Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #1 Skrevet 25. oktober 2008 Hva har dere i inntekt i mnd? Jeg har tilsammen med os,lønn,bidrag,bostøtte,stipend,støtte til barnetilsyn og barnetrygd ca 21500,- Jeg har lyst å søke lån i husbanken (startlån?),men må låne alt.Og regner med at jeg må ha 1 200 000-1 400 000.. Er det mulig å få til,tro?
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #2 Skrevet 26. oktober 2008 Det du nevner gir en årsinntekt på ca kr 260 000. Husbanken (det er de som står bak startlån) er forholdsvis strenge mht til tregangersregelen (egen erfaring), dvs totalt lån (inkl studielån, billån, forbrukslån etc) på max tre ganger årsinntekt. Dvs at du i teorien kan få låne max ca 800 000. Problemet er imidlertid at ikke alt regnes som inntekt, bl.a. kan du nok ikke få medregnet bostøtte og barnetrygd. Og, husbankrenten er per i dag 6,25. Om du låner 1,3 mill blir det drøyt 8000 per måned (max nedbetalingstid). Jeg var enslig forsørger og fikk låne 1,4 mill i 2005 (helt annen utlånsvillighet i husbanken/bankene den gang). Da var renta veldig lav, drøyt 3 %. Jeg hadde en årsinntekt (lønn) på ca kr 370 000 den gang, pluss stønad til barnetilsyn, dobbel barnetrygd og bidrag. Det var bare så vidt jeg fikk låne den gang! Jeg tror desverre du vil slite litt med å få lån før du får deg en skikkelig lønnsinntekt.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #3 Skrevet 26. oktober 2008 Hvordan skal du klare å betjene et så stort lån? Og OS varer ikke evig, da blir det jo mindre inntekt, og enda værre å betjene lånet.
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #4 Skrevet 26. oktober 2008 Stipend blir heller ikke regnet med som inntekt!
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #5 Skrevet 26. oktober 2008 Så jeg kan vel egentlig bare glemme det så lenge jeg går på skolen...? Er 29 år,og vil gjerne ha mitt eget etterhvert.Og å leie her nå er ca 9000-10 000,- i mnd,og det er vel noe slikt et lån hadde lagt på også.. HI
Kyllingbein Skrevet 26. oktober 2008 #6 Skrevet 26. oktober 2008 Hvor lett er det å få jobb når du er ferdig? det er det mange som er interessert i å vite. Jeg fikk 1,1 mill i lån (det jeg ba om) vel og merke etter 3 møter med 3 forskjellige saksbehandlere. De to første tilbød rundt 700 tror jeg som jo var det som de fleste regner ut fra i forhold til inntekt. Valg av bolig har også mye å si, prisene er litt lavere (kan være) nå enn de har vært så du kan ha mulighet for å kjøpe under takst. Dette er også av betydning for bankens sikkerhet. en saksbehandler ser også på fornuften du har lagt i valg av bolig. Jeg hadde igjen 2 år på skole når jeg kjøpte, men jobb etterpå var aldri noe problem. Jeg hadde utbetalt ca 14000mnd når jeg var student og lånet kom den gang på 6000 i mnd. men husk bare på alt som kommer i tillegg med egen bolig. strøm, kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikringer øker. mm. Jeg hadde ca 2000- 2500 å leve for etter at alle utgifter var betalt og dette skulle holde til mat og bensin. Er du nøktern med penger går det fint og jeg har aldri hatt problemer med å betale regningene mine. Men aldri verden om jeg hadde lånt ut så mye penger til meg når jeg var student hvis jeg hadde vært saksbehandleren:)
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #7 Skrevet 26. oktober 2008 Og i tillegg til lånet kommer jo også som regel fellesutgifter, strøm, forsikring og evt oppgradering. Jeg tror nok du skal slite med å få lån, kanskje om du har medlånetaker/kausjonist. Men jeg ville nå også vært skeptisk til å ta opp et så stort lån uten fast jobb,
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #8 Skrevet 26. oktober 2008 jeg har akkurat vært og snakket med kommunen om startlån. han sa de gikk ut ifra sifos satser om hvor mye en familie skal ha å leve for etter boutgifter. og jeg med mine 2 skulle ha 13000. og da kunne jeg betjene ett lån på 900.000kr. men han tvilte på at jeg ville få det uansett siden jeg ikke har noe fast jobb.. selv om jeg nå må betale mer i husleie enn jeg hadde måtte på ett slik lån..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå