Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Noen som vet hvilken uke de begynner å gi oppfølging pga seteleie? Vet jo at hodet ikke alltid fester seg før rett før fødsel osv, men når skal disse små legge seg med hodet ned? Tulla i magen her har alltid ligget med hodet oppover, og gjør det fortsatt nå i uke 29! Setefødsel ligger i familien, og ettersom jeg har trangt bekken så kjenner jeg at bekymringen vokser på om hun kommer til å snu seg... Er jo ei stund igjen enda selvfølgelig, men greit å vite hvordan det gjøres I tillegg lurer jeg på når man blir sendt til måling av bekken? Fysioterapauten sier jeg har trangt bekken, men når og hvordan måles dette fram mot fødsel? Og dette med snuing... Må man takke ja til å prøve å snu barnet, og når gjør de eventuellt dette? Håper på svar og erfaringer!
Gjest elissa2 Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 hei. jeg kan ikke så mye om dette, men jeg har ei venninnde som er gravid i uke 34, og hennes baby ligger i seteleie. hun har ikke tatt mål av bekken eller vært inne for å prøve å snu babyn enda, da det fortsatt er stor mulighet for at babyn kan snu seg i riktig leie enda........men i rundt uke 36/37 skal hun inn snu, om babyn fortsatt ligger med rompa ned. jeg villa snakka med legen/jordmor for å få en time på sjukehuset til å måle opp bekkenet, siden du har trangt bekken....du kan kreve keisersnitt,om du heller ønsker det foran setefødsel.......hvertfall her jeg bor...... beklager at jeg ikke kan gi deg noe bedre svar...men håper det hjalp bittelitt........
Fuglehjertet Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Hei, jeg var på kontroll i uke.....34 ca og når det da var seteleie ble jeg henvist til ekstra ultralyd for å sjekke leiet. Derfra gikk det slag i slag med snuforsøk osv. Røngten av bekkenet gjør de på kort varsel (gynekologen sender deg til røngtenavd og så må du sitte der og vente til de får tatt det), så det trenger du ikke bekymre deg for. Snuing gjør de en gang mellom 34. og 36 uke, da kommer du fastende på morgenen, du blir lagt inn og satt på ctg først og så på drypp så livmora skal slappe av. (og du får HØY puls). Så kommer gynekolog og jordmor og "knar" deg. Så skal det 3 nye ctg med en times mellomrom, så ta med deg lesestoff! og så får du reise hjem hvis alt er i orden. Håper dette hjalp litt. Lykke til i allefall.
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 23. oktober 2008 Takk for svar begge to Det er jo ei stund igjen til termin, men jm var litt skeptisk til om hun ville snu seg når hun har ligget slik hele veien... I følge menstermin (som også jm tror på pga tre tidlige ul) så er jeg i uke 30 nå, og har bare vært inne på 24 ukers kontroll, riktignok i uke 23 men... De har vel peiling, skal på ny kontroll på mandag - tror jeg må være litt frampå å spørre da Må vel begynne å få noe info om fødsel nå, føler jeg har kommet et godt stykke på vei liksom! Får vel bare håpe på det beste
Elisa ♥2 barnsmor♥ Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Hei Jeg er også uke 29, og vært i sete siden i god tid før uke 20... snudde seg søndag, men i går tirs var det tilbake i sete. Jeg har fått time på sykehuset i uke 36. Ligger han fremdeles i sete da, så snur de da. senere er for sent og tidligere vil de antagelig snu seg tilbake fikk jeg beskjed om..
Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Hei Jeg er snart i uke 34, og har ei lita snuppe som ligger i seteleie. Det har hun gjort hele tiden...(Å jeg tror hun gjør det fremdeles, pga at bevegelser er på samme plassene som alltid.) Jeg skal på kontroll på tirsdag, der jordmor skal sjekke leiet. Hvis det er sete, eller hun er i tvil vil jeg få henvisning til UL for å sjekke. Deretter regner jeg med å bli tilbydd ytre vendning, noe jeg tror jeg kommer til å takke nei til. Har morkaken på fremsiden, noe som jeg har forstått utgjør en ekstra risiko ved snuforsøk. Har skjønt det slik at man kan bestemme selv om man vil det, spurte jordmor idag og hun sa at ingen kan tvinge noen. (Har laget en tråd om det her på 3. tri du kan lese hvis du vil) Idag bestilte jeg time til akupuntur, har hært at noen har effekt av det slik at babyen snur seg. Sykehuset her jeg bor tar ikke imot hvis det er setefødsel, men de måler bekken og tar veks-estimering. Hvis det viser seg at babyen enda ligger i sete nå på tirsdag har jeg skjønt det slik at det går ganske raskt før man blir kalt inn til røntgen. Hvis jeg skal føde med babyen i seteleie må jeg reise til ett annet sykehus 4 timer unna. Keisersnitt taes her, å det er nok det jeg kommer til å gjøre hvis snuppa ikke snur seg. Ønsker deg masse lykke til Husk at det er enda en sjanse for at babyen din snur seg. Men skjønner godt du tenker mye på det...det gjør jeg også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå