk i alle matvarer så å si. kjedelig når han blir eldre.... kan liksom ikke spise noe som helst=(

ang mat til din lille, vet jeg ikke, du har helt sikkert prøvd alt du kan.

det er jo en vanesak, fortsett å prøv, men ikke prøv alt på en gang, det blir for mye smaker å forholde seg til.

gi ett par-tre skjeer med mild grøt hver dag, selv om han spytter ut, vil han jo få smaken på tunga.

la han bli vant, dette kan jo ta litt tid, men sikkert ikke enkelt for di små heller.

nå er ikke jeg noen helsesøster da, så vennligst ta kontakt me henne før du hører på meg=)

lykke til da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...