Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #1 Skrevet 25. oktober 2008 og ungen min har en skarve 100 lapp i børsen sin. I fjor var det barn som hadde 16000 kroner de skulle tømme og sette inn på konto. Nå er gutten min 6 år så han skjønner at han har lite og sette inn, men når til og med de i banken gir de som setter inn mest penger mer premie så er det klart det er sårt. Nesten som jeg vurderer og ta ut 15000 fra mastercardet mitt og sette det inn på hans konto.
Gjest Tale30 Skrevet 25. oktober 2008 #2 Skrevet 25. oktober 2008 Dette var nytt for meg. Det høres jo helt sprøtt ut. Jeg har jo ikke fått jenta mi enda, så jeg har mange rare ting i vente tenker jeg.. Setter de inn pengene i samlet tropp da eller? Alle burde ha fått premie uansett hvilket beløp de har klart å spare.
Miss Misantrop Skrevet 25. oktober 2008 #4 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg syntes det er helt merkelig å spare i samlet tropp. Økonomi er en privat ting og det burde også barn lære. Det virker på meg som en slags foreldre konkurranse. Min gutt kommer aldri til å ha mye penger på egen konto. Og vi kommer ikke til å være med på noen form for felles sparing. Til han er stor nok til å ta ansvar for penger (og det tar somregel en god stund) skal mamma og pappa ha full kontroll og derfor penger i vårt navn. Å ta ut fra mastercardet ditt er tull og tøys. Vil bare legge til noe. Min familie hadde alltid nok penger, ganske god råd faktisk. Ikke fordi mine foreldre tjente mye, men fordi min mor elsker økonomi (hun er revisor). Men jeg hadde alltid minst penger med på diverse ting og arvet mest klær. Så det er ikke nødvendigvis sånn at folk vil snuse opp at du har dårlig økonomi selv om sønnen din kun har 100 kroner å sette inn. Det kan være et tegn på at du selv er bevist eller at du stiller deg solidarisk med de som ikke har et lite nasjonalbudsjett å sette inn.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #5 Skrevet 26. oktober 2008 . Sikkert de som putter alle de pengene de sparer på sparebøssene til ungene, eller som tar dem ut akkurat til tømme dagen også, skal fanden ikke forundre meg at folk er så sjuke. Jeg er enten for smart og sørger for å få renter utav hver eneste krone, eller for lat som ikke tar dem ut og tar meg ungene i banken for å slakte grisen.
Fire småtroll Skrevet 26. oktober 2008 #6 Skrevet 26. oktober 2008 Kunne virkelig ikke falle meg inn å troppe opp på noe sånt i banken, det ungene mine lærer om penger og sparing er det jeg som lærer dem... Mine unger har heller ikke mye penger på sparebøssene sine, hvorfor skulle de det? Jeg sparer til dem i fond, i mitt navn, det vet de ingenting om og skal ikke vite om det heller. Ikke allverdens mye jeg sparer, men litt blir det over tid likevel. Dette er penger jeg kontrollerer, om de går til konfirmasjonsfest, førerkort eller innskudd på bolig det bestemmer jeg, alt etter hvordan økonomien vår ser ut når utgiftene kommer. Banken har heller ingenting med dette! Ungene mine får småpenger på et glass fra bestefar på bursdagen sin, det er ca 500 kroner i de glassene. De går vi og setter i banken, ofte får ungene en liten "premie" i banken i form av en ballong, en badeball, en lommebok e.l. og det er helt greit. I tillegg får de jo bursdagsgave fra banken. Dette er mer enn nok synes jeg. Aldri om jeg hadde tatt med ungene i banken for å være med i en "konkurranse" om hvem som har mest penger på bøssa si. Ta heller med ungen din i banken en helt annen uke og la han stolt sette inn hundrelappen sin.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #7 Skrevet 26. oktober 2008 Ja, dersom status og andres anerkjennelse betyr så mye for deg er det sikkert best at du lenser mastercardet for å gå på bøssetømming. Hva har egentlig skjedd med å tenke selv? Dersom noen vil sette 16 000 inn på barnas konto, så la dem for guds skyld gjøre det - dersom du ikke har råd så får du heller si det til ungen. Tar meg ikke 5 øre for å fortelle poden at jeg ikke har 16 000 å putte i sparebøssa ihvertfall. Og når jeg ser hvordan det har gått med mine fond er jeg ganske glad for at barnas småpenger ikke står i fond. - What goes up must come down.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #8 Skrevet 26. oktober 2008 Ikke for å hakke, men de to siste setningene dine, anonym 08.42, vitner om at du overhodet ikke har greie på fondssparing. Sparing til barn i fond er, i allefall for min del, svært langsiktig (minst 20 år fram i tid). Selvsagt svinger markedet - det er nettopp derfor man tjener mye på å bli sittende og fortsette å spar i tider som nå. Nå er fond på mega billigsalg og jeg fryder meg over å kjøpe aksjer til prisen av nesten ingenting! Om noen få år vil de har mangedoblet seg i verrdi Jeg begynte fondssparing for mange år siden og har vært med på både opp- og nedturer. Er ikke tvil i hvem som gnir seg mest i hendene, he-he! Jeg har tjent i bøtter og spann! Men kort sparehorisont har jeg ikke, nei. Hilsen økonom
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #9 Skrevet 26. oktober 2008 Helt enig :-) Når har jeg ikke begynt å spare til gulle i magen enda, men.. Fryder meg og hver mnd. Sparer foreløpig til meg selv, det gjør sambo også (til seg da.. :-)) Åsså blir det til gullet og etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #10 Skrevet 26. oktober 2008 Hvordan har det seg at en unge har gått 16000 kr da????? Regner med han ikke får over 1000 kr mnd i lommepenger?!?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå