beggeto Skrevet 24. oktober 2008 #1 Skrevet 24. oktober 2008 Hva er egentlig greia med julekort? Begynte dere å sende julekort til familie og venner da dere fikk barn? Eller har dere alltid gjort det? Eller gjør dere det ikke? Jeg har alltid vært litt negativ til disse "skrytejulekortene" som man sender til folk man knapt kjenner, bare for å skryte av sine små håpefulle og de gode jobbene man har fått osv. Det er jo ikke alle julekort som er sånn, men viss man skal sende mange julekort blir det jo ofte litt overfladisk. Har alltid tenkt at jeg ikke skal synke så dypt å sende sånne kort til gud og hvermann med bilde av lillemann med nissedrakt og nisselue. Det blir bare for dumt syns jeg. Men så har jeg jo fått barn da, og merker at presset melder seg. Og dessuten er det jo litt morro også da, og det kan jo være hyggelig å få julekort også. Bare lurer på hva dere andre tenker om dette. Er det alle som syns det er så stas å få bilder av andre sine barn? Er det "obligatorisk" med julekort? Når man har barn? Uansett? Hva om du fikk julekort av din barnløse tante og hun hadde tatt bilde av hunden sin da? Og hvem sender dere julekort til? Sender dere også til dem dere treffer i jula? Håper på mange svar.
~sjiraff~ Skrevet 24. oktober 2008 #2 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg sender ikke "skryte av familien" julekort. Men bilde av barna og som regel skriver jeg ikke veldig mye utover "god jul og godt nytt år". Sender ikke til fjerne slektinger eller venner, men nær familie og venner jeg har god kontakt med.
Holly❄️ Skrevet 24. oktober 2008 #3 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg skriver ikke et utfyllende kort, bare et ferdikort med bilde og "god jul ønkes av oss" skrevet på. Ikke noe skryt her nei;) Husker fra jeg var yngre hvor mamma alltid fikk brev fra noen slektninger vi omtrent aldri så, og hun skrøt så fælt av seg selv og familien at det nesten var flaut og høre på... Sånne brev/kort liker vi ikke;) Sender brev til nærmeste familie (besteforeldre, foreldre, søsken, tanter/onkler, samt noen venninner/venner) Når jeg tenker meg om, er det sjelden jeg får julekort fra noen tilbake, men syns det er koslig og sende selv likevel:)
cherry coke Skrevet 24. oktober 2008 #4 Skrevet 24. oktober 2008 Sender ikke julekort. Men jeg tar en tlf til venner og familie som bor et stykke unna for å ønske de god jul og godt nyttår.
Holly❄️ Skrevet 24. oktober 2008 #5 Skrevet 24. oktober 2008 (Altså, det var ikke mamma som skrøt, men hun slektningen vår:P)
Mockanin Skrevet 24. oktober 2008 #6 Skrevet 24. oktober 2008 Å sende julekort er noe jeg begynte med når jeg ble "voksen" hadde ikke noe med at jeg hadde fått barn og gjøre. Tror faktisk eldste min var gangske gammel før jeg begynte å ta med bilder av han. Sender jo kun til den nærmeste famile + noen tanter og onkler, og så til noen venner da. Står ikke stort annet enn God Jul og Godt Nyttår i dem heller. Gidder ikke skrive avhandlinger om hva som har skjedd hos oss i løpet av året. Det vet dem jo så alikevel. Synes jo det er kjempe koselig når vi får julekort med barna til venner og familie. Om det er obligatorisk med julekort? Nei, det er noe man skal sende om man har lyst til det, ikke fordi man MÅ. Vi får langt færre julekort enn det vi sender. Hadde jeg fått julekort med bilder av kun voksen, som feks. venner/familie som ikke har barn og så hadde jeg garantert lurt litt. Er noe annet om det er barn med på bildene om ikke annet.
erteposen + 4 Skrevet 24. oktober 2008 #7 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har alltid sendt kort til USA og til andre land jeg har bodd - der er tradisjonen sterk og en trenger ikke å sende bilde eller skrive noe annet enn God Jul. Sendte ikke julebrev før jeg fikk barn til andre enn venner i utlandet som sendte til meg, og sender bare til de jeg vet setter pris på det. Gamle tanter, oldeforeldre, et par venninner som liker å ha guttene på kjøleskapet og som heller ikke har barn selv og til fadderene til gutta. Vi er en stor familie, og jeg treffer ikke alle i jula. Foreldrene mine holder kontakt med venner fra studietiden gjennom å sende/motta samlebrev om hvordan året har vært, og for dem er det en viktig del av førjulstida. Det er jo litt søtt, og det er jo folk de knapt snakker med lenger. Siden vi ikke sender så mange kort til andre enn gamle dager, får vi heller ikke så mange. Men jeg synes det er stor stas når snora der jeg henger bildet blir fullt av små barn. Vil heller ha et kort enn pakke.
Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #8 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg er utrolig "julete" og det har jeg alltid vært. Så i alle år, etter at jeg flyttet hjemmefra, har jeg sendt julekort. Før jeg fikk barn lagde jeg selv, eller brukte noen fine kjøpte kort. Et år sendte jeg faktisk bilde av meg selv, tatt på båten jeg jobbet på - i middelhavet med en vanvittig fin solnedgang i bakgrunnen. Den jula kom jeg ikke hjem til jul (pga 09/11) - og da fikk jeg mange positive tilbakemeldinger på det. Det er så kos å skrive julekort, med fine tusjer, klistremerker og lakkseg på konvolutten. Jeg sender til nær familie, selv om vi treffes i jula, samt venner, bekjente og litt mer perifer familie. Vi har litt spredd familie på min sambo sin side, så da vet jeg det settes pris på med et kort i posten. Vi skriver ikke lange julebrev med jobb skryt etc. Bare en koselig hilsen og gjerne et dikt eller vers. Det å få julekort er kjempekoselig også synes jeg, og jeg håper hvert år at jeg får fra de jeg ikke har sett på lenge. Julekortene henges opp på kjøkkenet i en snor i vinduet. Jeg setter ihvertfall stor pris på å få bilde av andres unger, og ser ikke på det som kun skrytebilder for å vise frem skjønne barn i nisseluer.
Odine! Skrevet 24. oktober 2008 #9 Skrevet 24. oktober 2008 Vi begynte å sende julekort etter at vi fikk barn. På kortet er det bilde av barnet/barna. Vi sender til familie, og vet at gamle tanter og onkler setter pris på å få et bilde av barna - det er jo moro å følge med på slekta litt. Jeg vet ihvertfall at mamma setter pris på å få julekort med bilde av tantebarnas barn, og selv synes jeg også det er morsomt å ta en titt på. Jeg sender også julekort til venner som jeg tror vil sette pris på det. Det er venner med barn, og venner som er opptatt av barn. Når barna blir så store at de ikke vil være med på bilde, tenker jeg vi slutter å sende kort. Jeg får litt kløe av julebrev med årsrapport, fordi det er få som får det bra til. Det blir ofte for mye oppramsing, og for mange deltaljer, og en sjelden gang opplysninger jeg slett ikke har bruk for.
Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #10 Skrevet 24. oktober 2008 Kjenner ikke helt igjen den type julekort som du snakker om? Vi sender julekort for å ønske de vi er glad i en god jul og et godt nytt år rett og slett Synes det er kjempe koselig selv å sitte på lille julaften å titte på gamle julekort vi har fått og også å få nye julekort med bilder av de man kanskje ikke ser så ofte, se hvordan ungene vokser osv. Har aldri fått inntrykk av at noen har sendt kort for å skryte, det er vel heller for å vise at man bryr seg
DevilDoll © Skrevet 24. oktober 2008 #11 Skrevet 24. oktober 2008 Sender veldig lite julekort,kun til de nærmeste. Og i år skal vi klippe og lage kort selv,for jeg tror tanter,onkler og besteforeldre har nok julekort med bilder nå;-) For ei stund hvertfall...
sommer og sol:-) Skrevet 24. oktober 2008 #12 Skrevet 24. oktober 2008 alltid sendt julekort jeg.. etter at vi fikk barn er det m bilde av de... lager de selv,kjempekoselig å pusle med... sender til familie og venner,blir godt over 30 julekort hvert år... syns det er koselig å sende,og få...
hit og dit Skrevet 24. oktober 2008 #13 Skrevet 24. oktober 2008 Eg setter veldig pris på både julekort og brev. Kjempekoselig å høyre korleis det går med venner eg ser alt for sjelden, og sjå bilder av borna deiras. Pappa sender alltid ut humoristiske brev til nær familie, han gjer meir narr av oss enn skryter av oss. Synes dei er kjekkare å lese enn seriøse kjedelige brev. Familier som har barn liker eg å få bilder av, har dei større barn så holder det med brevet. Me har sendt ut julekort fra me flytta til utlandet, og i fjor når me fekk unge så starta me med bildekort (av ungen med nisslue). Sidan eg setter veldig pris på kort, så håpa eg andre gjer det og. Korta me fekk i fjor hang oppe, i gangen vår, fram til februar. Etter det så fekk mallo dei i ei korg saman med bøkene sine. Desse bilda har ho enda. Ho tar dei fram innimellom og kjem til meg med dei, så peiker me på ungane på bildet og snakker litt om dei. Leser julekort og peikebøker om ein anna me.
Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #14 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg liker julekort! Trenger ikke være bilder av barna på. Sender en del julekort, og får mange tilbake. Både med koselig julekort og med bilder av andres barn. Like koselig begge deler! Henger opp alle sammen på ei snor, laget til formålet (Med bildet frem, ikke tekst) Mamma hadde faktisk ei venninne som ikke fikk seg barn. For noen år siden tok hun bildet av hunden sin med nisselue å lagde kort. Litt artig da! Særlig når en kjenner historien bak. Hunden har jo blitt barnet til dette paret. Vi sender julekort til dem vi har kontakt med. De nærmeste får med bilde av barna, og resten får med julemotiv. Mest fordi jeg ikke ønsker å eksponere barna mine utover der jeg ikke har kontroll. Det blir byttet julekort med en del gamle venner også, de jeg ikke har månedlig kontakt med. Blir som regel et slikt dobbelt kort som inneholder litt hverdagslig om året deres, hva de gjør, hvordan familien har det og sant. Jeg setter veldig stor pris på det. Er litt ok å ha ei "unnskyldning" for å sende en slik rapport også Meen, som noen andre nevnte her; vi opplevde å få et slik skrytebrev sammen med et julekort vi også..... Vi følte egentlig at vi kom for langt inn på deres private området. Mange tanker om hva de hadde gjort og hvorfor, detaljer om ekslkusive reiser og hvor fine barna deres var osv. Da synest jeg det gjekk litt ut over grensene. Er jo mest slik de aller nærmeste får vite det da, ikke alle sammen. Jeg er glad i julekort og håper at tradisjonen ikke dør ut!! De mobilmeldingene med et julebilde som mange har startet å sende i stede er så kjedelig!! Det blir bare sett der og da, kanskje sendt videre, og så blir det glemt. Kjekkere med et kort som kan henges på og tittes på i lang tid etterpå (Nilligere er det heller ikke, så den unnskyldningen funker ikke. Mindre tidkrevende ja, men slik er det ofte når det er upersonlig og "ukoselig")
Bettybu Skrevet 24. oktober 2008 #15 Skrevet 24. oktober 2008 Har sendt julekort av meg selv, bla i russedrakt... Jeg og mannen og katten og HØNENE har vi sendt kort av... Og poden ble ikke oppdollet i nissedrakt, men.....Tattoveringer, tykt gullsmykke og elles litt "småharry!" Har sendt julekort i alle de år, enslig som gift.. Noen julebrev, utewn for mye SKRYT! Det verste er at jeg etterhvert begynner det er moro å få også!! hehe!
Cat.68 Skrevet 24. oktober 2008 #16 Skrevet 24. oktober 2008 Uff, dette med julekort gir meg stadig dårlig samvittighet. Jeg har så immari gode intensjoner hvert år, men like pokker kommer de aldrig ivei. De blir som oftest skrevet, puttet i håndveska for så å bli liggende til det er forseint å sende de. Jeg skjønner bare ikke hvorfor det skal være så jævla vanskelig å komme seg på posten, ta de satans kortene opp av vesken betale porto og få sendt de?avgårde ????
Gjest ronja røverdatter Skrevet 24. oktober 2008 #17 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg elsker å skrive og elsker å få julekort. Det har jeg gjort bestandig, og det har ingen ting med å ha fått barn eller ikke. Jeg skriver julekort til familie, venner og kjente som jeg liker å holde kontakt med, men som vi ikke ser så ofte ellers i jula. Julekort med bare barn på er noe av det kjedeligste jeg vet, bortsett fra når barnet er tantebarn eller barn av veldig nær venner. Det er stort sett julekort uten bilde av barn som kommer på veggen hos meg. Resten havner i julekortkurven. Jeg liker å få "skrytebrev" som noen kaller det. Og jeg ser ikke på det som skrytebrev, men som en liten informasjon om hva de forskjellige har gjort det siste året. En fin måte å holde seg oppdatert på, for dessverre blir det for lite av det resten av året. Julekort må inneholde mer enn "God jul og godt nytt år" synes jeg. Det verste jeg vet er julekort som bare er et bestilt bildejulekort med påtrykket tekst som bare er puttet i en konvolutt.
2 Sommerbarn Skrevet 24. oktober 2008 #18 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg sender mange julekort!!!! Det har jeg alltid gjort. Jeg har sendt julekort fra jeg var liten, det har ingenting med skryting av barna å gjøre. På kortet ønsker jeg mottaker god jul og godt nytt år, ikke noe skryting av hva som skjer i livet vårt for tiden. Etter vi fikk barn har det vært en naturlig ting å sende julekort med dem på. I år blir alle 40 julekortene laget for hånd og veldig personlig laget...her er det tanken som teller. Jeg sender julekort til de jeg bryr meg om og de som bryr seg om meg. Personlig synes jeg det er kjempekjekt å få julekort av andre.
Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #19 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg liker også julekort og sender mange, både til unge og gamle. For mye skryt for å huske på gamle tanter osv som ikke får mye post, jeg gjør det jo bare for å glede og skriver litt mer enn god jul....mne ikke en lang avhandling da. Elsker å få julebrev, kort og bildekort....julekort fra min manns tante er hysterisk morsomt en ler så en får vondt magen, Det er for all del ikke noe skrytebrev. Men sånne oppdateringer liker jeg også. Før lagde jeg kort, nå i fjor ble det bildekort. I år har jeg ikke bestemt. Men jeg gleder meg utrolig....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå