Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Uff er litt lei meg og litt irritert etter å ha avlevert lillegutt (4 år) til barnehagen i dag. Det har seg slik at jeg har flere kroniske sykdommer som gjør at jeg har store problemer på morgenen spesielt ift å stå opp tidlig og stresse på morgenen. Jeg har store problemer med innsovningen på kvelden og det blir ofte sent av den grunn (har sannsynligvis forsinket søvnfasesyndrom også for de som vet hva det er). Lillegutt er en syvsover og våkner ikke av seg selv før i 9-9.30 tiden, og jeg våkner når han er våken. Har prøvd de fleste vekkerklokker, uten at jeg enser noen av de. Mannen prøver å vekke meg når han går på jobb som regel uten å lykkes, nesten som jeg er i koma. Han er ikke særlig behjelpelig med å få levert guttungen i barnehagen, eller særlig forståelsesfull ift sykdommene mine, jeg har ikke hatt overskudd til å ta det opp noe særlig med han enda. Jeg blir ganske fortvilet og lei meg av at jeg skal være sånn, har snakket med legen og alt, uten å komme fram til hva jeg kan gjøre med det. Jeg har vært gradert sykemeldt siden sist vinter pga alt dette og har sagt fra til barnehagen i foreldresamtale om at det er svært vanskelig for meg å levere han tidlig i barnehagen, og det virket som om de synes det var greit at han kommer senere. De har kjernetid fra 9.45, de har fast turdag på tirsdager, eller grupper osv i barnehagen fra 10. Som regel greier vi å være der til 10, men vi stresser da mye for å få det til og guttungen blir jo ikke i det beste humøret av å bli stresset så da bruker vi bare enda lenger tid. I dag var vi i barnehagen ca 10.30, og det var ikke veldig populært for å si det sånn, og nå er jeg så lei meg, føler meg som den værste mamman i verden, selv om jeg vet at jeg ikke er det. Fikk beskjed om at vi måtte være der til ti, det kunne hende de gikk på tur uansett hvilken dag og de kunne ikke planlegge ift at gutten vår kommer så sent (de har aldri vært på tur andre dager så lenge han har gått i barnahagen). Og ikke er det bra for han heller, blir vanskelig å komme inn i leken, forstyrrer i grupper osv. Vi måtte ringe å gi beskjed hvis han kom sent osv, og det skulle jeg jo gjort i dag, men har mistet tlf nr på mobilen og internett streika, så jeg tok meg ikke mer tid til å lete etter det, det er jo ikke turdag i dag så jeg tenkte det gikk greit, men neida, fikk en ordentlig skjennepreken og beskjed om at da måtte gutten vår heller bli hjemme (!?)... Må legge til at det er ikke første gang de har vært vriene ift å være behjelpelige, også ift bleieslutt og soveslutt på dagtid var det ganske store problemer. Tenker at dette er noe vi må ta opp med de å prøve å finne en løsning, men vet ikke hva jeg argumentere med. Vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre med dette, finnes det noen med synspunkter på dette?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Du kan få medisiner for forskøvet søvnfasesyndrom. En venninne har det og hun tar midisiner...
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Ja jeg vet det, men dette er foreløpig "selv-diagnostisert" gjennom søvndagbok, analyser osv osv, har alle tegnene, må bare komme meg til legen igjen.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 1. far kan levere ungen før han drar på jobb. Er jo hans unge og... 2. du kan få legeerklæring, ta med til samtale i bhg, kanskje lettere for dem å sette seg inn i situasjonen da? 3. Lag en avtale om at du ringer dem og gir beskjed om dere blir senere. Om du har en fast slik avtale tar du godt vare på tlf........ Skjønner godt at de ønsker beskjed om barna kommer senere. Jobbet som vikar i bhg for noen år siden. En dag hadde vi veldig få barn, ei tok da noen timer avspasering, fra kl 10.00 (hun kom på jobb kl 07.00) Passet bra med avspassering siden det var få barn. Men, 10.30.-11.14 kom det jammen 3-4 unger til (husker ikke nøyaktig) og jammen var vi for få ansatte....
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Syntes absolutt du skal få far til å levere. Høres ikke helt trygt ut uansett å være hjemme alene med en gutt på 4 dersom du er så i koma at du verken blir vekket av mannen din eller vekkerklokker!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Synes det virker som de vanligvis er ganske fleksible ? Jeg er ped-leder i barnehage selv, og kan kanskje hjelpe deg til å se dette fra den andre siden. Vi har nemlig også barn der en av foreldrene er hjemme og kommer sent i barnehagen. Det er helt greit, men det er ganske tydelig at de ikke ser på planen for å se hva som foregår i barnehagen, og er som oftest ikke der til vi går på tur eller arrangerer voksenstyrte aktiviteter. Det går faktisk ut over barna da de ikke får oppleve dette sammen med de andre. Samt at det ofte kan være svært forstyrrende for de andre at et barn blir levert midt i samling, og foreldrene ser ikke ut til å lese situasjonen (henvender seg til den voksne som styrer aktiviteten slik at barna mister fokus). Det er klart barnehagen må ha mulighet til å gå på tur spontant så lenge foreldre har en mulighet til å få tak i dem, eller at de har en kjernetid. Dette synes jeg du må tåle å høre, faktum endrer seg ikke fordi du er syk. Min erfaring er at med foreldre som leverer sent så sklir det mer og mer ut, altså de begynner med å levere ni- halv ti og spør om det er greit, men etter noen uker kommer de aldri før ti, samt at barnet leveres med en forventning om at de ansatte kler på dem osv. For å være helt ærlig virker du utrolig eksternt fokusert, alt er enten barnehagen, mobilen eller mannen din sin feil. Skjønner at du er syk, men kanskje du bør prøve å finne løsninger i stedet for problemer? Det virker som du ser det at barnehagen helt og holdent tilpasser seg deg og din sykdom som eneste løsning. Det går ikke, barnehagen har mange barn, ikke bare deg og din sønn. Den beste løsningen jeg ser her er at du på en eller annen måte får banket vett i skallen på mannen din. Ta ham med til legen og få h*n til å forklare.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Enig med anonym 1155 over her... Skjønner barnehagen godt.. Hvis du virkelig er syk så må du prøve å få en diagnose for å få riktig medisinering, og prøve å få pappaen til å levere barnet.. Kjenner de som ikke hører vekkeklokka eller noe.. tror ikke de hadde et syndrom da.. og kanskje klarer du ikke å sovne om kvelden fordi du står så seint opp da eller?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #8 Skrevet 23. oktober 2008 Takk for svaret Det er nok vanskelig for far å levere barnet, han er ikke særlig forståelsesfull, forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig, jeg som bare er hjemme og har "ferie" og er lat...(dette er ift alt annet også, husarbeid, matlaging osv). Jeg begynte på den kampen for en stund tilbake, og jeg ga opp ganske fort, jeg orker ganske enkelt ikke krangle med han om sånne, for meg, banale ting. Vi har avtalt noen dager i blant da han skal levere, det som har skjedd da er at han har "forsovet" seg, og jeg våkner noen timer senere med guttungen hjemme, uten at han har gitt beskjed en gang. Er redd en legeerklæring ikke vil hjelpe stort, det gjør jo at de forstår, men jeg er redd det ikke vil gi no større slingringsmonn, problemet deres vil jo fremdeles være det samme. Men det er jo forsøket verdt, takk for rådet. Vi lagde en gang i våres en avtale/ ga beskjed om at han kom til å komme sent HVER dag, og at vi ringte hvis han er syk, jeg har likevel ringt hvis jeg ser at vi blir senere enn vanlig, men det er ikke alltid de har svart på tlf, eller det er sååå vanskelig siden de straks skal begynne med aktiviteter, og i dag hadde jeg da ikke nr. Jeg forstår at dette er vanskelig for barnehagen også, men jeg mener de er litt vel firkanta, vi betaler tross alt en del penger i mnd for å ha han der.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 Mannen din burde stå for leveringen. Det er ikke bare det at gutten er sen og det går utover personalet som har lagt opp dagen, men gutten din kan også falle litt utenfor. Det hadde jeg vært bekymret for. Kom deg til lege og få deg medisin, da får kanskje mannen din bedre motivasjon for å levere gutten. Synes ikke at barnehagn virker vrien når dere har en så klar avtale om at du skal ringe når dere blir forsinket, og kommer barnet så sent kan du jo nesten ha barnet hjemme. Om det føyer seg inn i en rekke av problemer forstår jeg reaksjonen din, men å ringe opplysningen er jo ikke så mye arbeid med. Når legger gutten din seg om kvelden? Om barnet legger seg i normal tid ca 1930, sover barnet så lenge? Om han legger seg senere hadde jeg i alle fall begynt å snu døgnrytmen hans, skaffet medisin til deg selv, og la han vekke deg tidligere om morgenen. I første omgang, få mannen din til å levere og så henter du. Ikke meningen å avvise dine klager på bhg. Har jobba såpass mye med småbarn i skole og barnehage og opplever vel sjelden at det er bhg eller skole som igrunnen er problemet.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #10 Skrevet 23. oktober 2008 Syns heller ikke barnehagen er vrien. Det er faktisk i barnet ditt sin interesse at han kommer inn i lek og andre aktiviteter på en naturlig måte. På den annen side syns jeg det er unødvendig med legeerklæring til barnehagen. Det har de ingenting med, og jeg tror nok de ville vært overrasket dersom de hadde fått en legeerklæring i hendene. Hold heller kommunikasjonslinjene åpne og få til en løsning som er til det beste for gutten.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #11 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg jobber også i barnehage, men i en stor barnehage hvor vi har store muligheter til å være fleksible i forhold til foreldres ønsker og behov. Vi har ingen tid barnet skal være på plass i barnehagen, vi har flere barn som kommer midt på dagen, og så lenge vi ser at dette er noe barna takler, med å komme inn i lek osv.. så ser vi ikke noe problem med dette. Vi har en dialog med disse foreldrene og synliggjør hva barnet ikke får deltatt på og hva det kan gå glipp av. Det er foreldrenenes valg, men under veiledning fra oss. Selvfølgelig veileder vi foreldre til barn som har mye fri eller kommer sent om vi ser at det er til barnets beste å være i barnehagen mer. Men vi kan ikke tvinge noen foreldre til å komme før på dagen eller ha fri fra barnehagen. Min oppfattning er at denne barnehagen er veldig lite fleksibel og muligens har laget seg denne regelen om at barna må være i bhg til et visst tidspunkt uten å tenke over hvorfor, eller se andre sider av saken, at barna kan få mer tid med foreldrene, en god tid, slik de ikke ville fått om de må forte seg til barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #12 Skrevet 23. oktober 2008 Oi, her ramlet det inn mange innlegg mens jeg skrev et som havnet lenger opp her. Som jeg skrev ift far, jeg har diskutert, snakket rolig, krevd at han blir med meg til legen så hun kan forklare, jeg har sagt at jeg flytter, jeg har grått, jeg har bannet, og jeg har faktisk gitt opp. Jeg skal ta opp kampen igjen ift dette når jeg får krefter til det igjen. Dette med at leveringen kan skli ut forstår jeg at skjer i noen tilfeller, og det er ikke bra. I vårt tilfelle har vi kommet stort sett litt over ti hver eneste dag, men kanskje tidligere noen dager. Og som i dag, senere. Alt har å gjøre med når vi våkner. Når vi kommer i barnehagen kler jeg på gutten min om de skal ut, jeg tar han med på do før jeg går, jeg prøver å gjøre det slik at det merkes minst mulig at han kommer. Spesielt hvis de er midt i grupper og lignende. Oftest er det derimot frilek når vi kommer, og gutten leker fint med de andre med en gang (de skal etter planen begynne aktiviteter ti men starter ofte senere).Vi kommer alltid tidligere de dagene det er turdag, ofte har jeg faktisk holdt meg våken hele natten for at han skal være der tidlig, men dette går jo ikke hver dag. Jeg ser det noen sier ift å våkne om morgenen, jeg er lat, udugelig, jeg gidder ikke. Hadde du hatt dette problemet selv, så hadde du ikke sagt det slik, jeg velger å overse det, jeg har hørt liknende mange ganger, noen ganger så kan man ganske enkelt ikke noe for det, og tro meg. Jeg har prøvd det meste. Til deg som skrev at jeg mener alt er barnehagen, mannen eller mobilen sin feil; jeg ser det kan virke slik, men problemet er faktisk at det hele er min egen feil, det er min kropp og det er mitt ansvar. Jeg prøver å gjøre så godt jeg kan, jeg ønsker ikke at noen skal synes synd på meg, tvert i mot, men litt forståelse, litt fleksibilitet. Og derfor føler jeg meg som en helt elendig mamma, som ikke en gang greier slike simple gjøremål. Bare fordi vi kommer litt for sent. Dette er nå ikke greit lenger, da må vi bli hjemme. Du foreslår en del ting jeg kan gjøre, men hva kan barnehagen gjøre? Er det ingen muligheter å være litt fleksible? Jeg har en diagnose, jeg har faktisk flere, og alle forsterker hverandre. Og de blir aldri borte, jeg kan bli bedre, jeg er til utredning hos spesialist, jeg har tatt medisiner i mange år og må gjøre det resten av livet, problemet er finne riktig dose medisiner og dette tar veldig veldig lang tid. Noen ganger trenger man faktisk hjelp til å få kroppen på rett kjøl, men det kan ta tid. Prøv det gjerne.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #13 Skrevet 23. oktober 2008 Nå er det nå engang slik at sånne "jeg-er-trøtt-og-sliten"-diagnoser (og da særlig om du har diagnostisert deg selv!) er stigmatisert i samfunnet. Du kan dessverre ikke regne med all verdens sympati og forståelse hvis problemet ditt er at du ikke kommer deg opp om morgenen. Så da får du heller overse så godt du kan og vite at du gjør ditt beste. Og det er ofte viktig at andre da SER at du gjør en innsats.