Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #1 Skrevet 25. oktober 2008 Ser innimellom at folk her inne ser div serier på tv der de blir så inni hampen flaue over folk de ser i serien (Unge mødre, Charterferie, de der norske familiene i bush'en). Hva er greia? Hvorfor vrir dere dere i skam? Ja, jeg skjønner at de folka dere skjems over er harry osv. Men hvordan kan det gå så inn på dere? Treffer det en nerve eller, he-he? Er dere like innlevende med alt og alle så ville jo det vaære interessant. Men det tviler jeg sterkt på at dere er. Opplys meg, noen?!
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #2 Skrevet 25. oktober 2008 Er vel snakk om å bli flau på andres vegne, siden de åpenbart ikke blir det selv.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #3 Skrevet 25. oktober 2008 Å bli flau på andres vegne handler rett og slett om at de man blir flaue på vegne av, har helt andre grenser for hva som er ok eller ei, enn det en selv har. Veldig enkelt.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #4 Skrevet 25. oktober 2008 Ja, men hvorfor? Jeg kan le når jeg ser harry tilstander. Jeg kan synes det er teit osv. Men skam er vanligvis kategorisert som en mye sterkere følelse. Hva kommer det av at folk skjems inn i ryggmargen over det ukjente gjør? HI
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #5 Skrevet 25. oktober 2008 Blir flau på enkeltes vegne ja. Fordi de oppfører seg dårlig overfor andre, og fordi de ikke ser det selv. Har du aldri opplevd det du HI? Kan være mangel på empati og innlevelsesevne...
Gidder ikke! Skrevet 25. oktober 2008 #6 Skrevet 25. oktober 2008 Å bli flau på andres vegne har noe med evnen til å sette seg inn i andre menneskers følelser å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #7 Skrevet 25. oktober 2008 Joda. Men er man ikke ganske distansert overfor de man ikke kjenner, aldri har sett i virekligheten en gang? Noe annet er når det flyttes nærmere oss. Når det farktisk berører vår personlige grense. Har noen grensene sine så langt ute?
simba>>>3gutter Skrevet 25. oktober 2008 #8 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg blir ikke flau over så mye på tv, men familien berg i namibia, gjør meg flau pga mangel forståelsen for andre mennesker kultur og levemåte.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #9 Skrevet 25. oktober 2008 Takk for komplimentet...anonym, 22.13. Jo, har opplevd det. Men det fikk meg til å filosofere litt over hvorfor jeg hadde så sterke følelser overfor noe såpass fjernt. Klart det har med innlevelse å gjøre. Et tema jeg for øvrig er opptatt av og som er del av mitt yrke! Men poenget er at det noen ganger kan virke litt malplassert når det egentlig ikke har noe med deg og dine å gjøre. Og, ja, jeg bryr meg om andre. I overkant mye for mitt eget beste noen ganger. Også de jeg ikke kjenner. Så lettvinte konklusjoner over hva og hvem jeg er frabedes, takk.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #10 Skrevet 25. oktober 2008 Er helt sikkert snakk om mange grader av ting her. Jeg kan da grøsse over mangel på forståelse for andres grenser, deres kultur, hva de er opptatt av etc (ergo burde jeg ha grøsset over anonym 22.13, he-he). Men de jeg tenker på reagerer veldig sterkt - de skjems så inni hampen. Har lest det flere ganger ifbm Unge mødre-serien (som jeg ikke har sett). Kanskje det likevel berører dem da (i dette tilfellet som ung mor), på den måten at de er redd at noen skal tro at de selv er så dumme som en eller annen person de har sett i den serien? Men da synes jeg i grunnen det er litt trist at de ikke er mer sikre på seg selv, at de lar sånt styre hva de føler om seg selv.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #11 Skrevet 25. oktober 2008 22.15 og 22.24 er forrsten HI. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå