Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #1 Skrevet 25. oktober 2008 tar han da ut perm og jeg får perm penger og lønn og han ingenting?? og hva med pappa som er selvstendignæringsdrivende?? og hvor mange uker må han ta, kan de absolutt ikke føres over på meg? og kan han ta de mens jeg tar ferie, så vi får både perm penger og feriepenger da? hadde ingen tilstedeværende pappa forrige gang så er helt grønn :S og nav sine sider og telefon har jeg gitt opp for nå... så takker for svar
hamsterpia Skrevet 25. oktober 2008 #2 Skrevet 25. oktober 2008 Kan ikke svare deg på alle spørsmålene, men det er da en start i hvertfall. Pappapermen er pr dags dato på minimum 6 uker. Dette er uker som er forbeholdt far, og det skal ganske mye til for å få de overført til mor. (Jeg fikk pappan`s uker pga at han gikk på rehabiliteringspenger, og hadde ikke rett på permisjon) Du kan gjerne ta ferie samtidig som pappan har perm ja. Da får han perm.penger og du feriepenger.
Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #3 Skrevet 25. oktober 2008 men må man avtale når han tar perm og jeg ferie før babyen kommer, altså når man søker om perm hos nav?? og han må ha 6 uker da altså? så om vi tar 2 sammen på sommeren, så kan han ta 4 på slutten?
Raych Skrevet 25. oktober 2008 #4 Skrevet 25. oktober 2008 Når pappa'n har pappaperm er det han som får permisjonspenger regnet ut fra sin inntekt. Da må mor enten tilbake på jobb, studere eller ta ferie. Da får du lønnen din fra arbeidsgiver (hvis du ikke er student da). Det samme gjelder forsåvidt for selvstendig næringsrivende, med noen få spesialregler. Han må minimum ta 6 uker (som er fedrekvoten per i dag). Disse ukene kan kun overføres til deg hvis far er for syk til å kunne ta seg av barnet alene. Han kan ta de ukene mens du har ferie ja.
hamsterpia Skrevet 25. oktober 2008 #5 Skrevet 25. oktober 2008 Er ikke sikker på hvor tidlig man må avtale pappaperm og ferie jeg, men tror ikke det må gjøres så tidlig som før fødsel. Og ja, han kan godt dele opp ukene sine ja. Han kan jo også ta de 6 ukene på tidskonto, f.eks. 2 dager i uka over lengre tid.
Gjest Skrevet 25. oktober 2008 #6 Skrevet 25. oktober 2008 tusen takk så om jeg forstår rett så kan vi ta to uker sammen på sommeren (jeg har bare opparbeidet to uker ferie) hvor jeg får feriepenger og han perm penger og så kan han feks ta en dag i uken i 20 uker da, siden det tilsvarer 4 uker når min perm er avsluttet?? og jeg må da være i jobb eller studie? uff er så mye å tenke på merker jeg... men kan jeg og far ha gradert uttak sammtidig? altså at jeg jobber den ene dagen han har perm fra tidligere i permen?? for å drøye min perm lenger også?? hehe skal jammen ikke være lett det her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå