Gå til innhold

noen som har tips/link til hvordan man setter opp et godt budsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

har hatt lyst til å sette opp et lenge, men vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gjøre det

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.sifo.no/page/Lenker//10242/10278

her finner du et standardbudsjett. Tror du kan justere tallene litt selv. Tror det er lurt å gjøre som de gjør på luksusfellen også, de går gjennom kontoutskriftene fra en stund tilbake og regner over hva det faktisk brukes penger på. Vi har hatt en regningskonto til de store regningene,og så har det vært helt hulter til bulter m resten av utgiftene - og dermed har jeg betalt all mat (du kan jo se i eget innlegg hvordan det har gått i det siste), klær til unger, ting til meg - og vært superblakk to uker før neste lønn, uten å ane hva han egentlig bruker penger på. Så nå har jeg laget et nytt system, hvor vi skal sette inn mer på regningskontoen, og så skal alle regninger trekkes derfra, og all mat. Jeg har regnet ut hva vi bruker på diverse utgiftsposter i året, og delt på tolv for å finne beløpet som må inn hver måned. Så har vi en sum egne penger hver måned som kan brukes fritt. Det var viktig for meg, for selv om jeg har hatt de fleste store utgiftene, har han også brukt opp sin lønn, og vært litt oppgitt på meg når jeg har kjøpt ting til meg...

Skrevet

Vi har et system som jeg føler fungerer veldig bra for oss iallefall.

Vi har 6 kontoer

-Hver sin brukskonto. Her betales alt av dill og dall til egen glede. Ting som vi igrun ikke trenger og litt nødvendligheter. Alt fra klær til kjøpe lunch på jobben om vi ikke gidder smøre med niste.

-en sparekonto (langsiktig buffer)

-en regningskonto og kortsiktigbuffer

-en konto for faste utgifter lån, forsikring, fast sparing i fond osv. Faste ting som går ut fra konto hver mnd.

- en matkonto (alt som kan kjøpes på dagligvaren betales fra denne kontoen)

På matkontoen har vi hver sitt visakort, så samme hvem som handler mat så går dette fra den samme kontoen.

Så har vi selvfølgelig kort på vår egen brukskonto.

Vi har funnet ut at 6000 er ok matbudsjett for oss på en mnd. Så lenge vi handler på rema1000 så holder det til både det ene og andre. Og vi kan unne oss litt ekstra og trenger ikke å snu på krona.

Vi bruker ganske mye på personlig forbruk, klær, ut på byen, hobby og trening. Så hver mnd har vi 4000 til hver av våres personlige forbrukskontoer.

Faste utgifter kontoen vet vi hva går ut av hver mnd så den fyller vi opp det som trengs.

Fast sun inn på sparekontoen

Og så restene settes inn på regningskontoen.

Det tar litt tid å justere beløpene så man ikke går i minus, men begynn heller med litt mer inn på regningskontoen så dere får et overblikk over hva som går på jevna.

Det positive med dette er at vi ALLTID har penger i reserve. Vi har god oversikt over hva vi bruker, og går skjeldent på noen økonomiske overraskelser.

Og skulle det bli noen store regninger en mnd som ikke helt passer inn i budsjettet så må vi bare ta av sparepenger eller redusere det som skal gå til diverse personlig forbruk.

Dette forutsetter selvfølgelig en svært felles familie økonomi da.

Skrevet

Oisann, dere tjener godt, er heldige :)

Anbefaler også flere kontoer, her har vi

- hver vår brukskonto

- 1 matkonto med 2 kort, vi har 5000 i mnd på 2voksne og 1 baby, noe mer har vi ikke råd til desverre, men det holder.

--> husk å handle bare en dag i uka, skriv ukesplan med middag, da sparer dere masse

- 1 sparekonto hver(per i dag i 0..)

- 1 lånekonto, der boliglånet trekkes fra

- 1 regningskonto til alle regninger

- 1 felles sparekonto til barnetrygden, den går som buffer

Så er det 0,- på hver brukskonto hver mnd.. klær og utstyr til oss voksne skal kjøpes når skattepenger og feriepenger kommer. Babyutstyr og klær går fra barnetrygd-kontoen

Nå skal det også sies at vi trekker oss ekstra i skatt(jeg 1500, og mannen min 1000) hver mnd, slik at vi er sikre på å ikke få smell..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...