Gå til innhold

Foreldrepenger med barn nr. 2 og er blitt alene.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurer på en ting, og håper det er noen der ute som vet råd.

Har ringt nav flere ganger i det siste, men har glemt å spørre om dette. Litt irriterende ja.

Vi har et barn sammen fra før.

Nå går jeg gravid med barn nummer 2.

Begge barn får samme far. Far har samvær 2. hver helg og en dag i uka.

Når jeg på nyåret skal søke om foreldrepenger- så lurer jeg litt ifht fedrekvote o.l. Jeg vet at jeg kan få fedrekvoten når jeg er alene, men er det slik at han skal være enig i dette og signere alle papirene ifht å søke om foreldrepenger?

Har ikke bestemt meg for utfallet enda, men pr. i dag så har han lite eller ingen interesse - og han blir brydd hver gang jeg spør om noe. Samtidig som jeg ønsker han skal få sin tid med sine barn. Men det er så slitsomt, hvis alt havner på meg likevel.... som er vist seg flere ganger allerede.... Men uansett, det var ikke det jeg ville diskutere her, for jeg har god tid enda.

Og hvis jeg velger 100% dekningsgrad, blir stønadsperioden forlenget med 7 uker når man nå får barn nr. 2???

Håper det er noen som kan svare meg.

Takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du søker nav om å få overført pappas 6 uker til deg.. enkel sak når dere ikke bor sammen.

Om han skulle ønske perm, og du er enig kan du overfrøre til ham..ellers får han ingenting. ( to uker ved nedkomst kan han få om han bruker tid med dere).

Anbefaler deg å vente å se hvordan ting blir før du ev overfører noe til ham..ingen grunn til å "ta opp" dette før det er aktuellt..ting endrer seg gjerne mange ganger og da slipper du å bli beskylldt for å være vinglete...

Han kan jo se ungen mye uten at han behøver overta din (nå som du er alene er hele permen din) perm så du må ut i jobb tidligere enn nødvendig.. ved 100 % perm er det godt å ha pappaukene også ...

Skrevet

Hei Hi her.

Tusen takk for svar så langt.

Men lurer likevel på noe. Må man søke separat om å få overført disse ukene til meg? Eller holder det med å krysse av på skjema "krav om ytelse ved fødsel og adopsjon" - at kravet gjelder bare for mor og grunne det med kryss i boks om at man har aleneomsorg?

For nederst på dette søknadsskjema står det ruter for signatur både hos mor og hos far.

Eller går det mer automatisk - at dersom man krysser av for aleneomsorg og kravet gjelder mor - så signerer bare mor.?

Og ikke kan jeg vel se noe om disse 2ukene...

Far må vel oppgi inntekt hvis han skal ha 2 uker rundt fødsel..?

Jeg har ikke diskutert noe med far foreløpig, og kommer ikke til å gjøre det før det er nødvendig. Jeg vil bare vite hvordan alt fungerer - så jeg slipper å finne ut av det i siste liten.

Og er det virkelig så enkelt som at jeg må være enig hvis far spør om å få sin fedrekvote?

Jeg tror nok at jeg trenger disse ukene selv, da jeg kommer til å gå rett ut i 100% jobb... og vet fra sist hvor sliten jeg var... og ikke fikk særlig hjelp+++

Håper fortsatt på flere svar.

• 5 uker senere...
Skrevet

Om du velger 100% lønn får du 44 uker.

Skrevet

De to ukene rundt fødsel du snakker om HI har ingenting med NAV å gjøre.. Far har krav på to ukers omsorgspermisjon mend et er opp til arbeidsgiver om han får lønn eller ei.. Hvorvidt hans arbeidsgiver vil gi han dette når han ikke har omsorg for barnet er jo uvisst.. Du må slettes ikke være enig om han vil ha fedrekvoten, om du er eneforsørger er fedrekvoten automatisk din og du kan gi den fra deg om du vil... Om du da ikke vil så bare beholder du den... Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...