Gå til innhold

Trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et utrolig godt forhold til min svigermotr på de fleste områder, men når det gjelder oppdragelsen av mine to sønner har jeg mer problemer med henne. Hun mener nemlig at de små ser forskjell på hvilke regler som er mine og hvilke som er hennes. Mulig det, men i mitt hjem vil jeg at mine regler skal følges. Og jeg vil at hun skal følge de tingene jeg mener er viktig når hun er med oss. Vi er sammen 2-3 ganer i uka. Hun kan heller ikke passe de alene. Jeg mener for eksempel at når guttene mine spør om for eksempel leverpostei på brødet og får det så kan de ikke bare kaste den for de vil heller ha ost. Det mener hun. Jeg har dårlig råd + at jeg ikke syntes det er noe morsomt når guttene minegjør slikt hos andre. Hun sier at hun vil være favoritt bestemoren og da må hun få lov å skjemme dem litt bort. I praksis er det jeg som får et himla problem med to gutter som nekter å spise. Ber de om kjeks og sjokolade når de er sultne så sier hun "bestemor skulle gjerne gitt deg detmen mamma sier nei". Har prøvd å snakke med henne, men hun sier bare at det er noe vi er uenige om så da får vi vel bare være uenige. Men er det ikke mine barn? Vil de ikke sove og hun er her sier hun til meg at hun vil ta de opp for hun syntes synd på dem. Det er jo ikk synd på dem det at de har en mor som ønsker dem vel? Klart en på 1 år må sove litt på dagen. Kommer det et lite grin fra de så sier hun "å stakars har du det så fælt, bestemor skal hjelpe deg". Jeg vil ikke ha unger som griner for alt eller som er bortskjemte. De har det godt hos meg og min mann og de får alt de trenger og mere til. Syntes jo at det er vi som bestemmer oppdraelsen så kan hun heller komme med innspill. Når elstemann vil gå så trenger hun ikke putte han i vogna hvis vi er på landeveien uten biler.

Videoannonse
Annonse
Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Svigermor har rett i at barn skiller mellom hennes regler og reglene du og din mann / barnefaren har satt opp.

Men det forutsetter at det er klare linjer for hvilke regler som gjelder hvor. Dvs. hennes regler kan ikke gjelde hver gang hun er tilstede. I alle fall ikke om dere ser hverandre ofte. Jeg ser svigerforeldrene mine ganske sjelden nå, så da er jeg ikke så nøye på det, men hadde det vært oftere, ville det nok blitt annerledes.

Jeg er enig med det i at i ditt hjem, gjelder dine regler, Så få hun heller få lov til å ha litt slappe tøyler i sitt eget hjem. Prøv å ta en bestemt, men positiv samtale med henne om det. Si at du skjønner henne bla bla bla, og at det er helt greitt at hun som bestemor av og til får skjemme bort ungene, men i ditt hus er det du som setter reglene. Slike regler har vi hatt til besteforeldrene på begge sider, og jeg sloss vel mest med min mor om det, tror jeg.

Men ta samtalen en rolig og hyggelig stund hvor dere ikke er midt oppi situasjonen. Og hun må også slutte med å si at "dersom bestemor hadde bestemt så..." Si det på en pen måte også.

Skrevet

Enig med Ronja.

Du bestemmer i ditt hjem, og da kan ikke bestemor overstyre deg og hente fram osten når leverposteien allikevel ikke var god nok. Hvis hun vil sløse med sin egen mat når de er hos henne, så tror jeg de skjønner forskjell.

Angående kaker og godterier, så synes jeg du godt kan innskrenke det siden dere treffes så ofte. Hva med å si at dere alltid må spise ordentlig mat før kaker, og helst bare i helgene. (Og DA skal hun få skjemme skikkelig bort)

Søvn bør du også være sjefen over så lenge de sover på dagtid. Skal de overnatte når de blir større takler de fleste å legge seg en time seinere, men det kan dere ta når det blir aktuelt, og hvis det blir et problem.

Si ifra på en hyggelig måte, og "gi" henne litt skryt for at hun er god bestemor.

Skrevet

Hi her

Enig i at barn kan skjønne at det er ulike regler for bestemor og foreldre. Problemet er at hun styrer i vårt hjem og på en måte som jeg mener er dårlig for barnet. Hun vil ikke passe barnebarna hverken dag eller natt og hun besøker oss vi sjeldent henne. Jeg som mor syntes det er vanskjelig å være den "slemme" hvis dere skjønner. Jeg vil jo at barnet skal få skikkelig mat og heller godsaker etterpå. Er ikke greit å spise seg mett på kaker og sjokolade to-tre dager i uka. Ikke få sovet nok før barnehagen så de sliter med en unge som er veldig trøtt. Dette blir veldig vanskelig for meg. Når hun er her så hyler han til han får det som han vil. . Min mann har sagt til henne at hun bør gjøre samme med barnebarna som hun gjorde med han. Håper på forandringer. Blir veldig sliten av å ha det sånn. Barnet bør jo være viktigst. Når han vil ut så sier hun, "nei stakars det er jo så kaldt ute, tror vi må være inne". HAn går i utebarnehage og storkoser seg ute. HAn trenger skikkelig mat og ikke bare kaker. Han trenger å sove når han er trøtt og han må få lov å gi lyd fra seg når han slår seg eller alt ikke er som det skal. HAn er ikke en pyntedukke som bare stapes med kake og sitter pent og smiler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...