Qvinde Skrevet 25. oktober 2008 #1 Skrevet 25. oktober 2008 På forrige kontroll var jeg i grenselandet på sf-mål, som legen selv sa. Krysset ble satt akkurat på grensen ved det grønne, og lå da altså under den røde streken. Hva betyr egentlig det? Lite barn? Lite fostervann kanskje? Hun gikk så fort videre til neste tema, og sa bare at hun skulle måle igjen om to uker, så jeg rakk ikke å spørre, og glemte deretter utav det. Håper noen kan hjelpe:)
mamman til 2 godjenter:) Skrevet 25. oktober 2008 #2 Skrevet 25. oktober 2008 Hei. Greier ikke helt å holde meg borte herfra jeg..hehe.. Jeg hadde lite sf-mål på slutten, trur når det var 1-2 mnd igjen til termin. Når jm målte det da så sa hun at vi skulle måle igjen om to uker, hadde ikke magen vokst da så skulle jeg inn på ul, magen hadde ikke vokst, jeg endte på under det grønne feltet. Var inne på ul og bebisen ble målt til å veie 3 kg ved fødsel,m en skulle tilbake om 1 mnd for å sjekke en gang til. morkaka og alt fungerte fint heldigvis, men bebeisen hadde et vekstavvik på 16%, derfor tilbake. Magen vokste ikke noe mere på neste kontroll hos jm. Kom inn på ul igjen og nå var vekstavviket på -23%, så hvis babyen ikke kom før termin så måtte jeg bli satt igang. Dette var da 1 uke før termin. Heldigvis startet fødselen 3 dager før termin. Ut kom ei jente på 2820 gr. Hun hadde slutte å vokse, morkaka holdt på å svikte, dette hadde de ikke sett på ul. Hun er født i uke 40, men tilsvarte uke 38 (kroppen hennes). Hun hadde vært "tykkere", men slanket seg de siste ukene siden morkaka holdt på å svikte. Dette var grunnen til lavt sf-mål hos meg oj, dette ble littl angt..sorry...
Qvinde Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. oktober 2008 Dette var jo alvorlig, og det kunne jo endt mye verre. Jeg håper det går bra med lillejenta di nå. Håper ikke noe slikt er på gang hos min lille gutt, men jeg skal ikke ta sorgene på forskudd, for det kan vel være flere grunner til dette. Har noen andre noen historier?
Blomsten har en sønn Skrevet 25. oktober 2008 #4 Skrevet 25. oktober 2008 JEG KOPIERER MITT SVAR FRA TIDLIGERE I KVELD. IKKE SÅ SKUMMELT: Da jeg var 32 uker på vei hadde SF målet mitt bare steget med 1 cm (fra 26 cm til 27 cm) på tre uker. Jeg var da på ny kontroll hos jordmor i uke 33, da hadde ikke magen vokst i det hele tatt. Ble henvist til ultralyd på sykehuset - fikk time der etter 1 uke (da de ikke såg på det som alvorlig så lenge jeg kjente godt med liv). Poenget mitt er at dersom dere kjenner rikelig med liv er det liten grunn til bekrymring. Dersom fosteret til tar seg for lite næring - pga morkake som fungerer dårlig feks, vil en merke mindre liv da fosteret vil bli avkreftet. Andre grunner til liten mage kan være lite fostervann eller at fosteret har endret leie. Jeg var som sagt på ultralyd. Alt stod da bra til med fosteret - som var større enn gjennomsnittet (han mente gutten kommer til å bli ca 4 kg ved fødsel). Likevel er magen min fremdeles liten og jeg ligger i underkant av "normalområdet". Legen kunne ikke forklarer hvorfor. Mulig det var genetisk - måten jeg bærer barnet på. Mitt råd er: slapp av så lenge dere kjenner godt med liv (dersom dere ikke gjør det skal dere ha lav terskel for å kontakte sykehuset). Be jormor om å henvise til ultralyd dersom magen ikke vokser til neste kontroll. Da slipper en i alle fall å bekymre seg. Mest sannsynlig er det IKKE noe farlig. Hilsen en som har 6 dager igjen til termin. :-)
Qvinde Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. oktober 2008 Tusen takk for svar, dette var godt å lese:) Jeg kjenner veldig mye liv, så alt er sikkert bra, men jeg blir jo litt bekymret. Skal å ta nye mål om ikke så lenge, så jeg venter med eventuell ytterligere bekymring til da tenker jeg. Og du får ha lykke til med forestående fødsel, som jo ikke er så lenge til nå
mamman til 2 godjenter:) Skrevet 25. oktober 2008 #6 Skrevet 25. oktober 2008 til teatermamma:) det går kjempe bra med jenta vår, ikke hatt noe problemer i det hele tatt, visste ikke at morkaka holdt på å svikte eller at hun tilsvarte uke 38 før jeg pratet med helsesøster etter fødselen (de pratet ikke om fødselen til meg på sykehuset). Jeg kan jo og si at jeg ikke kjente så mye liv, men hun var ikke særlig aktiv i det hele tatt i svangerskapet, hadde ei rolig snuppe..hehe..Jeg ble tatt på alvor og tatt godt vare på, så var aldri redd, var bare redd for å bli satt i gang jeg, ville ikke det..hehe..alt er sikkert bra med din lille:) lykke masse til og gled deg kjempe masse:) off..langt igjen..hehe
Qvinde Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 25. oktober 2008 Det var kjempefint å høre:) Så godt at det går bra med henne. Men jeg synes det er litt rart at de ikke pratet til deg om fødselen på sykehuset. Jeg trodde det var vanlig å ha en samtale om den i etter kant, men det er vel litt forskjellig hvordan det går til. Men jeg uroer meg faktisk mindre etter å ha hørt andres erfaringer, for jeg kjenner godt med liv, og føler at jeg kan ta det litt mer med ro:)
;)Renate&Gabriel+lillesøster;) Skrevet 25. oktober 2008 #8 Skrevet 25. oktober 2008 Samme skjedde med meg med min førstefødte. Han sluttet å vokse ca i uke 33. Var på ukentlige ultralyder, og i uke 37+5 bestemte de seg for å sette i gang fødsel. Hadde da 5 cm åpning, så de tok bare vannet da. Han veide bare 2300 gram, og ble regnet som prematur grunnet vekten. Men la fort på seg utenfor magen. Det visste seg etterpå at navlesnoren var festet feil på morkaken slik at den ikke fungerte som normalt. Enda viste testene på ultralyden at gjennomstrømmingen osv var bra. Kan samtidig si at jeg kjente veldig bra med liv, selv om det ikke sto såå bra til med gutten inni der. Er nå gravid med nr 2, og har avvik på sf-mål, ligger godt under det grønne feltet, altså på det hvite. Skal på ultralyd til uken for å se ann vekst, blir også tett oppfulgt med vekst målinger på UL annenhver uke grunnet hendelsen med forrige graviditet. Kjenner mye liv enda, men redd for å få en like liten unge denne gangen. Det er ganske tøft og slitsomt.. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå