Gå til innhold

Dere som studerer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken studieteknikk bruker dere? Jeg bruker så lang tid på å notere, så nå prøver jeg å lese og streke under+ notere i margen. Men jeg føler at jeg lærer mer ved å ta notater samtidig, men det tar tid. Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sauen er på tjukka igjen=)
Skrevet

Noterer, skriver notatene inn på pc, printer ut og leser=)

lager spørsmål til meg selv som sambo hører meg i, og skriver ned kontrollspørsmålene som er etter hvert tema (studerer på nettet og der er det kontrollspørsmål etter hver side du leser)

Skrevet

jeg går bare på vgs da, men i 10. klasse hadde vi en studieteknikk freak til lærer! han lærte oss egentlig en ganske greit metode, selvom det tar litt tid.

Vi tok notater etterhvert som vi leste, veldig enkle - husk! 4 på linje nedover , mellomrom, også fire nye, an so on. Da har du bedre orden og det er lettere å huske. Nå du har lest ferdig kan du da se på notatene, og lage deg et lite "referat" om det ordet liksom

Synes det funket supert jeg, men tar tid som du sier..Men veldig effektiv!

Skrevet

Eg lager egne notater. Skriver på data, så det går fortere enn å skrive for hånd. Først leser eg gjennom det aktuelle tema, så noterer eg ned det eg synes er viktig. Nokre ganger så teikner eg oversiktsark, eller diagrammer, skjemaer, teikninger. Alt ettersom. Eg har for eksempel ein stor plakat over hjertet, og dens sykluser, der eg har skrevet på ulike fakta som, ejection fractio, cardiac output +++. Eg har delt hjertet inn i kamrer og skrevet ulike trykk på ulike steder tilulike tider, og merka av kor EKG bølgene kjem frå. Det tok lang tid, men eg vart skikkelig god på hjertets fysiologi. Ingen skal undervurdere ei god veggavis. Tar litt lengre tid, men så sitter det desto bedre. Eg lærer svært lite av å "berre" lese.

Til pugging bruker eg mengder av ark, og skriver om igjen og om igjen. (pugger ein del navn på ting, og strukturformler)

Skrevet

Leser før forelesninger, noterer på forelesningen, renskriver etter forelesningen og leser deretter gjennom alt og noterer ekstra om jeg mener foreleser ikke har med alt det viktige:)

Skrevet

Jeg noterte i tankekart mens jeg leste. En lærer også mye av å skumme litt igjennom, og så gå tilbake. For nøye notater gjorde at jeg ikke fikk med meg sammenhenger og plasserte ikke pensum på mentale knagger i hjernen. Med tankekarte som var generelle fungerte det bedre, og så skrev jeg inn mer etterhvert. Utrolig greit å repetere til eksamen på den måten.

Hadde jeg eksamen som gikk på historie tok jeg en lang tull gråpapir og lagde en tidslinje der jeg skrev på det viktigeste og sammenhenger mellom epokene. Jeg er ganske visuell når jeg lærer.

Et annet triks er å plassere pensumet ditt mentalt i hodet. Se for deg et sted du kjenner. Jeg er i bestemor sitt hus og når jeg går inn døra er Karl Marx fortsatt plassert i den pene klokka i gangen, som ikke helt passer inn fordi den er for pen. I trappa ved siden av krukka sitter marx weber osv. Det er en effektiv måte å huske på generellt. Et tips fra psykologi professoren min:)

Nå har jeg slutta med det meste ford jeg bare skriver oppgaver, og da skriver jeg rett inn:)

Skrevet

Jeg skummer igjennom først, man må lese fort ellers glemmer man. Også leser jeg på forelesningsnotatene og noterer mens jeg leser i eksamensinnspurten.

(Gamle erteposen; har du transformert Karl Marx og gode gamle Max Weber til en og samme gigant;)?)

Gjest Sauen er på tjukka igjen=)
Skrevet

Oj, her var mange gode tips=) dette skal jeg huske på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...