To gutter og en jente Skrevet 24. oktober 2008 #1 Skrevet 24. oktober 2008 Var hos jordmor i dag (28+4) og ligger nå helt på streken øverst på det grønne feltet. Låg rett under sist, så magen vokser tydeligvis godt. Hadde egentlig menstermin en uke senere, og det vil si at jeg evt hadde ligget utenfor skjema. Med førstemann låg jeg ca på den røde streken, kansje rett over. Han var nesten 4200g. Med andremann var jeg rett under den røde streken og hun var 3500g. Ser derfor for meg at det blir en enormt stor baby denne gang. Jordmor snakket om at det kunne skyldes mye fostervann. Mener å hørt at det ikke er et godt tegn med mye fostervann. Stemmer det? Hvorfor? Skal sies at det er mitt tredje svangerskap på fire år, så selvsagt er livmoren mer tøyelig. Men alikevel dette var jammen høye mål synes jeg. Noen med liknende erfaring? Har dere fått store babyer? Jordmor nevnte at vi bare fikk se det litt an og evt sjekke det opp om noen uker, dersom målene fremdeles var veldig høye. Men klarer liksom ikke å slappe av. Ser for meg at ungen er gigastor evt noe ikke er som det skal være. Hadde litt stort hode på ul og kort kropp sammenlignet med normalen, men de sa ikke at det var noe unormalt. Kan det rett og slett være at både ul og menstermin er feil, og at jeg er lenger på vei? Ser for meg en unge med vannhode eller noe annet galt. Men har det påvirkning på sf-målet? Vet det er tåpelig av meg å tenke slik, men klarer liksom ikke å la være. Noen som har erfaring? Hvor stor har babyen vært når den ble født? Beklager at det ble litt langt dette.............
Bonanza Skrevet 24. oktober 2008 #2 Skrevet 24. oktober 2008 Hei, jeg kan dele litt erfaring med deg ift dette. Kanskje ikke mest beroligende, men det er fakta, og det gjelder antageligvis ikke deg likevel;-). Men jeg "sprengte" sf-skalaen i uke 28. Det var rett og slett ikke mer plass å krysse av på skjemaet.... Ble sedt på UL på sykehuset her, hvor de ikke fant magesekken til barnet. Det ble da antydet at det var en eller annen "blokkering" i mage-tarm-systemet til baby som gjorde at det ikke klarte å svelge fostervann, derfor hopet det seg opp. Antagelig ville baby bli født med "øsofagusatresi", noe som betyr "delt" spiserør. Barnet ble født med nettopp dette, og ble operert dagen etter fødsel, hvor de gikk inn og skjøtet de to endene av spiserøret som ikke hang sammen. Men det går veldig bra nå da, barnet mitt er friskt og raskt.
Bonanza Skrevet 24. oktober 2008 #3 Skrevet 24. oktober 2008 ja, og foressten, barnet mitt var såidt over 3000 gram og 49 cm lang...ikke så stor ;-))
jinte1983 Skrevet 24. oktober 2008 #4 Skrevet 24. oktober 2008 sf-mål trenger ikke ha noen sammenheng med størrelse på baby det er måten livmor, morkake og baby ligger på, hvor mye fostervann du har osv. kjenner mange med høye sf-mål som har født både små og normale babyer, så du trenger nok ikke bekymre deg
Eso Skrevet 24. oktober 2008 #5 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg lurer også litt på dette, for jeg har liggi over det grønne feltet under hele svangerskapet.. Har faktisk aldri vært på innsida.. Ikke har de sagt noe om at det er mye fostervann heller.. Kan jeg risikere å få en giga-baby?? Ser for meg at det er AU!!
AO3 Skrevet 24. oktober 2008 #6 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg hadde kjempehøye SF-mål hele veien - til tider *milelangt* over det grønne feltet. En gang hadde jeg et SF-mål som tilsvarte den røde streken - 5-6 uker senere i svangerskapet enn det jeg hadde gått... Det var snakk om å sende meg på vekstestimering en periode, men det ble ikke noe av. Samtidig sa jordmor som kjente på magen mot slutten av svangerskapet at det var ikke en kjempestor baby der inne, hun mente den var rundt 3,5kg. Og jammen fikk hun ikke rett! 12 dager før termin kom han, 3540g og 52cm. Husk at SF-mål er veldig individuelt - det er mange ting som spiller inn i tillegg til størrelsen på barnet, inkludert hvem som tar målet. Det viktige er at barnet følger sin egen kurve! Dvs at den f.eks. ikke begynner å flate ut.
lilios med 3 søte små:-) Skrevet 24. oktober 2008 #7 Skrevet 24. oktober 2008 jeg er også 3. gangs på 4 år nå, og i uke 28 var sf målet mitt laaangt over det grønne feltet. Jeg ble sendt til ul fordi det var såpass langt over. Men det var bare mye fostervann, baby var gjennomsnittlig. Nå er jeg i uke 36, og sf målet mitt er kommet innenfor det grønne feltet igjen. Jm sa at dette kan gå i rykk og napp hos noen, og man produserer ulike mengder med fostervann i ulike perioder av sv.skapet. Så prøv å ikke bekymre deg for dette - det kommer sikkert til å jevne seg ut, og hvis det er mistanke om unormalt stor baby, så kommer garanteret jm eller lege til å sende deg til ul, Lykke til!
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 24. oktober 2008 #8 Skrevet 24. oktober 2008 Hei Min jm har hele tiden sagt at sf målet vil, som babyer og oss andre være forskjellig fra person til person - og svangerskap til svangerskap! Selv ligger jeg beint på streken, men har fått bekreftet på ul at tulla i magen min er litt lita enda! Er de bekymret så blir du nok sendt på vekstestimering skal du se Den lille er nok akkurat sånn som han skal være, enten han er stor eller liten, tykk eller tynn! Skjønner godt at du er bekymret da, det har jeg også vært etter jeg fikk vite at tulla vår er litt liten... Men sånn er jo vi voksne også, ingen er akkurat like store, og normalen er jo igrunnen et stort spenn fra 2500g og oppover! Du skal se den lille er helt perfekt, akkurat sånn som det er meningen at akkurat h*n skal være Kjenner flere med både høye og lave sf mål som har fått helt normale babyer, og noen med lavt som har fått stor baby og omvendt. Men er du bekymra så krev bedre oppfølging, det har du krav på! Lykke til
Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #9 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg lå helt nederst på det grønne feltet forrige gang. I følge jordmor ville jeg få en baby på MAKS 3,3 kg. Ut kom ei jente på 4 kg... Så det tregner ikke ha noe å si, tror jeg har langt mage. Har vanligvis helt flat mage også, slik at det ikke blir så mye ekstra.
To gutter og en jente Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 24. oktober 2008 Tusen takk for svar alle sammen! Stemmer nok det dere sier,at sf-mål ikke nødvendigvis betyr stor baby og at mange faktorer spiller innn. Er litt roligere nå. Men må innrømme at jeg lurer veldig på hvor stor baby det faktisk ligger inni magen...............
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå