Gå til innhold

2,8 åring med gipset ben, vogn og bhg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste av dere har nok sikkert fått med dere at 2,8 åringen (blir 3 år i romjula) har gips etter å ha brukket bekke beina i venstre ankel. Benet hans er gipset fra tærne og helt opp til øverst på låret og det skal holdes rolig og ikke belastes før gipsen er av om 6 uker. Tar nok sikkert litt tid før han klarer å trå på beinet igjen etter på og før det fungerer helt 100% igjen også. I følge legen på sykehuset skal han kunne begynne i bhg. om en uke. NOT tenkte vi og mannen fikk en uke ferie fra jobben sånn at minsten får vært hjemme en uke til.

Nå er det sånn at vi har en Carena Easy. I den er ikke benet hans spesiellt godt beskyttet i og med at halve benet stikker ut forran den plata. Da risikerer man jo at benet blir utsatt for både det ene og det andre i bhg.. Barn er barn og husker vel ikke alltid og se seg for og den personen bhg. må ha ekstra som kun skal være på vårt barn klarer ikke å forhindre absolutt alt. Det er for mye forlangt av ett menneske. Carenaen anser jeg som ikke spesiellt godt egnet i bhg. Rullesto er det samme saken med også. MEN vi har fått låne en annen vogn av en kollega av mannen som også har små barn. Vogna ser ganske ny ut og er stødig og fin. På den er det et justerbarn fotbrett og benet er veldig godt beskyttet her. Jeg vet at hun som eier vogna har egen vogn i bhg. til sitt barn, derfor tar jeg det ikke som en selvfølge at vi kan sende denne med i bhg.. Samtidig så føles det litt "utrygt" å sende med lånt vogn. Om det er noe jeg skal kritisere med vogna, så må det være at det ikke er kalesje på den. Jeg ser at det øverst på ryggen på vogna er en glidelås, men om den er til det aner jeg ikke. Ikke vet jeg hva denne vogna heter heller, finner ingen merker på den. Jeg er godt fornøyd med denne asså, og vi bruker den inne hjemme for at han skal kunne være med oss fra rom til rom.

Ville dere kjøpt en ny vogn, evt. på finn.no, for å ha med i bhg.? Eller hadde dere tatt det som en selvfølge at den lånte vogna kunne brukes i bhg.?

Om vi spør eieren så er jeg redd hun skal si ja til bhg. bruk uten å egentlig mene det. Vogna ser faktisk helt ny ut, tydeligvis lite brukt, og jeg regner med søl og klin i alle varianter om den kommer med i bhg..

Har tittet litt på Finn.no, men finner ingen lignende vogner til en overkommelig pris.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at lånt er lånt, så lenge det erstattes om det blir ødelagt. Og vogna kan like fort få seg en trøkk på kjøpesenteret som i barnehagen. Så lenge dere har en vogn dere kan bruke er det jo ingen vits i å kjøpe en ny, dyr vogn for å ha noen få uker i barnhagen.

Regner med at når dere fikk låne den vogna så ble dere enig om at den skulle leveres hel tilbake eller erstattes? Så da kan dere bruke den som deres egen, og heller erstatt OM noe skulle gå i stykker.

Skrevet

Har han fått beskjed om og ikke belaste benet i det hele tatt eller kan han belaste det under sin egen smertegrense men med gips på??

Mini ble fullgipset fra tærne og til øverst på låret i sommer.. Han hadde knekt leggen.. Da fikk vi først beskjed om at han ikke skulle belaste det på 6 uker.. Vi begynte jo da og le og de skjønte da kjapt hvorfor .. Holde en på snart 3 år rolig i 6 uker.. De sa da at han kunne belaste benet så mye han ville forsåvidt.. Pga han ville styre det selv med egen smertegrense.. Første halvannen uken holdt vi han helt i ro.. Men etter det raste han avgårde med denne gipsen.. helt utrlig hva de ikke får til.. Tilogmed sykle klarte han på en merkelig måte og få til i barnehagen.. Med et ben rett ut og det andre til og gi fart...

Hvis det ikke er sånn at han skal belaste benet i det hele tatt synes jeg nesten det er rart at de sier at han kan dra i barnehagen.. Men om det er sånn at han skal måtte sitte i vogn hele tiden så ville jeg hørt med de du har lånt vognen av om det er greit at du tar den med i barnehagen før du kjøper ny..

Skrevet

Takk for svar.

Hva slags avtale mannen gjorde med hun på jobben om vogna, aner jeg ikke. Jeg vet bare at jeg ikke helt liker å sende med en lånt vogn i tilfelle den blir ødelagt. Selvsagt vil vi erstatte den. Det skulle bare mangle. Den ser jo også helt ny ut så den er nok lite brukt.

Synes det er litt forskjell på bhg. bruk og senter bruk om du skjønner. Det er jo snakk om å bruke den inne i bhg. også og da er det fort gjort med 16 viltre unger i alle aldere at dem løper på den eller noe i den duren.

Skrevet

Ja, dem ga streng beskjed om at benet ikke skulle belastes i det hele tatt. Til og med fysioterapauten som kom og snakket med oss før vi reiste hjem sa det. Det er noe med at dem er redd benene skal skli fra hverandre igjen. Benene i beninet hans er "dratt" på plass igjen for at det skulle bli bra.

Jeg også reagerte på at han kunne gå i bhg. igjen. Men når jeg spurte om det var lurt så fikk jeg beskjed om at bhg. måtte sørge for en egen person som skulle ha konstant tilsyn med gutten vår og skjerme han.

SÅ detta kan bli moro.

Skrevet

Får man ikke låne/leie rullestol på hjelpemiddelsentralen lenger??

Skrevet

det kan nok hende. Men vi ble ikke anbefalt rullestol av fysioterapauten. Bruk heller vogn sa hun. Egner seg mye bedre til sånne små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...