Gå til innhold

Når barnet ikke vil sove

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, hva gjør dere når barna deres ikke vil sove. Barnet mitt legges i 19-1930 og er 2 år. Er hos BF 1 dag i uken og annen hver helg.

Noen ganger vil hun bare ikke sove. Jeg har prøvd å innføre avtaler, noen g tar jeg henne opp hvor hun får sitte litt også gjelder avtalen om å legge seg. Noen ganger går det andre ikke. Hva gjør dere? Gråter de seg i seng uansett? Trenger råd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, jeg hadde det problemet en periode. Mini ville ikke sove, bare sto å gråt og ville opp. Hvis jeg tok han opp, sluttet gråten umiddelbart.

Så jeg stålsatte meg og lot han gråte...Først 3 min., så gikk jeg inn og roet ham-uten å ta ham opp, så gikk jeg ut og ventet i 5 min., før jeg gikk inn igjen. Økte med 3 min hver gang etter det. Neste gang gråt han i 8 min., før jeg gikk inn, osv. Tok han aldri opp fra sengen når jeg var inne hos ham(Leste i en bok at hvis man tok barnet opp fra sengen hver gang det gråter, så kan barnet tilslutt forbinde det gråt med at sengen er "utrygg", siden det blir løftet vekk for å bli roet). Helt til han sovnet.

Et fryklig slit med denne gråtingen og løpingen frem og tilbake, og passe på klokken...og, ja....SLITSOMT!!!

Men allerede 3. natten gikk det mye bedre...Holdt ikke på halvparten så lenge som første natten :) Den 5. natten gråt han hysterisk med det samme jeg gikk ut av rommet og etpar minutter etterpå, men så sov han hele natten - bortsett fra da han ikke fant smokken. Men godtok at han da fikk smokken og måtte sove igjen med det samme :-)

Fungerer sikkert ikke for alle, men det funket her :-)

Skrevet

Skrikekuren, eller "ferbers metode" kan fungere for de som virkelig klarer å gjennomføre den, selv om den er brutal og de "lærde" strides om den er skadelig for barnet.

Vi har prøvd den noen ganger (med nedtelligstidtaker og greier), men da blir hun så livredd at hun tilslutt kaster opp enorme mengder og hyler og skjelver i flere timer. Huff, så det gjør vi ikke igjen.

Da er det bedre å "sloss" en time, og synge om trollmor til krampa tar oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...