Gå til innhold

Råd til soppinfeksjon??????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Sliter med et lite problem. Har nå fått soppinfeksjon for 3 gang! Utrolig kjedelig. Noen som har noen gode råd????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:) Jeg sleit med en del soppinfeksjoner i min forrige graviditetet på grunn av østrogen nivået....

Har du brukt canesten eller pevaryl kombinasjonsbehandling? med vagitorie og krem? Men viktig att du ikke bruker applikatoren på vagitorien, men bruker hendene:)

Mild såpe som er beregnet for underlivet? Har en som er veldig god som heter lactasyd intim care og inneholder melkesyre:) (kjøpes på apoteket).

Åsså bør du ikke vaske deg mer enn en gang om dagen:)

Håper du blir kvtt det...

Skrevet

hvis du må ta en penicillinkur, f.eks hvis du får urinveisinfeksjon, så er det noe fra apoteket du bør ta samtidig for å unngå å få sopp pga penicillinet. Husker ikke hva det var, men det vet de på apoteket!

-overdreven vasking, og bruk av såpe:

IKKE bra (selv om man kan føle for å vaske seg mer da...det gjør faktisk vondt værre... man skal ikke ødelegge den naturlige bakteriefloraen!) og ikke bruk "intimdeo", hva nå det er for noe. Dessuten er det visst bra å la urskogen gro der nede, selv om det føles mer hygienisk å ta det bort, synes jeg, er det jo en grunn til at det er hår der...

-spis masse yoghurt, og andre sure melkeprodukter, drikk appelsinjuice

-ikke bruk g-string, ikke bruk truseinnlegg (skift heller undertøy oftere hvis du plages av mye utflod...) og sov naken

-et kjerringråd som jeg har hørt mange ganger, men som jeg ikke har vært fristet til å prøve: smøre seg inn med yoghurt naturell...

-Canesten, men tror ikke det var det du spurte etter?

Skrevet

melkesyretabletter, fungerer bra på meg.

Skrevet

to ting jeg glemte, ang kosthold:

-ikke spise for mye søtt

-og så var det noe med å ikke spise for mye gjær?

Skrevet

Det å ikke spise for mye søtt og å kutte ut gjær produkter har hjulpet meg utrolig mye. Medisiner mot infeksjonen hjalp meg ikke til slutt.

Skrevet

ja, det er jo sånn med medisiner... bruker man de for mange ganger blir "sykdommen" immun...

så man bør heller prøve å unngå å få skiten

Skrevet

Takk for gode råd. Skal prøve de.Er lei av å bruke canesten. Dritten kommer bare tilbake igjen uansett. Får kutte ut søtsaker, som kroppen bare vil ha!!!

Skrevet

Har sopp problem jeg og, nå når jeg er gravid.Blir visst aldri kvitt dritten. Har brukt canesten og pevaryl(?), men ser ikke ut til å hjelpe..

Skrevet

hører ikke til her før om en uke, men ble lei av all abortpraten på første tri, så stakk en liten tur innom her for å se hvordan det var her..

så spørsmålet ditt og tenkte jeg skulle skrive det jeg vet kan hjelpe, ser du har fått mange gode råd her allerede.

Det å smøre nedentil med youhurt naturell som ei nevner her funker bra. (hvertfall har det hjulpet meg) med en gang jeg har fått symptomer har jeg begynt med det. smører da noen ganger om dagen. ofte har soppinfeksjonen da glidd over. og dette lindrer også for kløe. og kan fint brukes som forebygging. dette gjør slik at soppen ikke får ett trivelig gromiljø. (kan jo også bruke melkesyretbl da.. tror det vil bli noe av det samme, men sikkert dyrere)

en anna ting er å bruke bommuls-underbukser... ikke syntetiske. og vaske underbuksene på 60 grader. (ikke mindre)

viktig å gå mest mulig uten undertøy, slik at det kommer mest mulig luft til... for eks ikke sove med underbukse om natta.. gå med langt skjørt om kvelden når du er hjemme, og droppe å ha underbukse eller strømpebukse på. soppen trives godt når det blir varmt, klamt og fuktig... mye lufting er derfor viktig.

ellers er det som andre allerede har nevnt her viktig å ikke vaske mer enn en gang om dagen med såpe, og bruke mild såpe som er tilpasset bruk til underliv. i tillegg virker det forebyggende å vaske nedentil med vann (ikke såpe!) etter hvert wc besøk, slik at rester av urin ikke ligger å irriterer.. urin er strekt, og ofte litt søtt= gode vekstforhold for sopp.

har også hørt at dette med å kutte ned på søtsaker og gjær skal hjelpe, men det har jeg ikke prøvd ut.

håper noe av dette kan hjelpe deg.. for soppinfeksjon er ikke noe morro nei.. bare vondt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...