Gå til innhold

Hvor lenge etter utløpsdato spiser dere eggene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står jo hos opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt; "Ta stemplingsdatoen på eggekartongen ”med en klype salt”. Norske egg er like gode og like trygge å spise i flere måneder etter at de har ”gått ut på dato”, bare du har eggene i kjøleskap. På grunn av faren for salmonella i andre land, har EØS en regel om at egg bare kan stemples med 28 dager fra verping. For - er det først salmonellabakterier inne i egget – formerer de seg for hver dag som går; særlig hvis eggene ikke oppbevares kjølig."

Selv spiser jeg de ikke mer enn rundt en uke etter utløpsdato.

Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I alle fall 14 dager over tiden om de er i kjøleskap. Lager jeg en kake så knekker jeg ett og ett egg i en liten beholder. Et gammelt egg lukter så forferdelig at det er helt umulig å ta feil. Kjenner mange som spiser egg mange uker over tiden.

Skrevet

Her er et lite tips hvordan du kan se om et egg er gammelt.

Du tar egget og slipper det nedi et glass med vann. hvis egget flytter opp til overflaten er det gammelt/dårlig.

Hvis det holder seg på bunnen av glasset er det bra enda.

Grunnen til at at du kan bruke denne måten er at når et egg blir gammelt kommer det mere luft i det. Dærfor flyter det opp hvis det er gammelt:)

Lærte dette av læreren min på kokkskolen.

=)

Skrevet

Før de nye EØS-reglene tråtte i kraft hadde norske egg en holdbarhetsdato på to mnd. Og selv etter det er de som regel ikke dårlige. Selv legger jeg til en måned på den datoen som står på pakken.

Skrevet

Jeg sjekker aldri dato på eggene før jeg bruker de. Bruker som regel ikke å vare så lenge uansett, de blir vel ganske fort brukt opp.

Vi bruker bare egg i bakst, eller til å stekes eller kokes, og da vil jeg tro at det ikke har så mye å si om det er "gammelt" eller "nytt" :-)

Bruker ikke rå egg til noe i dette huset, så føler meg ganske trygg på det.

Skrevet

Jeg spiser eggene til de er 2-3 uker over datoen.

Som ei lenger opp her sa, man merker det GODT hvis de er dårlige!!

Bra tips det med å legge egget vann :)

Skrevet

Jeg bruker de greit 2-3 uker før stemplingsdato

Skrevet

før sto det på prior kartongen at man kunne legge til 1mnd på utløpsdatoen om de sto i kjøleskapet:)

Skrevet

Spiser dem uansett, man merker hvis de er dårlige, det er sikkert! Viktigste er nok oppbevaringen, står de i kjøleskap, holder de lenge.

Skrevet

Her blir de spis okke som :P haha.. Jeg sjekker aldri dato før jeg setter dem i kjøleskapet og i kjøleskapet kan de jo stå i mnd. Og man ser jo på egga om de er dårlige eller ikke. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...