Gå til innhold

Hva er lite liv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på informasjon om tell trivselen at mange kvinner opplever lite liv gjennom svangerskapet, og at disse er i en risikogruppe. Hva vil lite liv si da? Jeg må si at jeg kjenner babyen sparke hver dag, men det er ikke med en voldsom kraft, og det er ikke hele dagen liksom..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte å telle trivselen i går, og etter å ha lest skjemaet har jeg forstått det slik at lite liv tilsvarer at det tar mer enn to timer før man kjenner 10 spark (dunk el bevegelser generelt).

Du skal telle trivselen på et tidspunkt på dagen hvor du vet at den lille pleier å være aktiv, så jeg vet i grunn ikke helt om du bør gå og tenke på dette hele tiden.

Må også legge til at jeg er skeptisk til å telle trivselen, men jeg gjør det denne gangen pga at de trenger svarene våre til forskning...:)

Skrevet

Jeg kjenner som ofest mest liv eter at jeg har lagt meg om kvelden, men bare litt sånn dulting med enkelte kraftspark. Gjennom dagen kjenner jeg sånn boblefølelse nederst i magen men det er sjelden jeg merker de helt store bevegelsene. Jeg kan holde oversikt over de bevegelsene som jeg merker mot kvelden, men kan jo ikke gå og telle hele dagen :)

Kan det stemme at man skulle kjenne 6 bevegelser innen 20 minutter? 2 timer er en relativt lang testperiode..

Skrevet

Jeg teller også med en gang jeg har lagt meg på kvelden siden det er mest liv da. Jeg tok tiden og det gikk 4-5min før jeg hadde kjent 10 spark... Veldig fort og greit!:)

Slik jeg forsto det hadde jeg to timer på meg til å kjenne disse 10 sparkene, men i de aller aller fleste tilfeller vil det jo gå mye kortere tid ettersom vi eller på en tid på døgnet vi vet at den lille pleier å være aktiv.

Skrevet

Aha, da forstår jeg. Jeg skal starte å telle i kveld. greit å ha gjort det i alle fall selv om jeg ikke kommer til å føre noe skjema. Det har jo ofte sammenheng med at babyen har snudd seg også dersom det blir mindre liv en kveld..

Skrevet

Ville aldri på noe tidspunkt på døgnet klart å kjenne 10 spark i løpet av under 2 timer jeg

Det er faktisk stressende å ha så lite liv, at jeg hver dag må kjenne etter om det i er noe action i det heletatt.

Teller ikke trivselen da jeg ville vært kronisk stressa og deppa av det

Skrevet

En jordmor fortalte meg at i løpet av 20 min bør du når som helst på døgnet ha kjent minst 3 bevegelser...

Skrevet

Herkules: Det er nok ikke noe å stresse over :) De har deg under kontroll. Det har jo så mye med hvordan barnet ligger og hvordan morkaken ligger. Det som er poenget er vel litt at hvis man har hatt en veldig aktiv unge over lang tid, og det plutselig blir helt stille, så skal man kontakte føden.

Angående det den jordmoren sa til deg Elisa30 så syns jeg det hørtes veldig rart ut. Er det virkelig noen som kjenner live absolutt hele dagen? Trodde babyen skulle sove ganske mye jeg, og at den da ikke lagde noe særlig med liv :)

Skrevet

Jeg reagerer også på det - at man liksom skal ha kjent noe hvert 20 minutt. Her har det helt siden jeg kjente liv første gang gått dager hvor jeg ikke kjenner noe før på kvelden, gjerne etter en veldig aktiv da. Ergo, dette er hans mønster. Jeg blir like stressa hver gang jeg ikke har kjent noe på mange timer, men sånn har han vært hele tiden, så jeg er vant til det.

Jeg synes folk sier utrolig mye dumt når det kommer til akkurat hvor mye liv en skal kjenne, FORDI det har mye med å kjenne mønsteret til DIN baby - jordmoren min sa hvis jeg ikke hadde kjent noe på 8 timer, så var det noe å reagere på. Jeg synes det er mer logisk enn å skulle kjenne noe HVER time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...