Gå til innhold

Hemoglobin er bare på 9,2 og jeg har bare 2 uker igjen til termin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

spiser jerntabl for harde livet, men har vel ikke så stor sjangs for å få hgb opp. Så nå lurer jeg litt på hva som er farene i forbindelse med fødsel? Vil dette si at jeg har lite blod eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det så farlig lavt da? Er jo vanlig at det synker utover i svangerskapet.

Skrevet

Tar du maxdosen hver dag og passer på at du tar det riktig ( ta UTENOM måltider og sammen med juice/ c-vitaminer, hold deg unna te og kaffedrikking resten av svangerskapet ( garvesyre hemmer jernopptak) så er det gode muligheter til å bøte på jenrmangelen. Og så bør du ta et tilskudd etter fødselen. Skjeldent man blør særlig mye under en fødsel.

Skrevet

I tillegg til å ta jerntabletter bør du også satse på å spise jernrik mat. Drikk også appelsinjuice til det måltidet du tar tbl, og ikke melk (c-vit fremmer opptaket av jern, og melk hemmer det).

Hgb på 9,2 er ikke så ille lavt til å være på slutten av svangerskapet. Og lav hgb betyr ikke at du har lite blod :) Blodmengden er den samme, men du har mindre av de cellene som tar opp og frakter surstoff rundt (veldig enkelt forklart...).

Det er ikke vanlig å blø så mye under fødsel, men du bør fortsette med jerntilskudd og jernrik kost etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...