BizziBee Skrevet 25. oktober 2008 #1 Skrevet 25. oktober 2008 Så ble ”Årets mamma”-kandidat i vårt distrikt annonsert i avisen her om dagen. En Supermamma på alle vis, ikke bare har hun 4 (eller var det 5?) barn, men hun minnsan har full jobb som dommer i tillegg. Og jeg kjenner jeg blir lettere irritert, og tenker at det burde jeg selvfølgelig i all søsterlig ånd ikke bli. Denne kvinnen, nei unnskyld jeg mener Kvinnen, er en hardt arbeidende mamma til 4 og jobber sikkert rumpen av seg for å sjonglere alt og alle. Kanskje er det et stikk av sjalusi, eller kanskje ikke. Jeg vet bare at jeg kunne tenke meg en konkurranse som heter Årets Forelder som innebefattet en premie for nettopp å være det; en Mamma eller en Pappa En mamma eller pappa som starter dagen ofte før alle andre våkner og slutter etter mange har lagt seg. Jeg er, som mange andre, en mamma som håndterer det meste av hus, hjem og barn. Jeg har en mann som er oftere borte enn hjemme og dette betyr at også oppdragelsen av barna blir min hovedoppgave. Og hva vet jeg om det? Så jeg leser psykologi om hvordan suksessfullt evt. mindre suksessfullt oppdra sine barn (selvfølgelig med minst 3 ulike vinklinger og overbevisninger), og hver eneste gang Trollet nekter å ta på seg klærne før vi går til barnehagen, forsøker jeg å tenke på hvordan Jesper Juul ville løst denne konflikten, mens jeg puster med magen. Jeg googler matoppskrifter for små mager, hvilke klær skal de ha (og absolutt ikke ha), sykdommer og vaksiner, stimulerende leker for alle aldre, samt hundre andre viktige og mindre viktige saker inn i de små timer. Så blir det dag igjen. Så jeg mater og skifter på, bader og natter, trøster og klemmer, oppdrar og leker. Og dagen etter, gjør jeg det samme igjen. Og jeg gjør det med glede. Men det er ikke nok. For da kommer det noen som gjør det, også gjør de sin ”riktige” jobb i tillegg. Og de er sikkert lykkeligere enn meg også. Jeg vil ikke ha noen pris. Men kan ikke prisen gå til noen som bare er mamma? For skal ikke da prisen til ”5-barns-dommer-mamma-som-sikkert-er-pen-også” deles med støtteapparatet hennes også? For da burde det vel finnes en barnehagetante, en svigermor, en mormor, en pappa og evt. en au-pair også? Eller gjør hun alt selv? Snart skal jeg tilbake til jobb etter endt permisjon. Jeg skal ha vondt i magen hver gang jeg må levere barna fra meg og hver gang jeg må hente de sent. Det kommer å stikke litt ekstra når de har lært seg noe nytt jeg ikke har fått tatt del av. Også må jeg bare håpe at det var verdt det. Å vite at jeg aldri kommer til å bli Årets mamma, sett fra samfunnets side. Bitter? Neida. Men jeg ble litt irritert.
MamaSophie Skrevet 26. oktober 2008 #4 Skrevet 26. oktober 2008 Flott skrevet! Tankevekker er det, hvor perfekt må man egentlig være?
lystige lerke Skrevet 26. oktober 2008 #5 Skrevet 26. oktober 2008 Man trenger da vitterlige ikke være perfekt for å komme seg på jobb samtidig som man har barn.
Sånn kan det gå Skrevet 26. oktober 2008 #6 Skrevet 26. oktober 2008 "For skal ikke da prisen til ”5-barns-dommer-mamma-som-sikkert-er-pen-også” deles med støtteapparatet hennes også? For da burde det vel finnes en barnehagetante, en svigermor, en mormor, en pappa og evt. en au-pair også? Eller gjør hun alt selv? " Det går da faktisk fint an å være i jobb om man har barn uten et helt "støtteapparat" som du kaller det. Men hvorfor bry seg med hva andre mødre gjør eller ikke gjør? Vær den beste mor du kan være og vær lykkelig med det, det er det som teller.
Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #7 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg synes sånne kåringer alltid er litt teite. Det finnes nesten bare årets mammaer og pappaer i vårt land. De aller aller fleste gjør jo sitt ytterste for barna sine, enten det innebærer å være hjemme med dem eller slave for å tjene til livets opphold. Hvorfor må man da ta en mamma eller pappa og si at vedkommende er flinkere enn alle andre? Irriterende! Og hvis man på død å live skal kåre noen likevel, så synes jeg de burde ta en tur til en av riksens barneavdelinger og prate med noen av foreldrene der. Der tror jeg det er mange som virkelig gjør en utrolig innsats som foreldre for sine barn i det stille.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå