Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Der samarbeidet med mor/far/stemor er dårlig, -hvilken løsning er best da mtp selskap?

Vi aner ikke hva mor har tenkt, men vi har begynt å tenke litt. Konfirmant til våren.

Vi kommuniserer minimalt, så hvordan vil det da bli i et selskap?? Er to selskap noe alternativ? Er det noen som har praktisert det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke "vi" konfirmant før om den del år enda, men allerede nå kan jeg si at to selskap ikke er et alternativ. Biomor og far går utrolig dårlig overens, men denne dagen er barnets. Man bør som voksen holde masken og rett og slett anstrenge seg for å ha en fin dag. Enten det eller får man droppe hele selskapet.

Skrevet

Når det gjelder å organisere "festen" så er det bare å bli enige om noen grunnting, lokale mat og sånt, og dele 50/50 på alle utgiftene.

Og man trenger ikke bruke masse tid og energi på å krangle frem at ens eget forslag er best. Kanskje heller bedre å lytte mer på barnet, hva det ønsker denne dagen, stor eller liten fest, hjemme hos den ene forelderen eller i et lokale, kjøtt eller fiske-middag osv.

Skrevet

Dette blir veldig spennende for oss også... Vi har funne hver vår nye samboer og såklart på kjøpet fått nye reserve-besteforeldre, onkler og tanter. Vi samarbeider utrolig godt så jeg håper vi kan ha et selskap med bioforeldre, steforeldre, besteforeldre, stebesteforeldre osv. Det har jo blitt så mange som har blitt glade i gutten vår :-) Hvis det er uaktuelt for dere å ha steforeldre osv i konfirmasjonen så får dere for barnets skyld ha selskapet på nøytral grunn og be bioforeldre, biobesteforeldre osv. Dele utgiftene 50/50 og holde masken den ene dagen i alle fall :-)

Skrevet

Dele 50/50 på utgifter er jo ikke en selvfølge.. Dette er noe bidragspliktige i utgangspunktet må søke om at bidragspliktig skal være med å betale...

Vet om tilfeller der Mor (bidragsmottaker) har god råd og far ikke har det. Mor har bare ordnet med det "dyreste av alt" lokaler, mat, antall gjester ++ og forventet at far skal betale 50 %.

Skal det være slik på begge parter være med på å planlegge etter økonomi

Skrevet

Etter far pakket bagen og flyttet til et annet sted er vi ikke på talefot lenger. Skulle vår datter mot formodning ville konfirmere seg når den tid kommer, og kommunikasjonen oss i mellom er så dårlig som den er nå.... Ja, da kan jeg ikke se for meg at vi skal kunne organisere en konfirmasjon sammen.

Løsningen her ville vært to selskaper.

Skrevet

En kan heller ikke ta som en selvfølge at rekningen deles 50-50.

Dersom den ene har en stor slekt å den andre en liten er det ikke rett at en betaler likt da heller...

Skrevet

Et lite sidespor kanskje... men dette er en av tingene som provoserer meg i bidragsdebatten; at det blir tatt for gitt at bidragsyter skal betale halvparten av konfirmasjonen (og en haug med andre ting for den saks skyld...). Ut i fra reglene er det slik at bidrag (særtilskudd) til konfirmasjon regnes slik som bidrag; hele summen deles i 6, og så fordeles skjettedelene på partene etter betalingsevne. Har bidragsyter dårligere råd enn bidragsmottaker kan det f.eks bli slik at bidragsyter betaler 2/6, mens bidragsmottaker betaler 4/6. Disse reglene gjelder også ved utgifter til reguleringstannlege og briller. Andre utgifter skal være dekket gjennom bidraget, så får det være frivillig (uten gnål og mas fra bidragsmottaker!!!) hvor mye utover bidraget den enkelte bidragsyter vil yte!

Skrevet

Vi har 50/50 delt bosted og deler alle utgifter likt. Vi har også ganske lik økonomi...Ettersom vi har større slekt på den ene siden har vi blitt enige i å dele opp utgiftene per gjest og mor og far betaler for "hver sin side" av slekta. Vi holder festen i et selskapslokale selv om vi (mor) har stort hus, men da er vi "på nøytral grunn". Både stemor og stefar er med på festen med sine foreldre og barn. Vi har ingen kontakt til vanlig men er heller ikke uvenner.

Skrevet

Hos oss har biomor dårligst råd. Hun har ikke full stilling jobb, leier en liten leilighet, har en skrapbil, rett og slett lite med penger. Hun kjøper derimot dyre klær til gullungen sin, D&G bukser, sånne "merkeklær". Det er hun som vil ha en stor fest til konfirmasjonen, stort fancy lokale, dyr mat, ikke spare på noe osv. Aldri i livet om jeg og sambo skal betale mest i dette selskapet da. Vil hun ha en diger fest må hun være med å sleise på alt. 50/50

Skrevet

Vi delte rett og slett utgiftene etter hvem som fikset hva og kunneordne hva vi. Selskapet var hos besteforeldrene på fars siden etter guttens ønske, jeg fiksa kaker, blomster, innbydelser, servietter, dress, sko etc, faren betalte maten som jeg og bestemoren laget. Vi hadde koldt bord, og ca like store familier så vi var 20 tilsammen med nye søsken på hver side, men ingen reserve besteforeldre hadde anledning til å komme.

Vi avtalte også gave slik at vi ga ca det samme. Han fikk sykkel av oss, samt fiskeutstyr av lillebror, penger av faren og hans familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...