Gå til innhold

hCG nivå?? Har jeg bra??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tak hCG serum blodprøve hos legen om onsdag, og da var jeg 7+1 på vei. Fikk svar nå og den var på 12957 og stigede. Men er den bra??

Jeg forstår ikke så mye av de tabellene som ligger ute....

Noen som kan hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om tallet, men stigende er jo positivt da!!!

Skrevet

Ok. håper bare det er bra og at alt står bra til. Spurte legen om jeg skulle ta en prøve til for å se stigningen, men det trengte jeg ikke, siden de på laben sa den var stigende.....

Skrevet

Det synes jeg hørtes rart ut... Hvordan kan de vite at det er stigning etter kun en prøve?!? ...men er mye mulig de vet noe jeg ikke vet...:) Synes uansett du skal sjekke opp i det, på mitt legekontor hadde de ikke peiling på måling av hcg, så jeg måtte selv stille krav. Tok det en gang i uka frem til uke 8-9 pga en sa og en ma på kort tid.

Skrevet

Hvorfor måler dere stigningen på hcg?????

Har ikke jeg gjort....

Skrevet

Jeg gjorde det, som sagt, pga at jeg hadde mistet to ganger...:)

Er ikke vanlig å gjøre det, men noen av oss gjør det for å forsikre oss om at alt er bra. Hcg´et skal stige jevnt og trutt den første tiden (dobles hver 48. time ca) og dersom den ikke gjør det er dette er tegn på at ting ikke er som det skal..:)

Skrevet

Jeg vet ikke åssen de kan vete at det er stigende jeg. Kanskje det er sånn at de på labben på sykehuset som mottok prøven tar stikk prøver flere ganger i døgnet. For tok på onsdag og svaret var ikke klart før på fredag. Men i notatet fra labben så sto det stigende. Og siden de sa det og nivået var bra syntes legen det ikke var nødvendig å ta en prøve til.

OG grunnen til at jeg tok en slik prøve er fordi jeg hadde en blødning en dag og derfor ville de jeg skulle ta en prøve for å forsikre at jeg ikke hadde hatt en SA/MA.

Har sett fler har skrevet om sine hCG resultat her inne, å bare lurte på om noen av dem kunne nok en gang si noe om sitt resutat og i hvilken uke + dag de var da. For ho legesekretøren kunne bare si at det var bra. Ikke om det var gjennomsnittlig, høyt eller lavt

Skrevet

Jeg hadde 15000 da jeg var 7+1. Og 52000 en uke etterpå...

Skrevet

Jeg fant dette inneget fra 2. februar i år, som er skrevet av gullfunn:

Har hentet dette fra boka "Klinisk kjemi" av Jacob A. Stakkestad og Arne Åsberg.

Typiske intervaller for s-hCG under svangerskap:

Uke 3 = hCG på 3 - 40

Uke 4-5 = hCG på 40 - 300

Uke 5-6 = hCG på 80 - 3000

Uke 6-7 = hCG på 2600 - 15000

Uke 7-14 = hCG på 12000 - 290000

Uke 15-18 = hCG på 10000 - 160000

Uke 19-40 = hCG på 5800 - 52000

(Uke 3 betyr 3 uker etter siste mens osv)

Tolkning:

Under 2. til 5. svangerskapsuke fordobles hCG-konsentrasjonen hver 1,5 døgn.

Etter 5. uke forlenges doblingstiden til 2-3 døgn.

Ved ekstrauterin eller abnorm intrauterin graviditet påvises lavere hCG-nivåer

med en mer langsom stigning enn ved normale svangerskap.

Fallende verdier sees ved fosterdød. Halveringstiden er ca. et døgn.

Tvillingsvangerskap gir vanligvis høyere hCG-konsentrasjoner.

Verdier under 5 betyr derfor "ikke gravid", eller at testingen er utført for tidlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...