jentelykke + guttelykke Skrevet 25. oktober 2008 #2 Skrevet 25. oktober 2008 For at det skal bli lysere på morgenen, og da blir liksom dagen "lenger"!
Musemor med tre søte små Skrevet 25. oktober 2008 #4 Skrevet 25. oktober 2008 Om vinteren går klokken riktig i forhold til solen, og om sommeren går den 1 time galt slik at vi kan få lengre kvelder å nyte den på.
___ Skrevet 25. oktober 2008 #5 Skrevet 25. oktober 2008 Fordi myndighetene tror folk ikke greier å stå opp når de bør uten å bli "lurt". Tåplig ordning.
-MtG- Skrevet 25. oktober 2008 #8 Skrevet 25. oktober 2008 I mange land, f.eks. Australia har de ikke klokkestilling nettop på grunn av kyrne:) De får jo melkespreng stakkars om ikke melketidene holder seg stabile:)
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 25. oktober 2008 #9 Skrevet 25. oktober 2008 Dette var noe arbeiderbevegelsen bestemte i 1916 fordi de ikke ville jobbe i mørke, ved å stille klokken ble det fortere lyst for dem. Vi stiller klokken siste helgen i Mars (+1 time) og siste helgen i Oktober (-1 time). Dette skal skje klokken 2, natt til søndag. Så til litt fakta rundt denne stillingen av klokka: Barer har ofte lov til å servere alkohol til klokken 2. Hva skjer så i oktober? Kan dem ha oppe en ekstra time da, siden klokken 2 blir klokken stilt tilbake til 1. Svaret er nei. Regelen sier at de må slutte å servere alkohol klokken 01:59. Dermed rekker de ikke stille klokka tilbake før det er for sent. Er det noen konkrete fordeler og ulemper? Det er det så klart. Man har de åpenlyse som at faktisk dagen blir "lengre" om sommeren, man slipper en time med mørke om vinteren osv osv. Det er faktisk gjort undersøkelser på dette og det viser seg at nærmere 70% av oss mennesker liker denne ordningen. Andre fordeler har det også. Kraftselskapene kan fortelle at denne ordningen gjør at vi bruker mindre strøm. Man har en time mindre å holde det lyst i stua, se på TV osv. Man har også en økning i effektivitet på arbeidsplassene og 1% mindre trafikkulykker etter klokken er stilt. Dette av den enkle grunn at folk er mer opplagt og det er lysere ute. Det er så klart ulemper. Ikke bare kan det være frustrerende å forandre døgnrytmen. Det er kanskje ikke det store problem for de fleste av oss, men mennesker med søvnproblemer merker dette veldig godt. Og ikke minst dyr. Bønder har problemer med at dyra deres sliter med å tilpasse seg en time i deres daglige rutine. En huskeregel for å huske hvilken vei man skal stille: "Spring forward, fall back" eller "Still alltid mot sommeren" Sånn..google er din venn.
Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #10 Skrevet 25. oktober 2008 en liten digresjon. Baren stenger, stiller klokka og åpner igjen. Regler er til for å omgås.
Gemini77 Skrevet 25. oktober 2008 #11 Skrevet 25. oktober 2008 -MtG- blir tobarnsmor, De har klokkestilling i Australia jo! Hele landet hadde det utentatt Perth en lang stund, men nå har Perth begynt med "day-light saving" også. Så det du sier der er feil.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 25. oktober 2008 #12 Skrevet 25. oktober 2008 Klokka skal stillas kl 03 tilbake til kl 02 Men om du trodde byturen ble en time lengre, må du tenke om igjen. Første gang klokka slår tre, stenger nemlig kranene der dette er den bestemte stengetiden. Med det er den omstridte sommertiden over for denne gang. Det er nemlig vintertiden som er normaltid, den omrinnelige riktige tiden. Sommertid er et unntak fra normalen, innført i mange land for å utnytte den lyse tiden av døgnet bedre. Og når min svigerfamilie hadde mjølkekyr så starta dei tidlig med å venne dyra til stilling av klokka i god tid slik at når klokka blei stilt så var dei innkjørt til det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå