Gå til innhold

Vet noen hva som er normal respirasjonsfrekvens hos nyfødte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed å observere dette fra sykehuset i og med at lillegutt var født 3 uker før termin. Når de registrerte dette på sykehuset lå pusten hans på rundt 40. I dag har jeg registrert den opp i 50-60- er dette normalt eller bør jeg ta kontakt med barsel. Han er over en uke gammel så skal egentlig ikke ta kontakt med de noe mer- men fastlege.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke svaret men vet at barsel er ansvarlige frem til de er 6 uker, deretter er det fastlegen.

Skrevet

50-60 er ikke så veldig fort, men syns likevel du skal ta kontakt med sykehuset. Puster han sånn hele tiden eller ligger han stort sett lavere? Er formen ellers som vanlig?

Skrevet

Hei!

Takk som svarer. Han har ligget på rundt 40. Har observert han nå når han har sovet og den er ganske uregelmessig (vet ikke om det er vanlig). Skal observere han igjen når han er våken for å sammenligne pusten da. Syntes bare det er så ubehagelig. Også hører man så mye rart. Han er fdt 3 uker før tiden og har sovet mye. Er kun våken når han er sulten og ved kveldsstellet. I tillegg har han vært inne for behandling av gulsott.

Skrevet

Vår gutt var mye plaget den første tiden av hurtig pust. På 6 ukers kontrollen registrerte barnelegen res.frek. opp mot 70. Da ble vi sendt direkte til Barneavd. på sykehuset. Der ble han sjekket fra topp til tå, men ingenting var galt.

Noen babyer bruker mye krefter og får tung/hurtig pust. Som oftest er det ikke farlig. Vi fikk beskjed på sykehuset om å registrere pusten daglig, og om det gikk over lang tid (tre uker) skulle vi kontakte fastlege.

Vi syntes ikke det ble noe bedre etter tre uker, så vi tok kontakt med fastlegen, men han mente det var veldig vanlig og ville ikke gjøre noe videre med det.

Bruker han smokk? Hos vår gutt var det værst når han spiste. Da brukte han mye krefter. Ble sliten stakkar.

Nå er han 8mnd., og helt frisk og fin!:)

Skrevet

Neonatale: 40 pr. min

0-1 uke: 40-60 pr.min

0-6 måneder: 50 pr.min

6-12 måneder: 45 pr.min

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...