Gå til innhold

Noen som har hatt barn med falsk krupp??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på 14 mnd la seg kl 19.00. Klokka 21.00 skrek han. Jeg gikk opp til han og han var helt hes, pep i brystet hans og han hostet fælt! Typisk sånn "gjøing". Jeg skjønte med en gang at noe var helt feil, og ble rett og slett skikkelig redd! Og jeg er egentlig ingen pingle altså.. Tok opp gutten med en gang og han virkelig slet med pusten ei bittelita stund. Jeg tok han med ned for å ringe til mannen min. Han er i verkstedet hos faren sin for å skifte over til vinterdekk, og jeg tenkte bare at han måtte hjem for at vi måtte på legevakta.. Mens jeg snakka med han fikk jeg klarnet hodet og satte opp døra ut og sto der med ungen litt. Da roet det seg fort! Og det første jeg tenkte når hjernen bynte å virke igjen, var at det måtte være falsk krupp..

Nå har jeg lest igjennom det meste om emnet på nett. Men lurer på om vi bare skal gå mot natta som vanlig eller om jeg bør kontakte legevakt?? Han er i fin form nå, men han er jo tett.. Sovnet igjen en liten stund i vogna si inne på et kaldt rom, men våknet etter ca 15 min av en skikkelig hostekule.. Redd det blir en slitsom natt..

Takknemlig for svar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har 3 barn som har hvert/er plaget med falsk krupp. Frisk luft er bra.

Det sies her at man skal ta med så små barn på legevakta ved første gang man har falsk krupp.

Jeg ville nok hvertfall ringt legevakta å hørt, evt sett det ann utoer kvelden/natta.

Skrevet

Vi hadde en runde falsk krupp for et par mnd siden! Hadde aldri opplevd det før, men skjønte jo at det var det.

Gutten vår sover fortsatt på vårt rom, og jeg våknet av at han hostet. Han hadde ikke problemer med å puste, men var tett og hes og hostet.

Jeg satt nesten oppreist i sengen med han liggende på rygg oppå meg nesten resten av natten (de skal jo ligge med hodet hevet for å puste lettere) - redd for at han skulle få kraftigere anfall.

Dagen etter var han i kjempeform! Jeg ringte helsestasjonen for å få gode tips/råd, men hun sa jeg måtte snakke med lege om jeg ønsket sjekk. Legen mente at han ikke trengte legehjelp.

Neste natt fikk han et kraftigere anfall, og hadde litt problemer med pusten. Jeg hadde gjort klar en flaske med isvann (mest isbiter) som han etterhver fikk tatt et par slurker av. Vi satt litt i vinduet også. Det som virket best denne natten var roen. Han ble fryktelig tungpusta om han gråt, så vi måtte bære og bysse.

Også denne natten lå han oppå meg. Dagen etter ringte vi legevakten, men siden han var i god form var det ingenting vi trengte å gjøre.

Jeg ville nok likevel ringt legevakten siden det er så tidlig, og høre hva de har å si! Kanskje de har noen berolligende ord til deg :)

Håper det går fort over! Lykke til! :)

Skrevet

Jeg hadde falsk krupp som liten - husker det utrolig godt!! Ikke akkurat så festlig å ha nei... Husker hodet over damp og turer i hagen med mamma og pappa midt på natten;) To ganger kom legen hjem til oss og satt med meg en stund for å overvåke og se om hun skulle gi meg medisiner, men de aller fleste gangene ble lege ikke kontaktet og det gikk over med frisk luft og damp. Hvis det er første gangen han har et slikt anfall så kan det jo være greit å ringe legevakt å høre hva de sier. Det som er godt er jo at man vokser det av seg:)

Men gode tips er i hvert fall varm damp og å kle på ungen å gå ut.

Skrevet

Lille har fått effedrin"hoste"saft på legevakten begge ganger, og det er sikkelig ekkelt når det står på. jeg ville ringt og hørt om de hadde tid til dere. Bygg opp sengeenden hans litt, og slå vinduet opp! (ha på han noe varmt ulltøy feks)=

Skrevet

har en som har slitt med falsk krupp siden han var 7 uker, han er nå 2,5 år, og sliter VELDIG med det enda..

Hos oss funker det veldig bra med efedrin for å åpne luftveiene, hosten får vi ikke gjort noe med, men sugerør pusten bedres litt med efedrin.

Kald luft er bra , så kle gjerne på han og ta han med ut til det bedres.

Høres helt forferdelig ut, men går stort sett bra..

God bedring til gutten din

Skrevet

Hei igjen og takk for svar! Her kommer en liten oppdatering.

Jeg ringte til slutt på legevakta i går kveld, og de ville ha han inn på en sjekk. Så vi var der og fikk tabletter som skal løses opp i vann. Men han var mye bedre da, og legen mente jeg skulle avvente å se ann om han trengte medisinene. Natta gikk utrolig greit uten medisiner. Han sov i strekk fra 2.00 til 8.30! men nå har jeg iallefall medisiner i huset til neste gang:)

Skrevet

Sønnen min fikk det også når han var 14mnd første gongen. Han slutta og puste to gonger rett etter kvarandre, me tok han med ned og ut litt og da roa det seg. Detta var natt til søndag og mandagen var me til legen. Fikk da resept på efendrin og det har virka bra på han. Men lillesøstra har det også og på ho hjelper ikkje efendrin. Ho har fått bricanyl og nå ventoline.

Det er ekkelt når det skjer men så lenge dei ikkje får feber når dei får det så går det som regel over fort. Har kun vert vesle jenta som har hatt krupp hoste over lengere tid. Dvs, starta midt på lørdag og hadde det fram til natt til mandag. Da hadde eg gitt ho bricanyl heile dagen og ho hadde ikkje fleire doser att den dagen egentlig, men me satt i vinduet og pusta inn kald luft og da sovna ho att. Da hadde eg ikkje ventoline til ho.

Trur gutten våres har vokst det fra seg nå, han er 4,5år. Trudde det i våres au men da kom det ei kule att. Han veit høtt det er så han kommer og seier at han har slik ekkel hoste, har gjort det sida han var 2år.....

Skrevet

Jeg hadde en som hadde så kraftig anfall med falsk krupp da han var liten at han ble innlagt på sykehuset i flere dager, og dem mente at han kom til å bli mye plaget.

Jeg tok han med til kiropraktor der dem fant en skjevhet oppe i nakken på han, og siden har han ikke hatt det!!

Var kiropraktoren som sa at det i mange tilfeller kom av det, så jeg vil anbefale deg å ta han med til kiropraktor å få det sjekket, er verdt det!

(og det er noen år siden så jeg vet han ikke får flere anfall)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...