Gå til innhold

Enda et spørsmål om seteleie... :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er mye snakk om seteleie her nå.. Har spurt på en av trådene, uten noen respons, så prøver på nytt :-)

Jeg er nå 34 uker. Jeg har ikke bekymra meg over at hun ligger i seteleie, for både jordmor og lege har sagt at de ikke bryr seg om det før jeg er i uke 36/37. I følge dem kan hun snu seg helt frem til da.. Så det er jo et par uker igjen, og har et håp om at hun skal snu seg, fordi om magefølelsen sier noe annet... MEN... Så ser jeg her inne at flere, som også er kortere enn meg i graviditeten, har fått svar av jordmor/lege at dem ikke tror at babyen kommer til å snu seg riktig vei.. Hvordan kan dem uttale seg sånn? Er det sånn at noen har mer sjans for seteleie enn andre? I så fall, hva kommer det ann på? Og er det sånn at dersom babyen ligger i seteleie nå (34 uker) så er sjansen liten for at ho snur seg? Eller er det fullt mulig? Fins det noen oversikt over når fostrene snur seg riktig vei? Statistikk mener jeg... :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skrev et innlegg til dere med barn i seteleie, men tror ikke noen av dere har sett det, skal dytte på det jeg;)

Lykke til:)

Skrevet

Tror ikke du skal bekymre deg så mye jeg :) Min jordmor har sagt det samme som din. Hun sjekker på neste kontroll, da er jeg i 36 uker, og hvis gutten vår ikke har snudd seg da så sender hun meg til ul og samtale på sykehuset. Det er mange som snur seg i ukene fremover sa hun.

Har lest veldig mange innlegg her inne, hele svangerskapet igjen, og jeg har en oppfatning at det er "vanlig" at de snur seg frem til uke 37. For en mnd siden lesten jeg om en baby som snudde seg i 38.

Tror det er litt forskjell også, for som hun ene idag skriver så har den festet seg med rompa. Da er det kansje mindre sannsynlighet...?

Når skal du på neste kontroll da? Jeg krysser ihvertfall fingrene for oss!

Skrevet

Jeg har baby i seteleie. Har ikke sett noe statistikk på når de snur seg anet enn at det i Nylanders bok står det at ca 90 % har snudd seg med hode ned i uke 36, tror jeg. Jeg var hos en overlege på sykehuset da jeg var litt over 37 fullgåtte og han sa da at det fortsatt var ca 50 % sjans for at hun snudde seg på egenhånd, og at hun kunne gjøre det helt fram til fødselen. Kun 3-4 % ligger i seteleie ved fødselen.

Vet ikke så mye om de som uttaler seg om at det er liten sjans for at babyen snur seg, men det kan jo hende det er mindre sjans hvis babyen har ligget i sete lenge og ev sunket ned i bekkenet?

Skrevet

Jeg er en av de som skrev om at babyen mest sannsynlig ikke snur seg. Det var selvsagt ikke for å skremme noen, beklager det. Var bare det jeg fikk vite, fordi den hadde lagt i seteleie i 7 uker, jordmor og legen sa at han hadde funnet "sin stilling", det var sånn han har det mest behagelig , sa de. Det var og pga livmorens fasong at han ligger sånn.Jeg er veldig frustrert å bekymret selv, så var ikke meningen å skremme noen. Kan godt være deres snur seg:)

Skrevet

Jeg er også en av dem som har fått beskjed om at snuppa mest ssannsynlig ikke kommer til å snu seg.

Grunnen til at de har sagt det til meg er at hun har ligget med rumpa ned hele svangerskapet, og på forrige kontroll (32 uker + noen dager) kjente jordmor at rumpa var sunket godt ned i bekkenet, altså begynt å feste seg.

Er visst noe med at når de ligger i samme stilling lenge tyder det på at de ikke har "skjønt" at de må snu seg / finner det mest behagelig å ligge slik.

Men for all del, sjansen ER jo der for at babyen skal snu seg allikevel! :)

Krysser fingrene for det :)

Skrevet

Ved min forrige jordmor-kontroll (32 uker) lå babyen i seteleie hos meg også. Ifølge jordmor var dette ingen ting å bekymre seg over - den hadde fortsatt god tid til å snu seg. Men hun sa at jeg måtte være veldig nøye med at legen min gjorde en skikkelig vurdering ved neste kontroll (36 uker) og at hvis han var i tvil var det viktig at han henviste meg til UL fior å få sjekket det.

Jeg spurte henne litt om fødsel i seteleie og hun sa at som regel føder man da helt normalt/vaginalt uten komplikasjoner. Hun virket egentlig ikke noe bekymret for det - bare viktig at fødselshjelperne vet om det på forhånd selvfølgelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...