Lillenille + Prinsesse Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Hei jenter, Kanskje nogle av dere som har lest mine innlegg og kanskje nogle av dere som ikke skjønner hvad jeg skriver Flyttet fra Danmark for 1 år siden, jobber 100% stilling med IT og har norsk samboer. Hele tia tenkt at jeg ville finne ut at prate norsk når jeg har været i norge lenge nok, men ikke mye det har blivet til. Føler meg rett og slet dum når jeg forsøker (specielt rundt mennesker som jeg reden har relasjon til). Nå er jeg ikke sikker på om jeg kommer prate norsk automatisk lengere, har boet i Norge 1 år nu uten å lære meg så kanskje et kurs var en bra ide ( da er man sammen med andre som heller ikke kan prate norsk endda og føler seg kanskje ikke så dum) nogle som har erfaringer med dette ? eller gode råd (bruker dansk / engelsk på jobben)
blirjegsnartmamma Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Vil du absolutt snakke rent norsk? De aller fleste skjønner deg jo uansett, og det er vel ikke mange dansker som legger over når de kommer til Norge For min del er dansk et nydelig språk
Lillenille + Prinsesse Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. oktober 2008 hadde vel tenkt at det var bra med barna, kan ikke hjelpe gutten min med skolen slik som d er nå, og litt lei meg for det. Faktisk mange som ikke skjønner dansk, men kanskje for at de ikke er klare på å lytte etter et annet sprok når man begynner prate til dem Bare det å bestille tid ved lege eller ringe NAV kan være problematisk (mye telefon samtaler som ikke går bra)
blirjegsnartmamma Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 oi - det har jeg ikke tenkt på Jeg har så mye dansk familie, at jeg nesten ikke tenker over om det er danske eller norsk jeg hører.. Men med de grunnene her, så er det kanskje greit med et norskkurs, for din egen del da
Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Ikke forandre språket ditt, dansk er nydelig! Om du absolutt må, så kan du jo fornorske deg litt om noen ikke forstår. Jeg har hatt med mange danske forhandlere å gjør ei jobben, og dette med språket går jo som en drøm! Du skal ikke føle deg dum, det er den som ikke forstår som føler seg litt dum som må spørre. Men synes ikke at en danske skal trenge språk kurs i norge.
blirjegsnartmamma Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg er veldig enig med Mamma'n til Nathalie Man forstår om man vil!
BlirVi4i2012?! Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 God idé å bare fornorske de danske ordene som er mest ulike de norske, begynn dær, så er du i gang! =) Tror ikke du trenger å føle deg teit, du vil jo alltid ha dansk aksent, og man hører at du ikke tulle-prater norsk! Hadde en dansk foreleser over en lengre periode, og jeg syns faktisk ikke det var så lett å forstå... Synes litt synd på deg i grunnen... Men det er jo noe sjarmerende med å beholde den dialekten/ det språket man har også, det er jo liksom "deg"! Masse lykke til, uansett hva du gjør! =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå