Gå til innhold

Klump i brystet som ikke går vekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg bare ammet i snart 2uker - så har jo lest at det er normalt med klumper.

Men denne ene klumpen i den ene puppen e veldig "tydelig" å det er helt umulig å masere den vekk(klumpen har vært der i 1 1/2uke).

Er dette og normalt????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg har konstant en klump i hvert bryst hele tiden, og det har jeg hatt i over 6 mnd nå. De sitter ca midt i brystet.

Jeg har hele tiden vært plaget med tette melkeganger, og har hatt harde klumper og felt i brystene knyttet til dette. Disse klumpene har jeg heldigvis alltid klart å løse opp. Da har det ofte vært alt fra et kvart til 3/4 brystet som er tett. Langs kanten på brystet kan jeg da kjenne helt klar avgrensing, nesten slik at jeg kan stikke fingren under klumpen. Jeg har vært nær ved å gi opp amminga flere ganger pga de helvets puppene, og oppsøkte lege ved ca 3 mnd stadiet. Da hadde jeg hatt store harde felt/klumper og satt igjen med klumpene i midten. Han undersøkte brystene mine og sa at siden klumpene var så like på begge sider var det slik anatomien min var.... Jeg har aldri klart å løsne disse klumpene, så jeg har satsa på at legen har rett :)

Skrevet

bruke varme!

varmeputer om natta (sånne fra ammehjelpen f.eks.) ullinnlegg

en av babyens bleier rundt puppen med glovarmt vann en stund.

Min erfaring er at plutselig så løsner det!

(har fremdeles en del tette melkeganger etter 7 mnd)

lecitin

spc-flakes (fra sverige)

kutt ut meieriprodukter og rødt kjøtt i kostholdet

Lykke til!

Skrevet

Det kan være en tett melkegang. Er brystet rødt rundt der klumpen er?

Jeg hadde selv en klump som ikke gikk helt vekk før det var gått nesten 5 uker.

Hvis det er en tett melkegang, vil den gå ut ved gjentatte forsøk med oppvarming, amming og samtidig stryking over klumpen. Jeg synes det beste er å varme opp med bleie med varmt vann i ca 10 min før amming, og så la fingertuppene "spasere" over klumpen mens du ammer. Andre synes det hjelper å dusje i veldig varmt vann og håndmelke samtidig som du stryker over og mot brystknoppen.

Du kan også forsøke å legge babyen med haken der klumpen er for at hun/han kan hjelpe til å få den ut. Hvis den er over brystet, må du ligge på ryggen på gulvet for å få det til og gjerne ha hjelp av pappaen.

Hvis klumpen ikke går ut, og det er en tett melkegang, kan du få brystbetennelse. Da vil du bli slapp og dårlig og gjerne også feber. Gå til legen hvis du er usikker og be om at han sender inn melkeprøve for dyrking. Hvis klumpen ikke blir mindre, ville jeg gått til legen for å høre om det kan være noe annet. De kan ta ultralyd for å se hva det er.

Hvis du får lett klumper (feks når du har spreng), vil jeg også anbefale lecitin. Det ser ut til å hjelpe meg mot tette melkeganger. Helst Kloster sin 1200 mg 4 tabletter daglig (feks 2 morgen og 2 kveld). Les mer om tette melkeganger på ammehjelpen.no. Lykke til!

Skrevet

Takk for svar alle.

Klumpen e der enda.. Brystet er ikke rødt - å det er bare denne ene klumpen på det ene brystet...(Klumpen ligger under det ene brystet)

Har prøvd det meste - varmepute - dusje me varmt vann - masere mens jeg ammer....

Har gitt opp med å få den vekk.

Skal til legen om noen uker - får høre med han

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...