Gå til innhold

Er det frekt av meg å takke nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 5-6 måneder siden jeg og jenta mi flyttet fra pappaen hennes. Vi avgjorde det sammen, og det var ingen av oss som gjorde det slutt med den andre. Vi kommer godt overens, og er enige mht datteren vår.

Min eks- svigermor vil gjerne at jeg og datteren min kommer sammen dit med min eks og hans sønn på 6 år, på julaften. Jeg har ikke så veldig lyst til det, og vil mye heller være alene sammen med snuppa mi. Men på en annen side vil det kanskje være mer morsomt for min datter at vi drar dit?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, for jeg vil så gjerne bare være hjemme og slappe av... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff, dette høres ikke lett ut:/ Men du argumenterer jo godt for hvorfor du vil være hjemme med jenta di å slappe av:) kan du ikke bare si det som det er, og heller dra til henne sammen med BF 1. dag eller noe? Et kompromi:) skjønner godt at du vil slappe av, jula er stressende nok uten å måtte dra med unge og gaver og pikkpakk hit og dit på juleaften;)

Skrevet

Kanskje du skal la jenta di dra sammen pappan sin alene? om du ikke vil?

Da kan du gjøre akkuratt som du selv vil. Vil du komme etter har du også muligheten for det..

Skrevet

Vil ikke si at det er frekt å takke nei, men personlig vil jeg si at jeg synes julen er en familie høytid Derfor ville nok jeg dratt til eks-svigermor. På den måten vil snuppa de få feiret jul både medmor,far,bror og bestemor : ) Så kan dere kanskje slappe av sammen i romjula?

Skrevet

Jeg synst at når man får unger må man tenke på dem, å ikke seg selv.

Å pappan vil jo sikkert kjempemye være sammens med begge ungene sine. Så jeg ville bare bitt tennene sammen og dratt dit å tenkt at man gjør det for ungen sin del:)

Skrevet

Signerer emilie og linnea.

Skrevet

Takk for svar. Nå har det seg slik at det er jeg som har omsorgen for datteren vår. Han har henne annenhver helg, dvs to helger i mnd. En av de to helgene jobber han, og ser nesten ikke til henne. Han betaler ikke barnebidrag og har henne mest når det passer ham. Han hadde tatt som en selvfølge at Hannah skulle få bli med dem til moren hans på julaften, for så å ligge der, enda vi hadde blitt enige om at han skulle ha henne på formiddagen og jeg skulle ha henne på ettermiddagen. Jeg føler bare det blir helt feil og urettferdig. Jeg har overhode ikke lyst til å dra, og synes han burde respektere det.

Min mor bor langt unna, og jeg har ikke kontakt med min far. Hvis jeg lar Hannah bli med til min eks-svigermor, vet jeg at jeg kommer til å ligge hele julaften i senga og gråte. Synes det er en fæl tanke å ikke få tilbringe min datters første jul sammen med henne. Jeg vet at det kommer til å bli falskt å rart å feire sammen med dem, pga mye som har skjedd. Det er greit at Hannah kanskje ikke skjønner så mye enda, men jeg tenker på sønnen til min eks... Heller en jul alene med min datter, enn å ta på seg en maske for å prøve å være glad. Jeg kommer ikke til å få det fint hvis vi drar, og jeg vet at eksen min og ungen hans kommer til å få det mye bedre uten meg der.

Jeg klarer ikke bare å dra, og gråter bare ved tanken.. Er det virkelig ingen som hadde kommet til å gjort det samme? Isåfall får jeg vel bare la henne dra, og heller ligge hjemme alene... Da kan hvertfall ingen si at jeg er egoistisk.

Skrevet

Deter tydeligvis flere vonde følelser her enn det du beskrev i første innlegg, men jeg mener at når man har fått barn sammen, må man kunne samarbeide! spesiel i høytider...

Jeg hadde dratt. Du trenger jo ikke å være der så lenge, dattera di legger seg vel tidlig. Dra hjem da.

Skrevet

Når du skiver her, så skriver du kun om deg selv, at du kommer til å gråte, at du kommer til å ha det fælt, at du må ha på deg ei falsk maske osv.. det her handler ikke om deg igrunn.. det skal handle om dattra deres. å at han ser henne så sjeldent så du sir her, burde jo heller du vær posetiv til at han har så lyst å feire jul sammen med henne. det bestyr sikkert mye for han, selv om du kansje ikke tror det.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er frekt i det hele tatt. Datteren din merker om du ikke har det bra... Det er en optimistisk tanke og tro at gode miner kan gjøres til slett spill i alle situasjoner.

Skrevet

Jeg syns ikke det er frekt av deg å takke nei! Hun har spurt deg, og du har lov til å svare nei hvis det er det du ønsker!

Jeg syns ikke at du for en hver pris må gjøre det du tror andre forventer av deg, selv om man sier at det er en familiehøytid og at man bør tenke på barna! Gjør det du kjenner er riktig for deg! Ingen kan bestemme hva du skal gjøre, og hva folk måtte mene om det er deres sak, ikke noe du trenger å bry deg om!

Jeg hadde ikke klart å vært alene uten datteren min på julaften iallefall!!

Når det er sagt, så er julaften ikke mange timene..om du skulle velge å "ofre" deg, så er det jo ikke snakk om så lenge heller! Men igjen; avgjørelsen er din, ingen andre sin! (hehe, kjenner jeg blir litt for ivrig her...blir bare så provosert av at folk skal ha så mange meninger om andres ting(ja, nå har jo jeg også en mening)..folk må da få lov til å ta sine egne valg!)

Masse lykke til uansett hva du velger! =) Du får nok en fin julaften samme hva du gjør, bare du bestemmer deg for det du har lyst til!

Skrevet

Jeg syns godt at du kan takke nei i år og så heller bli med en tur neste år når hun er eldere.

Jeg ville nok ikke dratt om jeg hadde vært i en slik situasjon.

Skrevet

Hvis han ikke har henne oftere enn hva han har, ikke betaler barnebidrag etc, så synes jeg at det er helt opp til deg å bestemme! Ikke han!

For meg så høres det nesten ut som at han kun vil ha henne der som et slags "trofe"..... sorry sam men det er min mening........

Hvis du vil være alene med snuppa og ikke føler at det er rett å dra til ex-svigermor, så gjør ikke du det! Det er DU som bestemmer! :)

Skrevet

Jeg reagerer på at du i ditt første innlegg sier at dere kommer godt overens og er enige om datteren deres, får så å komme i neste innlegg med at han ikke har henne når han skal, ikke betaler bidrag, at det vil være så vanskelig å være sammen med dem osv.. Først vil du være hjemme og slappe av, så er det fordi det byr deg i mot å være der...

Det skurrer i mine ører, men meg om det!

Poenget uansett blir jo følgende: hvem sine behov vil du sette først?

Datteren din er under året enda og bryr seg nok fint lite om julen på et par år. Hennes bror er stor nok til at julen er det største høydepunktet i året, og om han også kun er hos faren annenhver helg og høytid, vil dette være den eneste anledningen han har til å feire jul med søsteren (selv om hun er liten) før hun nærmer seg tre år (forutsatt at han er hos sin mor annet hvert år).

Du er voksen og det er eksen din også, så det skal i utgangspunktet være mulig for dere å komme frem til den beste løsningen. Jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å gjøre miner til slett spill, om dere kommer godt overens (som du innleder med). Ikke vet jeg; enten har du vondt i viljen, eller så har dere et dårligere forhold enn du gir inntykk av.

Jeg synes den mest voksne avgjørelsen, vil være å sette barnas behov fremfor sine egne, men det er min mening. Om du sliter sånn med å klare dette uten at dine følelser skinner igjennom og oppfattes av ungene, har du et problem som du bør ta tak i, før det vokser og skaper større konflikter. Det riktig som en over her sier; det er ditt valg og ditt alene. Ingen kan ta det for deg. Mitt innlegg faller neppe i god jord hos deg, men jeg minner om at du har bedt om andres mening og ikke spesifisert at du kun ønsker svar fra de som er enige med deg.

Håper du finner ut av det og at det blir en god jul for alle sammen.

Skrevet

Tusen takk for at så mange har orket å svare...

Jeg har bestemt meg for å skyve mine egne behov til side, og dra dit sammen med dem, spesielt med tanke på Hannah og broren hennes. Men det jeg vil, er å kan ta med meg Hannah hjem igjen når hun skal legge seg, slik at hun ligger hos meg selv om de andre ligger der oppe. Det er vel ikke noe galt i det? Hun får jo likevel ettermiddagen og kvelden sammen med de andre, og da gjør det jo ingenting at hun sover hjemme?

Til Mirihi & lille Jakob :

Joda, vi kommer godt overens, men da er det ganske så overfladisk. Vi er hyggelige mot hverandre når vi leverer datteren hos hverandre, men vi har opplevd mye som gjør at ting blir litt anspent mellom oss. Så grunnen til at jeg ikke hadde lyst til å dra, er fordi at hver gang vi er sammen, begynner vi å krangle om et eller annet.. Men med andre rundt oss blir det sikkert litt annerledes. Jeg håper det, og er innstilt på å gjøre det beste ut av det, får barnas skyld.

Skrevet

Til Hege & lille Hannah

Synes du skal gjøre det du har bestemt deg for nå,også ta med deg gullungen hjem på kvelden.Synes absolutt du har din fulle rett til å gjøre det,synes du strekker deg langt og mer enn langt ,om du feirer jul med dem når du egenlig har lyst å være hjemme

Klem

Skrevet

Hege , jeg skrev en pm til deg for lenge siden , som du svarte på.

Men da jeg skulle svare deg tilbake, fikk jeg bare opp at enten var postkassa di full, eller at du hadde sperret meg,...

Så jeg får jo aldri svart deg :)

Skrevet

Til Hege:

Jeg synes du har valgt en fornuftig og voksen løsning i.f.t. julen, og det skulle bare mangle at du ikke kan ta datteren din hjem for å legge seg når kvelden går mot slutten. Hun skal jo bare sove, og gjør nok det best hjemme i sin egen seng. Jeg beklager om jeg var krass mot deg i mitt forrige innlegg, jeg skjønner at det ikke er så greit for deg etter bruddet. Det er leit at det må være slik og jeg vet at det er vondt. Jeg håper at det ordner seg på en måte hvor dere kan komme forbi det som har skjedd, få såpass avstand til det at dere kan unngå å krangle. Jeg må få rose deg for innstillingen du viser til velvilje for uskyldige parter i det hele, og om det ikke skulle gå som ønsket, kan du alltid bære med deg at du viste storsinn og evne til å sette barnas behov fremfor dine egne. Håper det blir en fin jul og at det ikke blir så ille for deg som du først så for deg.

Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre eller si. Eksen var her og leverte datteren min i stad (han har hatt henne i helgen), og da sa jeg at jeg gjerne ville ta henne med hjem rett før hun skulle legge seg for natten. Da sa han at det kom ikke på tale, for da måtte han hente henne igjen 1.juledag med en gang hun våknet, fordi at hun skulle være med på frokosten hjemme hos mora hans! Nå kjenner jeg bare at hele verden raser sammen, og vet ikke hva jeg skal gjøre!

Han har alltid fått det slik som han vil, men når han skal være på denne måten gidder jeg ikke å være forståelsesfull og grei lenger!! Han sier at dette er HANS jul bare fordi han har den andre ungen sin, og på det grunnlaget mener han at han skal ha henne HELE julen?? I tillegg mener han at datteren vår ska overnatte hos moren hans fra lillejulaften og til julaften, fordi han har formiddag på julaften...??? Kan han gjøre dette?? Jeg blir så utrolig lei meg nå.... Synes han er utrolig egoistisk, eller er det jeg som er det?

Trenger råd... Jeg har snart ikke mer å gå på.. Han suger ut all gleden jeg hadde til julen....

Skrevet

Nå må du bare svare, har slettet unna nå :)

Skrevet

Jeg har desverre ingen råd... Ville bare gi en god klem og si: tenk på deg selv og ikke på datteren din, hun er jo så liten og skjønner ingenting uansett!! Det er ikke hyggelig å måtte grue seg frem til jul - for så å kanskje bruke hele julekvelden på å gråte...

Håper det ordner seg! :-)

Skrevet

Hei!

Er det slik å forstå at jenta di er 6 mnd? Tviler på at hun skjønner så veldig mye av julen da, og det er på ingen måte "synd" på henne om hun feirer julaften sammen med mammaen sin?! ?? Så små barn merker mye mer av at mor er trist, og dette med å "ofre seg for barna" kan man i allefall vente med til barna har begrep om hva jul er, og til ting som er mye viktigere enn å tvangssosialisering med familie. Jeg hadde aldri dratt, og om du vil være alene med henne på ettermiddag, så synes jeg du skal gjøre det. IKKE føl deg presset til å hverken dra dit eller la jenta di dra dit alene. Og hadde dere blitt enige om at han skulle ha henne på formiddagen og du på ettermiddagen, så er det jo ikke noe å diskutere.

Den første julen etter et brudd er jo sikkert den tyngste, og kanskje neste år føles det mer ok å feire med de.

Lykke til Hege- håper du får en koselig julefeiring med Hannah

Skrevet

Jeg ville latt barna få feire lulen sammen, det er jo dem det handler om, hvis man ikke er så fokusert på det kristelige. Spis middag, pakk opp gaver, og sov hjemme i deres egen seng, er ikke noe galt i det. Men jeg ville ikke holdt jentungen borte fra den andre delen av familien fordi du har et anstrengt forhold til de

Skrevet

Nei, vet du hva!? Når dattern din er såpass liten som det hun er, kan han faktisk ikke kreve overnatting i det hele tatt! Og det er vel ikke HANS jul, selv om det er hans tur å ha sønnen sin? Og var avtalen for jula at han skulle ha henne første juledag også? Og lille julaften? For noe tull! Ring familievernkontoret og be om å få et møte der, for dette går faktisk ikke ann!

Skrevet

Sender en trøsteklem til deg! Dette her høres ikke noe trivelig ut. Nå har du vært villig til å strekke deg slik at han kan være sammen med jenta på juleaften. Så kommer han bare å krever ennå mer! Jeg også vil råde deg til å ta kontakt med familie konotret. Dere står nå i en situasjon der det fort kan oppstå konflikter. (når han krever og krever er det jo veldig fristende å trekke tilbake om tilbudet ang juleaften, ikke sant?) Så da kan det være veldi greit å ha en nøytral tredjepart som kan hjelpe dere å sette opp en avtale dere begge kan leve med.

Vil ønske deg lykke til, håper virkelig dere kommer fram til en god løsning!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...