Gå til innhold

Blodtype


Heidi29

Anbefalte innlegg

Hva bestemmer blodtypen til babyen? Jeg har 0+ og barnefaren har A rh neg.

Syns å huske jeg leste noe en gang om komplikasjoner som kan forekomme hvis mor og barn får forskjellig rh f.eks..men mulig jeg bare surrer. Noen som veit noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stjal et innlegg fra et annet forum:

 

Selve blodtypen (ABO) bestemmes av arven fra begge foreldrene. A og B er dominant, O er recessivt. Hvis man har blodtype A som dere, kan dere ha fått A fra begge foreldrene, altså AA, eller dere kan begge være bærere av blodtype O, altså AO. Det samme gjelder B, enten er man BB eller BO. AB har fått A fra en av foreldrene og B fra den andre. Siden begge er dominante, er resultatet AB. O er alltid OO, og to med blodtype O kan bare få barn med blodtype O.

 

Hvis dere begge er AO, er det en 25% sjanse for å få barn med OO, 25% for å få barn med AA, og 50% for å få barn med AO. To som er AA vil bare få barn med blodtype AA.

 

RH-faktoren fungerer såvidt jeg vet på en litt annen måte. RH-positiv er dominant, og RH-minus er recessivt. Såvidt jeg vet, kan man ikke bære en RH-faktor skjult. Er du RH-positiv, har du ergo ingen mulighet til å få RH-negative barn. I så fall er den eneste aktuelle problemstillingen RH-negative kvinner som får barn med RH-positive menn. Barnet arver i så fall uansett RH-positivt blod fra far, og moren kan lage antistoffer mot barnets blod under svangerskapet. Slike svangerskap overvåkes nøye, og en "vaksine" må gis til mor innen en viss tid etter fødselen. Hvis den ikke blir gitt i tide, vil det føre til komplikasjoner i senere svangerskap.

 

Er ikke helt "bankers" på dette med RH-faktoren, så dere som evt. vet mer/bedre, må gjerne korrigere meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående rhesus-systemet har jeg undersøkt ganske mye selv, for jeg er RH-negativ, mens begge mine foreldre er RH-positive. Jeg trodde heller ikke det var mulig. Så jeg undersøkte litt og fant denne linken:

 

http://www.lommelegen.no/php/print.php?id=513622

 

Her står det:

"Når det gjelder rhesus-systemet er det to (som er de viktige her), nemlig D og mangel på D, som skrives d. Også her har man to, dvs dd, Dd eller DD. Har man Dd eller DD er man rhesus-positiv, mens dd gir rhesus-negativ. Utifra dette kan man trekke slutningen at om begge foreldrene er rhesus-positive kan man bli både rhesus-negativ og rhesus-positiv."

 

Jeg har enda ikke fått noe ekstra oppfølging i svangerskapet, men regner ikke med at det er noe problem siden dette er mitt første svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...