Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #1 Skrevet 25. oktober 2008 Dersom man bare jobber 6 av 10 mnd. før fødsel, hva lever man da av fram til fødsel? Arbeidsledighetstrygd? Eller må man ta ut permisjon tidligere? Og hvis man har diverse strøjobber rundt omkring, regnes da gjennomsnitt av disse når man går ut i permisjon? Et annet spørsmål jeg har, er om man opptjener seg rett til foreldrepenger, dersom man er under yrkesrettet attføring, men mottar sykepenger? (Om jeg forstod NAV riktig, kan du motta sykepenger i inntil 1 år, også der du begynner på attføring).
unnl Skrevet 25. oktober 2008 #3 Skrevet 25. oktober 2008 Du kan ta permisjon tidligere, eller du kan motta dagpenger frem til permisjonen starter. Dersom man mottar dagpenger siste uke før permisjonen starter, har en krav på å få foreldrepengegrunnlaget beregnet som et gjennomsnitt av de 6 beste av de 10 siste månedene før permisjonen tar til.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #4 Skrevet 25. oktober 2008 Takk for svar! Hva med spm om attføring?
overkill Skrevet 25. oktober 2008 #5 Skrevet 25. oktober 2008 Sjukepengar gjev oppteningsgrunnlag for foreldrepengar, medan attføringsstønad ikkje gjer det.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #6 Skrevet 25. oktober 2008 Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du: * Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent. * Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 105 384 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 210 768 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene * Er reell arbeidssøker. * Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag. * Bor eller oppholder deg i landet. * Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #7 Skrevet 25. oktober 2008 Ok, takk, sorry at jeg maser men hva om jeg får attføring mens jeg mottar sykepenger? Regnes dette som attføringspenger eller sykepenger? HI
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #8 Skrevet 25. oktober 2008 ? Du får vel enten sykepenger eller attføringspenger og ikke begge deler.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #9 Skrevet 25. oktober 2008 Omformulering: NN er sykemeldt, langtids, og får innvilget attføring. NN kan velge det høyeste beløpet, som da vil være sykepenger. La oss si at NN har vært sykemeldt i 5 mnd, og kan da ha 7 mnd til med full lønn når NN er under attføring. Regnes dette som foreldrepengegrunnlag? Jeg har spurt NAV, men han jeg snakket med var ikke sikker. Skjønner jeg ikke vil få begge deler ja. HI
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #10 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg vil vel si at du ikke har rett på foreldrepenger om du er under attføring selv om du får det beløpet som er høyest(sykepengegrunnlaget).
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #11 Skrevet 25. oktober 2008 Ok, takk for svar! Jeg bare synes det er et merkelig regelverk, for da oppfordrer de jo nærmest folk til å gå og være sykemeldt, framfor å gjøre noe med egen situasjon! Er selv i tvil hva jeg skal gjøre, siden jeg er sykemeldt, ikke kan tilbake i jobb, og prøver.
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #12 Skrevet 25. oktober 2008 Sånn jeg forstår det er du under attføring med sykepengerett. Jeg tror at dette gir opptjening til foreldrepenger fordi det i prinsippet er sykepenger du mottar. Hvis du går ut i permisjon før du har mottatt "sykepenger" i 52 uker, vil du da ha full opptjening til foreldrepenger. Hvis du går ut i permisjon etter at du har begynt å få ordinære attføringspenger (som ikke gir rett til foreldrepenger), må du ha jobbet/mottatt sykepenger/dagpenger i 6 av de 10 siste månedene før du går ut i permisjon for å få rett på foreldrepenger. Husk at du kan gå ut i permisjon tidligst 12 uker før termindato (dette vil jo korte ned permisjonstiden tilsvarende etter fødselsen). Kanskje ikke så lett å skjønne...
overkill Skrevet 25. oktober 2008 #13 Skrevet 25. oktober 2008 Heilt einig. Attføringsstønad burde gje oppteningsgrunnlag slik som anna pensjonsgjevande inntekt. Det vert jobba med, og her blir det nok ei endring om ikkje så lenge. Men enn så lenge er det slik, og du bør difor velge sjukepengar dersom du har rett på det.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #14 Skrevet 26. oktober 2008 Ja, det mener jeg også. NAV motsier seg selv. De ønsker flest mulig ut i arbeid/aktivitet, og færrest på stønad, men økonomisk sett blir man straffet hvis man tar grep om egen situasjon! Jeg vil da altså komme bedre ut av det økonomisk sett ved å være sykemeldt eller være arbeidsledig, i forkant av svangerskapspermisjon. Boligmarkedet er dessuten svært tregt i disse dager, så det er ikke alltid det bare er å finne seg et billigere sted å bo heller. Ingen, iallfall ikke jeg, har bedt om å havne i en situasjon der man ikke kan fortsette i det yrket man har. Rare, dysfunksjonelle regler de lager... HI
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #15 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg har lest at man får ikke dagpenger som gravid fordi man ikke regnes som reell arbeidssøker. Dette synes jeg er helt jævlig! Man trenger da jobb selv om man er gravid! Og selv om man skal snart ut i fødselsperm. Andre som vet noe om dette?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #16 Skrevet 26. oktober 2008 Får man ikke det heller, nei. Hva om eventuell arbeidsgiver er såpass fornøyd med arbeidstaker at h*n vil "vente" på vedkommede? Og hva med etter permisjonen? Vi må da ha jobb da også? Så de som ikke finner jobb mens de er gravide må søke om sosialstønad de da? Gir DET rett til foreldrepenger da? (Sikkert ikke). Synes faktisk dette er kvinnediskriminerende jeg. Er klar over at far kan være hjemme, men er da et spesielt "mor- barn- bånd" tilstede, det er tross alt vi skal bærer barnet inni oss. Hva med kos/pupp/amming, blir ikke det samme med en tåteflaske vel? Og jeg vet at mannen min vil at jeg skal være hjemme med barnet, slik jeg også vil. Det vil si, hvis jeg blir gravid snart:) HI
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #17 Skrevet 26. oktober 2008 Det er vel oftest de 6 siste månedene man mener, men om du f.eks. har et vikariat som går ut 3-4 mnd før fødsel, så har du jo ikke annet å gjøre enn å bruke av oppsparte midler eller melde deg arbeidsledig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå