Gå til innhold

Går for lut og kalt vann.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har to tenåringer de bidrar ikke noe hjemme,( dra på skola kl sju og kommer hjem klokka 10 på kvelden)

Begynner å bli lit iritert over dette.

Skolekarakterene er elendige og jeg (andre ) oplever at pappaen derres synnes at det er helt greit.

Og ja har prøvd å prate med han og tennåringene.

Hva kan forvente av tenåringer?

Hilsen bimor

• 8 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lite du kan gjøre.De må ville gjøre noe selv. Noen tenåringer har ambisjoner og vet hva de vil, andre roter rundt til de er voksne uten å vite hva de vil.

• 2 uker senere...
Skrevet

Når far sier han synes dårlige karakterer er greit, er det fordi han går i forsvar når du prøver å fortelle han at det er et problem ? Eller har han komplekser for egne prestasjoner i skolen ? Jeg velger å besvare ut ifra at det er et forsvar fordi han som de fleste foreldre er var for kritikk av egen foreldreatferd.

En fremgangsmåte for å gjøre det lettere kan være å snakke direkte om mulige løsninger, og holde deg til noen få eller bare ett konkret eksempel etterhvert som det blir aktuelt i dagliglivet.

Du kan jo si til mannen din hva du tenker om barna hans - at de trenger at far lager mer struktur på dagen men noen regler, slik at de ikke får nok søvn og tid til oppfølging for lekser. Har du god tone med mora deres ? Kunne dere snakket med far begge to ?

Jeg tenker at det beste i første omgang er ikke å si noe om deltagelse i husarbeid. Da vil far bare tenke at englebarna hans ikke er de ego stemora beskriver, og at barna sliter nok som det er med dårlige karakterer på skolen.

Kanskje kan du snakke med far om at barna hans skal ha noen plikter i deres felles hjem som dere begge bestemmer over, når du er sikker å at far skjønner at det er han som må ta et tak for å fungere som forelder for de store barna.

Nicket ditt antyder at dere har to nye små barn sammen - se på denne jobbinga i forhold til at far tar ansvar for de store barna hans som en investering i at far vil gi deres felles barn mer ansvarsbevissst omsorg både nå og når de blir tenåringer - og du kanskje ikke (alltid) er i huset.

• 4 måneder senere...
Skrevet

Det er heldigvis ikke ditt problem ; )

Lar du vær å ta tak i det, må far gjøre det.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Er du biomor, eller bi-mor?

Er du biomor må du ta ansvaret, da blir det dobbelt ille om du også lar ting skure, da blir det to uansvarlige foreldre, og det fortjener de ikke.

Er du stemor, er det lite du får gjort, og lite du skulle ha sagt. Du kan jo prøve å oppmuntre han, du kan si hva du mener, men det er jo ikke sikkert du blir hørt.

Min mann, far til våre to felles barn, har alltid vært litt slapp i forhold til oppdragelse av sine andre barn. Jeg sier klart i fra om hva jeg mener om saken, og sier klart i fra at når det gjelder fellesbarna kommer jeg aldri til å godta tilsvarende. Han sier at det er viktig at det er tilsvarende hos han som det er hos mor. Den logikken forstår ikke jeg. Men det har vel noe med at de har lagt listen relativt lavt, og at vi (jeg) legger listen litt høyere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...