Gå til innhold

Høyt blodtrykk+ protein i urinen=svangerskapsforgitftning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det andre ting som da må sjekkes for å finne ut om det er svangerskapsforgiftning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det trenger ikke være noenting... men kan også være tegn på svangerskapsdiabetes....

Skrevet

Det er hovedsaklig protein og høyt blodtrykk som er tegn på svangerskapsforgiftning. Hvis du har +1 på protein kan det like godt være forurenset urin, men en får vanligvis tett oppfølging når en oppdager både protein og høyt blodtrykk, har du +2 eller mer på protein er det for mye utslag til at det bare kan være forurensing. Det er glucose som slår ut ved svangerskapsdiabetes, protein forteller noe om hvordan nyrene har det og har ingenting med sv.skapsdiabetes å gjøre, eller?..

Skrevet

Men hvordan finner de ut om du har svangerskapsforgiftning hvis man har både høyt blodtrykk og protein i urinen da?

Skrevet

Da tar de blodprøve for å sjekke hvordan bl a verdiene for leveren din har d... :)

Skrevet

Da må man gå ofte til kontroller, hvis blodtrykket stiger jevnt og det blir mer og mer protein i urin så vil de henvise deg til sykehuset. Der tar de mange blodprøver og doppler ul av babyen for å se om den får nok næring fra morkaken. Hvis det er svangerskapsforgiftning setter de deg i gang når prøvene tilsier det. Jeg hadde dette i mitt forrige svangerskap, men gikk lenge annenhverdag til kontroll hos legen min før blodtrykket ble så høyt at jeg måtte innlegges. Du kan slappe helt av de er veldig nøye på å ikke ta sjanser når det gjelder symptomer på svangerskapsforgiftning, det er ihvertfall min erfaring.

Skrevet

Ser du har fått mange gode svar på ditt spørsmål. Kan bare tilføye at andre symptomer på svangerskapsforgiftning er vondt i hodet, kvalme, vann i kroppen og smerter øvrest i magen. Men man trenger heller ikke få disse symptomene. Jeg fikk svangerskapsforgiftning ved forrige svangerskap, og hadde ikke vondt noe sted foruten av at prøvene viste forhøyet blodtrykk og protein i urinen+at jeg hadde mye vann i kroppen.

Det kan være at du har de første tegnene på sv.sk.forgiftning, men det trenger ikke være det. Uansett er min erfaring at man er veldig obs på disse tingene under kontrollene, og får god oppfølging ved mistanke. Sv.sk.forgiftning er også noe som utvikler seg over tid. Det kan ta litt tid fra de første symptomene viser seg, til de setter i gang fødsel.

Skrevet

Jeg har ikke høyt blodtrykk nå, men blodtrykket mitt har økt på hver kontroll de siste to ukene. Ligger nå på 130/85. Ligger normalt på mellom 115/60-70.

Jeg våknet i dag med enda kraftigere hodepine så har ringt føden for å komme på en sjekk i dag også.

Skrevet

Det var bra at du får deg en sjekk, hvordan hodepine er det? Det som er veldig kjent for svangerskapshodepinen er at den sitter som en klo mellom øynene eller at det er pannehodepine. Du får skrive en oppdateringsmelding senere!!

Lykke til.

Skrevet

Jeg har hodepine i pannen og litt ned mot nesen.

Blodtrykket mitt var bedre i dag. 125/80 så det er bra.

Skrevet

Det var bra:-) Det kommer til å gå kjempefint, men bare pass på at du får ofte kontroller nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...