Gå til innhold

Kynnere og nedpress allerede..er i uke 21..

Anbefalte innlegg

Skrevet

har hatt kynnere siden uke 15,men de har variert i styrke og hvor ofte de har kommet. Nå de siste ukene har de kommet på ettermiddagene og vart nesten hele kvelden. Det eneste jeg klarer gjøre når de kommer,er å legge meg nedpå og slappe av. Om jeg må på toalettet med kynnere,så kjennes det ut som om babyen kan komme fallende ut.. Dette er svangerskap nr.2,så vet jo at babyen ikke bare faller ut;p

Flere som har det slikt?

skal snakke med jordmor om dette på neste kontroll i starten av november..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg venter første og har begynnt å kjenne kynnere nå i uke 15. Har allerede kjennt trykksymptomer. Ikke nødvendigvis samtidig som kynnerne, men det har kommet samtidig. Har opplevd det samme i etterkant av samleie. Det gjør ikke vondt, men er ubehagelig. Kjennes ut som om livmoren er på vei ut på en måte. Skjeden kjenns kanskje litt hoven ut også har jeg vært øm over symfysen når jeg ikke har vært hard av kynnere. Det kjennes på en måte ut som om jeg er forstoppet og avføringen ligger langt nede og gir en ekkel følelse. Men bare at nå er det i skjeden. På samme måte som du beskriver er det ekkelt å gå på do. Blir redd for å slappe av på et vis fordidet føles som om babyen kan falle ut slik som du skriver. Har også hatt litt verking og mensliknende livmorkramper. Her skriver de fleste at kynnerne ikke gjør vondt, men for meg har dette kommet samtidig som kynnerere. Ikke nødvendigvis mens jeg har en kynner, men alt har kommet denne uken. Ble litt detaljert her nå, men tenkte det var greit for at du skal kunne vurdere om det er det samme.

Jeg var i alle fall hos legen i går. Jeg ringte dagen før og fikk time dagen etter. Så det virket som han tok meg på alvor. Pleier aldri å få time så raskt ellers. Men etter å ha sjekket blodtrykk, kjent på magen, hørt på min og babyen sin puls så var han fornøyd og mente dette bare var normale endringer i svangerskapet. Et resultat av at det vokser der inne og at det da vil skje forandringer med kroppen som kan kjennes litt fremmed ut. Men trykkfølelse skal alltid tas på alvor, så lurt å ta det opp med jordmor. Hvis du føler det tiltar ville jeg ringt legen.(Det skjer jo at det er et symptom på for tidlig fødsel som er i gang. Trenger ikke alltid å være rier tilstede.)

For min del har det gitt seg litt etter mange timer på sofaen gjennom helgen og starten av uka. Men legen mente det ikke var noen grunn til å gro fast i sofaen. I Gro Nylander sin bok leste jeg at trykkfølelse som kommer av at barnet presser ned av og til kunne lindres ved å stå på alle fire. Stå på knærne altså og len deg på albuene slik at overkroppen kommer litt nedover. Det kunne bidra til at forsteret forskjøv seg litt tilbake slik jeg forstod det. Men man skulle visst stå slik en stund, så en bør plassere seg behagelig. Min tålmodighet var ikke helt på plass når jeg prøvde, så ga ikke store effekten for meg. Men mulig hvis jeg hadde vært litt mer utholdene. Dette skulle visst være et triks hvis man hadde veldig harde og vonde kynnere også. (Men ikke rier selvfølgelig. Da må de enten stoppes eller ungen må få komme ut.)

Du må ha lykke til videre. Jeg ble veldig fornøyd etter at legen sa alt var greit og bekreftet at jeg ikke trengte å ligge på sofaen hele tiden. Jeg kan jo ikke akkurat ta med meg sofaen på jobb ;o)

Skrevet

Du kan ha urinveisinfeksjon..

Jeg hadde også kynnere en stund, og fikk vite at jeg hadde urinveisinfeksjon, så går på penicillin nå. Legen forklarte at en ubehandlet urinveisinfeksjon kunne føre til kynnere og rier så det var kjempe lurt og teste seg ofte for dette når du gikk gravid..

Skrevet

har snakka med lege..

Kynnerne kommer av at det er så kort tid siden sist fødsel,derfor er livmora "over aktiv"..=)

Skrevet

Hei...

Jeg vil også bare si at jeg idag fikk vite at kynnere tidlig i svangerskapet er normalt...spesielt om du har født før...

Jeg er i 18. uke og har hatt litt kynnere idet siste...ringte for en sikkerhets skyld jordmor på fødepoliklinikk, og ble beroliget med at det er helt normalt når man har født før.Selv om det er lenge siden siste fødsel.

Skrevet

Jeg snakket med jordmor i dag og hun sa kynnere var helt normalt selv om man også er førstegangsfødende som meg.

Jeg spurte om det var tidlig å få dem i uke 20, da sa hun at det var mange som fikk dem lenge før det også.

Hvor ofte kynnerene kom og hva som utløste dem (om man var i aktivitet eller satt i ro) var helt individuelt.

Det var ingenting å bekymre seg for så lenge det ikke gjorde vondt. Som hun sa "Det kan nok oppleves som ubehagelig, det er mye som skjer i magen din nå. Men det skal ikke være smertefullt".

Dette beroliget meg veldig :)

Skrevet

Hmm, jeg kjenner at magen strammer seg helt nede og når jeg tar på den så er den steinhard. I går lå jeg på rygg i sengen når jeg fikk en kynner og da kunne jeg se på magen at livmoren trakk seg sammen og magen så litt skjev ut :)

Vanskelig å forklare, men slik opplever jeg det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...