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #14 Skrevet 23. oktober 2008 Er det ingen her som ser faren ved å la et barn være alene med et menneske som nærmest ikke er bevisst (du sa selv koma) i et tidsrom der barnet kan stå opp, være sykt, rope på mamma o.l?! Uavhengi av bhg, så vil jeg tro dette er en større bekymring enn å komme for sent til bhg?! DET må da far forstå?!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #15 Skrevet 23. oktober 2008 For d første så burde mannen din her ta ansvar og levere guttungen!! Helt på trynet at dere ikke har gjort d før, er jo like mye hans ansvar vel! Så burde du ta deg en tur til legen angående syndromet dit, vet ikke så mye om d men d må da være hjelp å få (medisinering) Men jeg synes at barnehagen er urimelig mot deg! Det er IKKE barnehagen som bestemmer når du skal levere ditt barn så sant de ikke skal noe spesielt og at du eventuelt ringer og sier når han kommer! Ta deg en skikkelig prat med barnehagen angående levering og de andre tingene. Stå på ditt, d er tross alt ditt barn d gjelder og deres jobb å samarbeide med dere til barnets beste:)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #16 Skrevet 23. oktober 2008 Hvilken mann er det egentlig du lever med som ikke bryr seg om at ungen ikke kommer i barnehagen til rett tid?? Han virker jo fullstending hensynsløs.. Du må bare stå på og ta diskusjonen igjen. Hvis du lever sammen med en mann som bare mener du er lat,og ikke syk, så eier han jo ingen respekt for deg!! Det må være forferdelig å ikke få sove.. husker selv fra tulla var nyfødt, blei lite søvn de første ukene, og jeg var mildt sagt frynsete i nervene!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #17 Skrevet 23. oktober 2008 HI her… Til anonym 13.02: Jeg håper du en gang får et slikt ”jeg er trøtt og sliten” syndrom. Jeg har ikke mer å si om den saken. Det er tydelig at du ikke vet hva du snakker om. Ang mannen: ja det er fullstendig hensynsløst, respektløst og alt. Jeg vet det, jeg lever med det og prøver å takle det etter beste evne. Anonym 13.40: det er akkurat dette jeg mener. Time hos legen har jeg fått men ikke før om et par uker dessverre.. Jeg har flere sykdommer som jeg skrev, og de synes dessverre ikke så godt utenpå, inni derimot, slik at hypokonderstempelet har jeg levd med lenge og vil nok alltid måtte gjøre det, uansett hvor dårlig jeg skulle bli. Det er ikke slik at dette med søvnen alene gjør at ting er vanskelig, også disse andre tingene forsterker problemet betraktelig og de også fører til søvnproblemer. Jeg har mang en gang ønsket meg pest, kolera, kreft ja you name it, alt annen enn disse jeg har som ikke synes for omverdenen. Da kanskje det ikke er så farlig om ens innsats ikke er SYNLIG?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #18 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg som jobber skift nekter å levere ungene klokka halv ti når jeg ikke skal på jobb før klokka to, når skulle jeg sett dem da, de sover jo når jeg kommer hjem igjen! Men likevel forlanger jeg ikke at barnehagen legger til rette for meg, jeg tilpasser meg dem. Det har aldri vært noe problem. De har ganske faste rutiner på dagen, og ukeplan står på veggen i garderoben. De dagene jeg ikke leverer før kjernetiden leverer jeg f.eks kvart på ett, siden jeg vet de skal spise klokka ett. Da kommer ungene mens de avslutter en aktivitet og kommer rett inn i den neste.. På turdager har de på planen en avreisetid, jeg leverer da ungene ferdig påkledd og ferdig til tur før de går så de får være med. Får de spontant lyst på en tur og vi kommer til tom barnehage er det mitt problem, ikke barnehagens. Vi har aldri hatt noe problemer med dette i vår barnehage, jeg har spurt personalet og de synes det fungerer fint. Men nå må det vel sies at jeg jobber jo mest dagvakter og da er ungene i barnehagen i kjernetiden. Så konklusjonen min er at barnehagen ikke kan bestemme når ungen din skal være i barnehagen, men de han si ifra til deg at ungen din blir et stadig forstyrrende element i dagen fordi du leverer han midt i en aktivitet. Hvis du ikke klarer levere han til de starter første aktivitet, så får du heller holde han hjemme til de skal igang med den neste. Kommunikasjon er tingen, og jeg forstår barnehagen din også. Ikke lett å gjøre alle fornøyd, men du må på tross av sykdommen din tilpasse deg de andre ungene i barnehagen. Lykke til videre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå