Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #1 Skrevet 24. oktober 2008 Hvordan gjør dere det med julegaver hvis dere har dårlig råd? Jeg har ikke mulighet til å begynne å handle noe før etter 20.november heller, så nytter ikke å starte tidligere for å fordele det.. Noen som har tips til billige gaver? Har ca 18 å kjøpe til, da er noen regnet som par.. Har følgende å kjøpe til: - Mannen - 2 barn (små) - Mamma - svigerforeldre - 4 stk besteforeldre (barnas oldeforeldre) - 2 brødre 20-25 år - nevø på 4 år - svoger og dama hans ( under 20 begge) - svigerinne 25 år - bestevenninne - 2 barn til en venninne, 1 og 5 år
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #2 Skrevet 24. oktober 2008 Kjøp loddent garn.To tykke strikkepinner, og sett igang å strikke tykke, fine skjerf til damene. Resten får du finne på selv.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #3 Skrevet 24. oktober 2008 Barnas besteforeldre og oldeforeldre blir sikkert glad for et pent innrammet bilde av barna, det trenger jo ikke koste så mye. Hvis dere har skikkelig dårlig råd kan jo du og mannen bli enige om at dere ikke kjøper gaver til hverandre i år? Evt at dere gir hverandre noe som ikke koster noe (gavekort på massasje eller noe annet dere liker). Søsken og svigersøsken kan man jo kanskje også avtale at man ikke utveksler gaver med? Vi har i hvert fall en slik avtale med min manns bror og kona, at vi bare gir gaver til barna. Evt kan dere gi bort gavekort på kino pluss en liten godteriting til de det passer til. Du kan jo sjekke lekebutikker/bokhandler i november, og se om du finner noe på salg som passer til barna du skal kjøpe til. Noen av de voksne kan kanskje få pocketbøker du tror de vil like (finner mye fint for under 100-lappen)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #4 Skrevet 24. oktober 2008 Helt enig, strikk skjerf og panneband, rettstrikk . enkelt. Lag småkaker og julegodt. Det skal jeg gjøre (også lite penger for tiden) Og de fleste setter stor pris på få slikt
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #5 Skrevet 24. oktober 2008 Så da skulle du ha begynt i Januar da? Jeg har begynt for LENGE siden, men det er kanksje litt sent å fortelle deg nå. Har kjøpt litt her og litt der, og i tillegg føler jeg at jeg slipper den "nå må jeg finne NOE til xxxx for å ha kjøpt en gave!". Dersom dere har VELDIG dårlig råd ville jeg ha opplyst Mannen, Mamma, Svigers, Brødre, Svoger og dama, Svigerinne og Bestevenninne om at det blir små gaver, evt. at dere ikke har råd til gaver i år dersom det er virkelig ille - Jula er for barna, og deres egne barn er derfor prioritert, venners barn er det vanligvis lett å finne småting til - boksalg eller småting på salg på lekebutikken. Jada, så er det noen her inne som synes det er feil å kjøpe gaver på salg, men dem om det. Til oldeforeldre og besteforeldre kan barna gjerne lage noe, gryteunderlag fx, men dersom man ikke har tusj til å tegne på glassfliser blir det jo fort like dyrt som en liten gave i butikk.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #6 Skrevet 24. oktober 2008 Hvor mye har du å bruke på julegaver?? Mann: noe dere trenger,som dere kunne kjøpt sammen? Barn: En liten leke til de hver? ( de kommer til å få så mye av alle rundt, at de merker ikke hva dere git..) Mamma: En bok? Gavekort på hudpleie? Svigers: 4 stk besteforeldre: Bilde av barna? Kalender? Kurv med litt forskjellig oppi?(Pølser/syltetøy/+++) Brødre: Gavekort på klær? Spill?(data) Nevø: en bok? En cd? Kaptein sabeltann figur? Spiderman ting? Svoger +dame: Venninne: En god morgenkåpe? barn til venninne: en liten leke? Klær? Godis? Litt vanskelig å svare på når man ikke kjenner personene.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #7 Skrevet 24. oktober 2008 Her er det jo en del (etter min mening ihvertfall) som du kan kutte ut. Du og mannen kan jo avtale å ikke kjøpe noe til hverandre, evnt ikke legge så mye penger i det. D kan jo lage "gavekort" til han, feks helaften hjemmet med god middag og god drikke med avsluttende massasje. Foreldre kan du forstørre et bilde av barna, billige rammer får du på europris,ikea,nille osv. Bestill bilde på elkjøp eller lefdal, de er billige på fremkalling. Dette kan du også gjør til oldeforeldre. Dere kan jo snakke med søsken om å kutte ut presangene, evnt trenger dere ikke kjøpe så mye. En flaske vin (til de som liker/drikker det) + et flaxlodd. Gavekort på kinobilletter. Det kan du også gjør til bestevennine. Til barna: Har sett på bokhandlere her i området så har de hatt litt salg på spill og bøker. Der kan du gjøre mange kupp. Hvis barna dine ikke er så store, så vet jo ikke de hva ting koster. Så dere trenger ikke kjøpe for tusenvis. Men for meg, hadde første bud på din liste vært å kuttet ned på hvem du kjøper til. Håper du fikk noen tips her.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #8 Skrevet 24. oktober 2008 Lag egne gave/klippekort på f.eks barnepass, husvask, bilvask o.l
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #9 Skrevet 24. oktober 2008 Du gir beskjed til familien din at dere ikke kan kjøpe for mye i år pga økonomi. Kutt ut søsken som har barn, og så kjøper dere heller til barna. Du og mannen din får ikke kjøpe til hverandre, men skriver et brev eller avtaler en date. Gavekort på tjenester er jo veldig populært hos min mann. Barna trenger ikke så dyre gaver. Kjøp garn på sparkjøp og strikk pulsvarmere til venninner og damer i familien. TIl oldeforeldrene lager dere noe fint fra barna. Bilde med ramme osv. Du kan bestille varer med bilde på nå, og betale når du får penger. Bestevenninnen din kan du gi kinobiletter, så kan dere gå sammen. Du tar med en kosepakke hjemmeifra når dere går med digg, og så blir det en happening.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #10 Skrevet 24. oktober 2008 Takk for masse gode tips:) Har tenkt på å kutte ned ja, men det er litt vasnkelig å si i fra.. vi har ca 3000 å bruke vil jeg tippe ( har 3 bursdager i nær familie rett etter jul også som vi må sette av litt penger til). Vi har fått tatt søskenbilde av barna i barnehagen nylig, altså fotografbilder.. har ikke fått dem enda, men håper de blir fine for da kan vi ramme dem inn og gi til besteforeldre etc..(prisen for bildene er regnet utenom).
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #11 Skrevet 24. oktober 2008 Har 4 søsken tilsammen, og er tante til en, vil helst gi til alle søsknene våre da:)
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #12 Skrevet 24. oktober 2008 Mann: 0,- (må ikke kjøpe noe hvis man ikke har råd eller ikke trenger noe) 2 barn: 300 kr per stk (spørs litt på alder,men barn har ikke peiling på verdi og er de små vet de jo ikke helt hva som skjer, De får sikkert mange gaver fra andre også.) Mor, svigers, oldeforeldre: (forstørrelser 4x350) Brødre: 150 kr stk (gavekort på cd/musikkforretning el.l. ) Nevø: 150 kr (bok eller dvd) Svoger og dame; 200 kr (hvis de bor sammen er det bare å kjøpe noe til leiligheten deres) Svigerinne: 200 kr (bok, cd, gavekort H&M e.l) Bestevenninne: 200 kr (en flaske vin, badeskum, duftlys +div., legg alt i gavepose) 2 barn til venninne: 100 kr per stk (bok eller dvd) Totalt: 3250 kr. Lønner seg å avtale med f.eks bestevenninnen din hvor mye dere skal bruke på hverandre og snakke med den andre venninnen din ang hvor mye dere skal gi til hverandres barn slik at det ikke litt flaut hvis de gir for en del mer enn dere.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #13 Skrevet 24. oktober 2008 Vi er litt i samme situasjon som dere i år. Vi må kutte kraftig. Med din liste ville jeg gjort slik (listen er ikke så anderledes enn min): - Mannen: Vi gir ingenting til hverandre i år - 2 barn: Litt småbøker, prinsessedill eller småbiler avh av kjønn - Mamma: 1 flaske rødvin, med beskjed i forkant at i år blir det ingenting - Svigerforeldre: Tja, hos oss velger svigermor ut selv og mann og bror betaler. Kunne jeg bestemt ville jeg gitt 1 flaske rødvin i år. - Oldeforeldre: Julekort - 2 brødre: 1 flaske vin hver, med beskjed i forkant at i år blir det ingenting - Nevø 4år: DVD eller CDmusikk eller bok - Svoger og dama hans: Vin eller noe "dill" fra Traktøren el.l - Svigerinne: Bok, vin el.l - Bestevenninne: Bok, vin el.l - 2 barn til venninne, 1 og 5 år: ullbody til 1åringen, vanter og sjerf i knallrosa eller blått, avh av kjønn til 5 åringen.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #14 Skrevet 24. oktober 2008 Syns ikke det siste her var så billig akkurat
KaMa Skrevet 24. oktober 2008 #15 Skrevet 24. oktober 2008 ..man skal ikke undervurdere marsipangriser og vin. De fleste blir glad for en av delene, eller varianter innenfor samme tema. Jeg ville (og gjør det nok) definitivt prioritert ungene.
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #16 Skrevet 24. oktober 2008 Blir ikke så dyre julegaver her i år heller siden mannen min har mistet jobben (gikk til helvete med hele bedriften), og da får han jo bare 60 % av lønna fra nav :-( Men alle har forståelse for at våre utgifter er de samme så det må bli litt billiger julegaver i år, har sagt fra til alle sammen jeg... Jeg velger å prioritere ungene, mine egne og de vi er tante og onkel til, så de får for omtrent samme summen som vanlig, rundt 300 kr til hver. I år tenkte jeg kjøpe lydbøker og en liten ting ved siden av, f.eks malebøker e.l. De voksne får bare en liten symbolsk gave, og de blir handlet når det er rabatt. Både Kid og Pytt i Panne har kampanjer nå før jul med 30 % på alle varer og da handler jeg noe nyttig og koselig for ca 100 kr. F.eks servietter og lys, et par håndklær, grytelapper og et fint kjøkkenhåndkle e.l. Til de eldste (oldeforeldre) går jeg på sjokoladefabrikken og kjøper hjemmelaget konfekt de kan ha til kaffen, kjempepopulært.
Gutta er ute og puppene henger Skrevet 24. oktober 2008 #17 Skrevet 24. oktober 2008 Har du Sparkjøp i nærheten??? I såfall ta deg ein tur opp der;) Der har de billige leker, sko og klær til barna samt en del billig shampo, sminke og hudpleie til voksne. De har også mye sengeklær, håndklær, undertøy, klær og sko til voksne;) Og hvis du vil begynne og strikke har de også mye billig garn;) Spareland er også stede og gå; der har de mye billige glass, gryter, kopper, service og diverse til hus og hjem;) Ikea er heller ikke dumt, der har de bla en del billig barneutstur, leker, lamper og diverse;) Om du ikke kan strikke har de mye fint i ferdig strikket på europris, her har i allefall jeg kjøp en del hansker, skjerf og sokker. Europris har også mye billig dill og dall;) Glitter er butikken hvis du vil ha billige smykker og dill tilbehør;) Lykke til;)
Lillemus&mamma'n Skrevet 24. oktober 2008 #18 Skrevet 24. oktober 2008 Til voksne er det faktisk ikke noen dårlig idé med "etiske" gaver- kyllinger, geiter, bestemor osv til mennesker i U-land. De har faste priser fra 100- 400 kr, men det går også an å kjøpe stjerner på en stjernehimmel fra Leger uten Grenser, da velger du selv hvor mye du viol betale (minst 50 kr pr stk). Jeg ga bort slike gaver til alle voksne i min familie i fjor, og fikk tilbakemelding på at det var den hyggeligste gaven de hadde fått. Mange har jo alt de trenger, og det å gi noe bare for å gi noe blir liksom bare sløsing. Etiske gaver er hyggelig å gi, hyggelig å få og gir LITT bedre samvittighet i forbrukets høytid ; )
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #19 Skrevet 24. oktober 2008 Vet du; jeg har tenkt å si til alle voksne i kretsen at de ikke får gave i år. Kun barn som får noe, og det blir ikke dyrt. Det er faktisk lov å si at i år prioriterer vi oss, ikke alle andre. Jeg er glad, jeg, om barna får gave julaften. Trenger ikke selv;)
Lillemus&mamma'n Skrevet 24. oktober 2008 #20 Skrevet 24. oktober 2008 Det er også en god idé! Det viktige er jo at man har det hyggelig sammen og koser seg, ikke at man stresser rundt og kjøper gaver, og så bytter med hverandre, for så å bytte det man har fått 3. juledag... Jeg har begynt å ønske meg etiske gaver fordi jeg har noen tanter og onkler som har en bestemt sum de SKAL kjøpe gaver til alle nevøer og nieser for, og da synes jeg det er bedre å få en bestemor til Nigeria, enn en flaske vin (som jeg jo ikke kan drikke nå...) eller, enda kjipere, julepynt... Jeg har det jeg trenger! Det er det mange andre i verden som dessverre ikke har!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå