flypapir Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Leste i ett annet innlegg her at man kan medisineres mot dette? Hva slags medisiner er det snakk om?? Har en mor som har hatt dette i mange år og hun tar/får ikke annet enn sovepiller såvidt jeg vet.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Husker ikke hva den heter, men venninna mi tar en tablett ca. en time før hun skal legge seg, slik at kroppen lager det soffet som gjør oss trøtte.
flypapir Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. oktober 2008 En såkalt sovepille......?! Eller er dette noe eget som kun er beregnet for de med denne sykdommen?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 Interessant, dette har jeg aldri hørt om før. Hva er det for noe? Muligens en "diagnose" på oss B-mennesker??
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Det er noe eget hun får for det. Hun lager ikke det stoffet som gjør at vi blir trøtte. Husker ikke hva det heter, men hun kan være oppe hele natten og sove til langt på dag om hun kan. Hun vil jo ikke det, men tar hun ikke de tablettene så blir hele døgnrytmen forsinket. Det er ikke vanlige sovetabletter. Men jeg husker ikke hva det heter, hun bor i Tromsø nå så snakker ikke så ofte med henne
flypapir Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 23. oktober 2008 Moren min har det, som sagt, og slik hun har forklart meg det så har hennes døgn flere våkentimer enn oss friske. Si f.eks hvis du våkner kl.7 en morgen. Da er du våken frem til ca. kl. 23 før du blir trøtt, legger deg og sovner igjen. De som har dette syndromet vil imidlertid ikke få sove kl.23, men heller sovne i 4-5 tiden. De trenger imidlertid like mye søvn som oss, så da må de jo sove lenge... Og slik fortsetter det. Ingen god sirkel når man har jobb, familie osv å ta seg av.
flypapir Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 23. oktober 2008 Skjønner... Gi meg et pip hvis du finner ut hva det heter da, for det ville vært interessant å vite!
mamiladi Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 Det stoffet hun mangler er melatonin, kroppens søvnhormon, jeg fant en link der du kan lese litt mer om det :-) http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322541
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå