mormor.com Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 hei! Er det noen som kan hjelpe mæ? Min sønn på fire år har jern mangel. Han spiser veldig lite til vanlig og nu for tiden spiser han nesten ikke. Er det noen av dere som kan gi meg tips om hvordan matvarer som inneholder jern? Takk!
Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Leverpostei :-) Har levd på det siden jeg fødte, omtrent hehe
mormor.com Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. oktober 2008 Noen andre som har tips? Vær så snill å hjelp meg... hilsen en desperat mor
hit og dit Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 Spinat er svært jernholdig, og den er også lett å gjemme i gratenger og sauser. Grønne grønsaker generelt har ein del jern. Men det er aller mest jern i kjøtt og definitivt lever. Jernet fra animalske produkter er lettere å ta opp for tarmen. Jern fra grønnsaker trenger C-vitamin for å bli oksidert og så tatt opp.
hit og dit Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321807 Her kan du lese litt. Eg googla jernholdig mat, og det kom opp ein del linker. Spiser ikkje gutten din i det heile tatt eller er han kresen? Spinat i tomatsaus funker veldig bra, om han liker pastaretter eller lasagne.
FrøkenSprøken Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Grønne grønnsaker, brune kornprodukter og kjøtt er de tingene som inneholder mest jern. C-vitamin gjør at kroppen lettere trekker opp jernet. En grov skive med masse leverpostei og et glass appelsinjuice er altså kjempebra! Dersom guttungen ikke liker korn i brødet kan du male grove kornsorter (linfrø, solsikkefrø o.l. ) i en foodprocessor til det ligner på vanlig hvetemel. Bak dette ut sammen med sammalt hvetemel, og IKKE bruk vanlig hvete. Dette gir grove brød, uten at barna reagerer på de små kornene... Til voksne finnes det jerntilskudd, men aner ikke hvordan dette er for små barn. Ville ha anbefalt deg å ta en tur på apoteket. De vet nok hva du bør gjøre. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå