Gå til innhold

Ytre vending - kan man bestemme selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa mi ligger i seteleie, å har gjort det hele tiden.

Skal til kontroll hos jordmor på tirsdag, der hun skal sjekke leie.

Hvis det viser seg å være seteleie (som jeg tror det er), så snakket hun om det blir forsøkt ytre vending.

Har jeg noe jeg skulle sagt i den saken eller?

Var på kontroll på sykehuset pga blødning, å da sa gynekologen på vakt at ytre vendig på meg vil være risikofylt, men ikke umulig.

Jeg har morkaken på fremsiden, å det er visst ikke optimalt med tanke på snuing.

Han sa at et KS-team vil stå klart i tillfelle morkake-løsning.

(Eller andre komplikasjoner, som navelstreng rundt halsen og pulsen til baby forsvinner)

Såvidt jeg forsto på jordmor er det ganske mange sånne vendinger som er mislykket uansett. Enten får de ikke snudd babyen, eller så snur den seg tilbake etterpå.

Jeg syns dette høres fryktelig skummelt ut...morkakeløsning...uff...

Vet jo at også kan gå bra, men jeg syns risikoen virker større enn sjansen for at hun vil snu seg.

Noen med erfaring? Får man være med å bestemme selv om det skal forsøkes ytre vending, eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos meg sjekket de hvertfall først størrelsen på babyen og tok CT av bekkenet. Målene mine var gode nok til at jeg skal ha vaginal setefødsel, og da er det tryggere å føde slik enn å forsøke ytre vending. De hadde visst forsøkt vending fremfor KS dersom målene ikke hadde vært gode nok, og det er ca 50 % der vendingsforsøket lykkes.

Når det gjelder fremliggende morkake og morkakeløsning under vending har jeg ikke noe erfaring, men regner med du har noe å si når valget tas. Jeg har hvertfall blitt fulgt godt opp på sykehuset med min setejente, og det håper jeg du blir også:) Husk på at det er god sjans for at hun snur seg på egenhånd fortsatt, regner med du har noen uker igjen.

Skrevet

Selvfølgelig kan du bestemmer :) Det er din kropp! Ikke la noen gjøre noe med den som du ikke vil. For å si det litt svart hvitt, så kan du faktisk anmelde sykehuset/personen hvis de gjør noe du ikke gir ditt samtykke til.

Det som desverre ofte skjer er jo at man blir usikker når en fagperson, begynner å anbefale noe du er uenig i, og du etterhvert blir overtalt til noe du egentlig ikke ville.

Når jeg og sambo var på svangerskapskurs snakket de om hvor viktig det er at vi sier i fra HVA vi vil og ikke være redd for å være vanskelige. De sa at de opplevde alt for mange som klagde i ettertid på avgjørelser som ble tatt, hvor de ikke følte at parret hadde vært tydelige nok på at de IKKE ønsket det valget som ble tatt.

Lykke til! Stol på magefølelsen, og er du usikker si i fra at du vil høre en annen lege eller jordmors oppfatning av hva som bør gjøres.

Skrevet

Her i UK er det hvertfall valgfritt, pga den høye risikoen. Men på sykhuset jeg skal på, så får man ikke føde i sete heller, det er enten vending eller KS. Jeg var veldig i tvil om hva jeg ville. Er i likhet med deg veldig skeptisk til vending. Når man har komt så langt i svangerskapet ønsker man ikke å ta noen risiko. Hjelper heller ikke at jeg har en bekjent som fikk CP pga luftmangel etter mislykket vendingsforsøk (men det er 25 år siden da).

Nå ser det heldigvis ut som om snuppa endelig har snudd seg (snudde i uke 34). Det skjedde etter akupunktur behandling. Jeg håper inderlig hun holder seg slik. Kan absolutt anbefale akupunktur og moxo behandling, synes alt er verdt å prøve for å få baby til å snu seg selv. Dersom du googler moxo, vil du finne mye info og se at de har veldig gode resultater. Det var jordmor som anbefalte det til meg.

Skrevet

Såklart du skal være med å bestemme! Det er din kropp, din baby - det er du som bestemmer!

Som du sier det er risiko forbundet med snuing - og det er faktisk en stor sjanse for at det er nyttesløst... Men, da blir jo valget enten setefødsel eller ks - og det er jo også risiko forbundet med det også...

Jenta mi ligger i tverrleie - hun har gjort det til nå hvertfall, og jeg tror ikke hun har snudd seg. Kjenner spark akkurat som før... Ved tverrleie forsøker de ikke å snu da, men hvis hun har snudd seg til sete - ja, da får de ikke lov til å snu henne. Det er helt sikkert.

Men, snuppa di har fortsatt tid på å snu seg da. Får håpe hun gjør det til tirsdag, så slipper du å tenke på det... men uansett, ikke la dem gjøre noe du ikke vil! :) Lykke til!

Skrevet

Takk for svar dere :)

Å takk for tips om akupunktur og moxo, det har ikke noen nevnt for meg... Men det skal jeg sjekke ut, absolutt verdt ett forsøk.

Jeg håper at hun snur seg selv ja. Men ifølge jordmor er det liten sjans, siden hun har ligget likt hele svangerskapet, å i tillegg sa hun på forrige kontroll at det kjentes ut som rumpa var festet.

Men forsto det på henne som om at det har lite å si så ar den er festet så tidlig, at den kan "løsne" igjen.

De tar ikke setefødsel på sykhuset her, så hvis det blir setefødsel må jeg reise en stykke til ett større sykehus. (ca 4 timer kjøring, 20 minutter med fly). Mens KS tar de her på sykehuset.

Uff, nå vil jeg egentlig bare vite hva det blir til! Føler ikke jeg kan tenke på fødselen i det hele tatt, for aner jo ikke hvordan det blir.

Krysser fingrene for at snuppa snur seg av seg selv, og jeg får en vanlig fødsel på "mitt" sykehus! :) :)

Skrevet

Hvis det er noen trøst så fikk jeg samme beskjed som deg. Fikk først beskjed om at hode var komt ned i bekkenet, men etter å ha kjent litt bedre etter fant jordmor ut at det var rumpa. Dette var i uke 32, og babyen hadde da ligget i sete i flere uker. Jeg lå også i sete, noe som ikke akkurat bedret statistikken. Jordmor hadde dårlig tro på at hun ville snu seg helt av seg selv, og anbefalte derfor akupunktur og moxo.

Jeg har egentlig ikke så veldig tro på sånt, men tenkte at det kunne hvertfall ikke skade babyen at jeg fikk nåler i foten og varmet opp lilletåa. Kjente at babyen beveget seg mye mer etter at jeg startet behandling. Ett to behandlinger med nåler, og etter å ha gjennomført moxo på meg selv 2 ganger daglig i 1,5 uke så snudde babyen seg. Helt rart at det går an.

Ønsker deg lykke til. Babyen har jo enda god plass til å snu seg av seg selv.

Skrevet

Takk for det :)

Ringte allerede idag å snakket med jordmor ang akupuntur, å fikk bestilt time til det.

Godt å høre at du også fikk beskjed om at babyen hadde festet seg med rumpa ned, men at den allikevel snudde seg. (Fikk også vite det i uke 32)

Da får jeg litt mer tro på at den kan snu seg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...