Gå til innhold

Barnetilsyn vs overgangsstønad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått os en periode, men får det ikke lenger nå. Men nå får jeg stønad til barnetilsyn. Kan jeg da om et halvt år søke om os igjen? Og få det?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overgangsstønad har en rett på i inntil 3 år. Stønad til barnetilsyn har en rett på til barnet er ferdig i 4. klasse. Du kan få begge stønadene samtidig. Og begge er avhengige av hvor mye du har i inntekt. OS-grensen er 360 000 brutto i året(reduseres etterhvert og forsvinner helt ved denne grensen), stønad til barnepass-grensen tror jeg er høyere.

Litt usikker på hva du egentlig spør om. Har du hatt OS i 3 år?

Skrevet

Nei, jeg har bare hatt os i noen måneder, og jeg kommer jo over 360 000 i året når jeg begynner å jobbe fullt, men jeg trenger os for å søke barnehageplass igjen i Bergen etter at jeg har bodd i Oslo noen år...

Så man kan få os igjen ved behov selv om man får barnetilsyn?

Skrevet

Hvis du mottar stønad til barnetilsyn så bruker du av perioden du kan få med os, uavhengig av om du har os samtidig eller ikke. Dvs, hvis du har hatt os i 7 mnd nå, og du får barnetilsynsstønad i ett år uten å motta os, så har du da igjen 1 år og 5 mnd av 3 årsperioden med os.

Hvis du derimot stopper barnetilsynsstønaden i perioden du ikke får os, så har du fortsatt 2 år og 5 mnd igjen av 3 årsperioden med os,. Du kan fritt velge når du vil ha overgangsstønaden, men ikke etter at barnet har fylt 8 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...