Sara Rompompei Skrevet 24. oktober 2008 #1 Skrevet 24. oktober 2008 Selvfølgelig! Med en mor som tryller fram både brudekjoler, kåper og andre lekkerbiskener og en oldemor som var håndarbeidslærer så må det jo klart ligge igjen noen rester i genene. Det er bare det at det er noe feil på denne symaskinen. Denne maskinen min klarer ikke sy rette sømmer. Den snurper tråd og brekker nåler. Skikkelig dum er den. Og for å ta ordentlig i noen ganger, så lurer den med litt ekstra stoff også. Sånn at det "ferdige" resultatet får et meget interresant utseende. Hmmmm... Jeg skjønner ikke dette her jeg altså. Det ser så lekende lett ut når mamma gjør det. I dag har jeg forsøkt meg på noen små enkle gardiner.... jadda..... hehe... Men altså, om man ikke bøyer seg ned, så synes ikke det hullet etter saksa fra da jeg måtte snitte opp igjen det stoffet som hadde lurt seg med. Og man trenger jo ikke få øye på at de slettes ikke er like lange heller, selv om de henger tett inntill hverandre.... "Bedre med vondt i armen enn vondt i barmen" pleide min oldemor å si. Men ..... altså.... oldemor, jeg har ikke lyst til å ha vondt i armen akkurat nå jeg.... Lurer på om det går an å strikke gardiner jeg.... For DET får jeg sikkert til ;o)
Mariamin Skrevet 24. oktober 2008 #2 Skrevet 24. oktober 2008 Ha ha ha. Det høres ut som du er like flink med symaskinen som meg:) Det er merkelig det der, med at det ser så enkelt ut når mødre tryller fram de vakreste ting på maskinen, mens jeg selv ikke får til en rett søm engang. Nå står monsteret på loftet og samler støv, og blir kun tatt fram når det strengt talt er nødvendig. Synes du er flink jeg, som våger deg ut i skummelt terreng, noe gardinsying er:o)
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 24. oktober 2008 #3 Skrevet 24. oktober 2008 Stiller i samme kategori som deg når det gjelder symaskin! Min var/er skrekkelig lunefull og oppførte seg som din. Men nå har den flyttet til eldste datteren min og bor der. 90 mil unna meg, så da slipper jeg å ha noe med den å gjøre. Hun KAN sy, iallfall på moderene maskiner, men vår er iallfall alt annet enn moderne. Kjøpt i 1966 av min datters oldemor på farfars side. Så fikk vi arve den for 20 år siden, og nå har datteren min den. Det går noenlunde greit å sy rette sømmer viss man bare godprater litt med den. Men den ER lunefull ja. Nei takke meg til ei brodernål! Har svigermor i samme hus so meg, og hun er godvenn med sin symaskin, så om det er noe som må syes, så fikser hun det! Deilig sånn sett. Hun baker brød til oss også, og stryker klær om jeg ønsker det. + at hun er dagmamma for lillemor når mamma skal på sauleiteing eller i fjøset eller ut å jobbe litt ellers på gården. Men jeg er jo stort sett i nærheten da....
Trollmora Skrevet 25. oktober 2008 #4 Skrevet 25. oktober 2008 Strikkede gardiner kan bli kjempefint! Jeg sverger rett og slett til Ikea og Kid eller tilsvarende. Med så mange vinduer vi har så har jeg ikke engang vurdert sying. Har arvet symaskin etter svigermor, men den eneste som bruker den er min mor når hun er her og fikser litt på klærne til Trolungene. Alle sy-genene sitter hos bestemor, mor og 2 av mine søstre. Derimot er jeg en racer på hjulskift, elggryte og diverse andre nyttige egenskaper som trengs i hverdagen )
frøydis m/ 4 Skrevet 25. oktober 2008 #5 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg er heller ikke venner med symaskinen min, men hvis den snurper tråden kan du muligens ha tredd den feil eller ? Her står symaskinen i et skap og er brukt noen få ganger til å sy gardiner med, men det er jo veldig kjekt med ferdigsydde lengder da :-) ellers benyttes den til lapping av arbeidstøy og hverdagstøy.For det trenger ikke å se så pent ut, bare det ikke er hull lenger.... Sygenene i min familie gikk i arv til mine to eldre søstre og dermed ble det ingenting igjen til meg.... Min mor sydde nok det meste av tøy til oss når jeg var liten,- både kjoler, kåper og bukser. Jeg er glad ingen forventer at jeg skal gjøre det! Heklegardiner er kjempefint forresten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå